Gå til innhold

må jeg opprette raid?


vrg89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det finnes noko som heiter JBOD som slår isaman disken. du kan lese meir om JBOD her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID...JBOD_or_SPAN.29

 

fra IDG.no

JBOD (Just a Bunch of Drives) er ikke RAID, men noe mange RAID-kontrollere støtter. JBOD gir ikke bedre ytelse eller feiltoleranse. På sett og vis gir det i likhet med RAID 0 en reduksjon av feiltoleranse.

 

Med JBOD vil flere harddisker framstå som en enkelt stor harddisk. For eksempel vil fire 250 gigabyte-harddisker framstå som én disk på 1 terabyte.

Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig å bruke RAID for å bruke begge diskane, og eg vil tru at det ikkje er å anbefale heller.

Den gamle IDE disken er nok så treg at den vil virke som ein flaskehals i RAID.

 

PCen vil finne begge to når dei er tilkobla, og begge kjem opp i windows(og andre OS...). Sidan den eine er IDE og den andre SATA, er det ikkje nødvendig å tenke på master/slave problematikken.

 

Installer Windows(viss det er det du har) på nytt på den nye disken, kopier over gamle filer frå IDE'en, og bruk den gamle til ekstradisk, lagre filer osv.

Lenke til kommentar
Det er ikkje nødvendig å bruke RAID for å bruke begge diskane, og eg vil tru at det ikkje er å anbefale heller.

Den gamle IDE disken er nok så treg at den vil virke som ein flaskehals i RAID.

 

PCen vil finne begge to når dei er tilkobla, og begge kjem opp i windows(og andre OS...). Sidan den eine er IDE og den andre SATA, er det ikkje nødvendig å tenke på master/slave problematikken.

 

Installer Windows(viss det er det du har) på nytt på den nye disken, kopier over gamle filer frå IDE'en, og bruk den gamle til ekstradisk, lagre filer osv.

 

jeg har egentlig xp innstalert på den gamle ata harddisken,så jeg hadde håpet på å slippe å innstalere xp når jeg bygger ny pc,tror du det fungerer eller anbefaler du å innstalere xp på nytt på sata disken?

Lenke til kommentar

Det vil fungere uten problem, men eg vil anbefale at du tar ein titt på f.eks. Acronis TrueImage. Dette programmet gjer at du kan kopiere den gamle disken inn på den nye.

 

Hugs å slå av maskina etter at operasjonen er ferdig, og koble frå den gamle disken før du slår den på att.

 

Dersom du lastar windows og program frå den nye disken, vil PCen din bli ein god del raskare!

 

MEN: Dersom du har eit litt eldre hovedkort med SATA, vil du truleg trenge drivarar til SATA kontrolleren.

Første gang pcen startar på den nye disken med den kopierte windows-versjonen, vil du få blåskjerm, og pcen startar på nytt.

 

Dette kan ordnast ved å sette inn installasjonsCDen for windows, trykke F6 under oppstarten, legge inn korrekt SATA drivar frå diskett, og reparere installasjonen.

 

Når så windows fungerer fint på den nye disken, kan du formattere den gamle, og bruke den til det du har lyst.

Lenke til kommentar

På grunn av "bygge nytt" antar jeg at det er nytt hovedkort med nytt/ulikt chipsett fra det den gamle xp installasjonen er brukt på.

Derfor må man belage seg på nyinstallasjon av XP uansett.

Beste da er å installere OS på den "nye" disken som både er raskere og har større cache og raskere interface (SATA-300) .

Den gamle IDE disken kan du "connecte" til hovedkortet etter nyinstallasjon og benytte som ekstra lagring hvis de usle 40GB'ene er verdt bryet.

Husk at ved nyinstallasjon av XP må du kun ha SATA disken tilkoplet , ellers ender du opp med at IDE disken blir automatisk valgt som system/boot disk - hvilket gjør at den ikke kan fjernes ved en senere anledning ( XP booter ikke ...)

Lenke til kommentar

MEN: Dersom du har eit litt eldre hovedkort med SATA, vil du truleg trenge drivarar til SATA kontrolleren.

Første gang pcen startar på den nye disken med den kopierte windows-versjonen, vil du få blåskjerm, og pcen startar på nytt.

 

Dette kan ordnast ved å sette inn installasjonsCDen for windows, trykke F6 under oppstarten, legge inn korrekt SATA drivar frå diskett, og reparere installasjonen.

 

Når så windows fungerer fint på den nye disken, kan du formattere den gamle, og bruke den til det du har lyst.

 

alle delene er nye utenom ata harddisken, men jeg trenger vel ikke driver til sata kontrollen med dette hovedkorte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333173

Lenke til kommentar
alle delene er nye utenom ata harddisken, men jeg trenger vel ikke driver til sata kontrollen med dette hovedkorte

Nei du trenger ikke laste inn driver vha F6 under XP installasjon med det hovedkortet.

Dette forutsatt at din XP CD er med SP2 integrert .

Om ikke kan du lage/slipstreame en ny SP2 XP CD med autostreamer og SP2 full versjon fila.

 

Autostreamer:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-...ostreamer.shtml

 

SP2 full install for IT-Professionals:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

( PS! Husk å sette riktig språkversjon føre download som matcher din XP CD )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...