Gå til innhold

Nektes retur av defekt hovedkort - skade på socket "pinner"...


Anbefalte innlegg

Det är otroligt lätt att böja pinnarna på S775. Har hänt på 4 kort på rappen för min egen del, men jag har lyckats att rätta till de igen. Det är helt enkelt Intels design som är otroligt sårbar för detta. Framför allt med 3-parts tillverkare av kylare är min teori.

 

Det är ju helt omöjligt för en förbrukare (och alla andra) att se om alla pinnarna är "alligned" innan man spänner fast kylaren, sedan en eller flera pinnar teoretiskt kan "fastna" i fel position innan man spänner fast cpu med pinnen. När väl cpu sitter fast kan man ju inte se om pinnarna sitter som de skall. Detta händer garanterat butikerna lika ofta när de sätter ihop maskiner och de får säkert samma felmeddelande som du, men den statistiken får vi ju aldri veta sedan de bara hämtar ett nytt kort. Att det hänt när du har spänt fast cpu är det väl lika stor chans som att det var där från början, men hur en butik ska kunna bevisa detta är utom min tro. Frågar du flera förbrukare här på forumet som har byggt maskiner på flera S775 så kan jag garantera att alla har sett samma sak en eller flera gånger. Design-flaw är stickordet.

 

Fant en engelsk artikkel som sa noe av det samme som du sier i forhold til dårlig design... Jeg har kun bygd en pc med socket 775 tidligere, så jeg har ikke mye å sammenlikne med der. Både forrige pc og denne brukte jeg standard intel kjøler. Hvorvidt det er akseptabelt at jeg som kunde skal måtte ta kostnaden på grunn av dette er jo da spørsmålet. Som du sier så kan jeg jo på ingen måte bevise at skaden var der før jeg satte i cpu'en. Om dette faktisk er et stort problem burde nesten butikkene gjøre et nummer av å sjekke kortet før det ble sendt ut, men det er vel dessverre heller ikke praktisk mulig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk Netshop-policy dette. En av mange årsaker til at jeg aldri kommer til å handle der igjen. Slett kundebehandling, benektelser, unnskyldninger, brutte løfter, ingen interesse eller vilje av å ordne opp i saken, selger varer de ikke kan levere på ukevis som om de var rett rundt hjørnet, er noen stikkord for min personlige erfaring med de.

 

Om en pinne mellom mange er bøyd har du neppe fororsaket dette selv ved uhell eller uvitenhet.

 

Jeg kan ikke bekrefte at dette faktisk er sant så ta det med en klype salt, men vedkommende det hendte er en person jeg stoler på til daglig og dersom det stemmer synes jeg det er hårreisende. En bekjent av meg der var innom Netshop vedrørende feil på et hovedkort. Deres tekniker hadde på uforsvarlig vis håndtert hovedkortet ved å ta direkte på kontaktflater og komponenter og med fettbelagte "salamifingre", sannsynligvis pga inntak av mat. Tekniker nektet erstatningskort og tok en "working as intended-unnskyldning".

Hovedkortet var helt tilgriset av matfett og fingeravtrykk.

 

Da jeg jobbet på PC-verksted brukte vi alltid hansker om vi skulle håndtere komponenter. Selv på PC-chassi. Kunder ønsker ikke fete-fingertrykk.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Fant en engelsk artikkel som sa noe av det samme som du sier i forhold til dårlig design... Jeg har kun bygd en pc med socket 775 tidligere, så jeg har ikke mye å sammenlikne med der. Både forrige pc og denne brukte jeg standard intel kjøler. Hvorvidt det er akseptabelt at jeg som kunde skal måtte ta kostnaden på grunn av dette er jo da spørsmålet. Som du sier så kan jeg jo på ingen måte bevise at skaden var der før jeg satte i cpu'en. Om dette faktisk er et stort problem burde nesten butikkene gjøre et nummer av å sjekke kortet før det ble sendt ut, men det er vel dessverre heller ikke praktisk mulig...

 

Da måtte de isåfall ha brutt forseglingen og da kan det være kunden ikke hadde ønsket kortet.

Jeg ville i alle fall ikke ha tatt imot ny hardware der forseglingen var brutt.

 

Alle seriøse firma har en policy som tilsier at kunde ikke skal akseptere forsendelsen dersom forseglingen er brutt. Ofte har de i tillegg til normal forsegling fra produsent egen forsegling på forsendelsesesken i form av tape med tekst "Do not accept if this tape is broken."

 

EDIT: Bedrifter som skyver ansvar og feil over på kunde for å sikre egen inntjening burde pakke sammen. Om de ikke har tillit til kunden, hvordan kan de da drive butikk? Noen feil oppsår nok pga kunders uvitenhet og uforsiktig håndtering, men arrogant behandlig fra butikk kan føre til at de mister den kunden og kundens ommgangskrets for all evighet.

 

Netshop taper antageligvis 100 salg bare på denne posten. 100x100kr = 10k

Det hadde nok lønt seg å erstatte hovedkortet.

Som sagt, Netshop er og blir Netshop.

 

Skulle skjønt Netshop's reaksjon om samtlige pinner var bøyd og kunde kom med hovedkortet i en bærepose. Jeg skjønner at kunden med sin erfaring og fartstid på PC-hardware blir skuffet over slik kundebehandling.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Da måtte de isåfall ha brutt forseglingen og da kan det være kunden ikke hadde ønsket kortet.

Jeg ville i alle fall ikke ha tatt imot ny hardware der forseglingen var brutt.

 

Alle seriøse firma har en policy som tilsier at kunde ikke skal akseptere forsendelsen dersom forseglingen er brutt. Ofte har de i tillegg til normal forsegling fra produsent egen forsegling på forsendelsesesken i form av tape med tekst "Do not accept if this tape is broken."

 

Er enig i at forseglingen skal være på plass ja. Men hvor ansvaret da ligger i saker som denne er jo et problem. Så lenge alt var forseglet (som det jo var) så har jeg ingen mulighet til å få gehør for at det var feil fra fabrikken... Om jeg hadde oppdaget at pinnene var bøyd rett etter at beskyttelseslokket var fjernet, før jeg hadde montert cpu, så ville jeg fremdeles hatt samme problem. Det er egentlig rimelig frustrerende!

Lenke til kommentar
EDIT: Bedrifter som skyver ansvar og feil over på kunde for å sikre egen inntjening burde pakke sammen. Om de ikke har tillit til kunden, hvordan kan de da drive butikk? Noen feil oppsår nok pga kunders uvitenhet og uforsiktig håndtering, men arrogant behandlig fra butikk kan føre til at de mister den kunden og kundens ommgangskrets for all evighet.

 

Det er det ingen tvil om! Jeg kommer nok til å holde meg borte fra netshop etter dette, om ikke mot formodning de tar tak i saken og ordner opp. Synd egentlig, for de har bra prisnivå og det er utrolig praktisk å kunne bestille på nett og hente i butikken på vei hjem fra jobben...

Lenke til kommentar
Som andre allerede har nevnt så er det Netshops ansvar å bevise at det er du som har ødelagt pinnene, ganske enkelt fordi skaden oppsto så fort.

 

Det er for all del ikke umulig, men det skal strengt tatt mye til for å greie å bøye de pinnene ved et uhell. Vanligvis tar man av dekselet og legger prosessoren i sokkelen. Hva kan gå galt?

 

Nå er det sikkert personer som kunne ha funnet på å slå på plass prosessoren vha en hammer, men her snakker vi om en erfaren bruker.

Lenke til kommentar
EDIT: Bedrifter som skyver ansvar og feil over på kunde for å sikre egen inntjening burde pakke sammen. Om de ikke har tillit til kunden, hvordan kan de da drive butikk? Noen feil oppsår nok pga kunders uvitenhet og uforsiktig håndtering, men arrogant behandlig fra butikk kan føre til at de mister den kunden og kundens ommgangskrets for all evighet.

 

Det er det ingen tvil om! Jeg kommer nok til å holde meg borte fra netshop etter dette, om ikke mot formodning de tar tak i saken og ordner opp. Synd egentlig, for de har bra prisnivå og det er utrolig praktisk å kunne bestille på nett og hente i butikken på vei hjem fra jobben...

 

For meg så har de et varesortiment med aktuaelle varer som ikke alle andre firma har inn. Feks diverse minne, PSU, Thermalright Ultra Extreme 120 osv. Pga deres kundebehandling vil jeg aldri noen sinne greie å handle der igjen og bestiller slike varer fra utland til tross form toll, moms og leveringstid. Har dessverre også sett meg nødt til å slutte å handle hos Microplex etter de ble kjøpt opp og dette ser jeg på som meget trist. Jeg kan dessverre ikke ha dobbeltmoral i denne saken. Om eplet er surt/råttent på den ene siden slenger jeg det i søpplen selv om det er søtt på den andre.

Lenke til kommentar
EDIT: Bedrifter som skyver ansvar og feil over på kunde for å sikre egen inntjening burde pakke sammen. Om de ikke har tillit til kunden, hvordan kan de da drive butikk? Noen feil oppsår nok pga kunders uvitenhet og uforsiktig håndtering, men arrogant behandlig fra butikk kan føre til at de mister den kunden og kundens ommgangskrets for all evighet.

 

Det er det ingen tvil om! Jeg kommer nok til å holde meg borte fra netshop etter dette, om ikke mot formodning de tar tak i saken og ordner opp. Synd egentlig, for de har bra prisnivå og det er utrolig praktisk å kunne bestille på nett og hente i butikken på vei hjem fra jobben...

 

For meg så har de et varesortiment med aktuaelle varer som ikke alle andre firma har inn. Feks diverse minne, PSU, Thermalright Ultra Extreme 120 osv. Pga deres kundebehandling vil jeg aldri noen sinne greie å handle der igjen og bestiller slike varer fra utland til tross form toll, moms og leveringstid. Har dessverre også sett meg nødt til å slutte å handle hos Microplex etter de ble kjøpt opp og dette ser jeg på som meget trist. Jeg kan dessverre ikke ha dobbeltmoral i denne saken. Om eplet er surt/råttent på den ene siden slenger jeg det i søpplen selv om det er søtt på den andre.

 

Enig i at oppkjøpet av microplex var synd. Har kun hatt positive erfaringer med dem, men det er en stund siden jeg handlet der sist.

Lenke til kommentar
Men det er Netshop som må sansynliggjøre dette. Det faktum at pinenne som er bøyd ikke står samlet taler for at de ikke er bøyd ved at CPUen er satt inn feil. De tyder heller på produksjonsfeil, eller transportskade.

 

Er enig i dette resonnementet. Altså: Sannsynliggjør din historie ved å vise til liknende saker, og ikke gi deg. Det er ikke du som har ødelagt dette. Punktum.

 

Hvis det er noen trøst vil jeg si at jeg akkurat har bygd en htpc med et gigabyte kort i bunn, og er svært fornøyd. Fikk dog en feil som holdt på å drive meg til vanvidd fordi "alt" liksom stemte: problemer med minnekompitabilitet. Kjøpte Kingston kvalitetsminne av korrekt valør men fikk mye samme feil som du har hatt nå... Satte inn noen gamle minnebrikker jeg tilfeldigvis hadde fra et annet prosjekt, og voila! Alt fungerte perfekt. Er det dumt å spørre om du prøvde andre minnebrikker??

Lenke til kommentar
Men det er Netshop som må sansynliggjøre dette. Det faktum at pinenne som er bøyd ikke står samlet taler for at de ikke er bøyd ved at CPUen er satt inn feil. De tyder heller på produksjonsfeil, eller transportskade.

 

Er enig i dette resonnementet. Altså: Sannsynliggjør din historie ved å vise til liknende saker, og ikke gi deg. Det er ikke du som har ødelagt dette. Punktum.

 

Hvis det er noen trøst vil jeg si at jeg akkurat har bygd en htpc med et gigabyte kort i bunn, og er svært fornøyd. Fikk dog en feil som holdt på å drive meg til vanvidd fordi "alt" liksom stemte: problemer med minnekompitabilitet. Kjøpte Kingston kvalitetsminne av korrekt valør men fikk mye samme feil som du har hatt nå... Satte inn noen gamle minnebrikker jeg tilfeldigvis hadde fra et annet prosjekt, og voila! Alt fungerte perfekt. Er det dumt å spørre om du prøvde andre minnebrikker??

Ingen spørsmål er dumme ... :) Men nei, jeg testet ikke med andre minnebrikker. Hadde de vært problemet så ville jo systemhøyttaleren gitt melding ved å pipe. Jeg prøvde å starte opp uten minnebrikker, med kortet liggende løst på et bord for å unngå at det var jordingsfeil mot kabinettet, samme oppførsel. Uansett så er det jo ikke veldig vanskelig å se skaden på de 2 pinnene i socketen når en bare ser etter.

Lenke til kommentar

Kinkig sak. Dersom skaden først ble oppdaget etter at CPU ble montert, så er det en mulighet for at dette har skjedd ved montering. Selv om CPU er satt riktig vei i socket, så kan det være at den ikke lå helt sentrert i forhold til pinnene. Hvor lett dette er å få til kan variere noe. Når man så strammer den til kan én eller flere pinner bøyes.

 

Jeg sier ikke at det er dette som har skjedd i dette tilfellet, men det er en viss sjanse for at det kan skje. Samtidig så har produsenter av HK svært strenge kontrollrutiner før varen sendes ut. Tror saken hadde vært mye lettere dersom skaden hadde blitt oppdaget før CPU ble montert. Da kunne kunden ha sagt til selger at han ikke hadde montert noen CPU grunnet at han straks oppdaget de bøyde pinnene.

 

Det er alltid en risiko ved å bygge maskiner selv. Risikoen for å gjøre noe feil, og risikoen får å få et defekt produkt for så å måtte bevise at det ikke er ens egen skyld.

Lenke til kommentar
Kinkig sak. Dersom skaden først ble oppdaget etter at CPU ble montert, så er det en mulighet for at dette har skjedd ved montering. Selv om CPU er satt riktig vei i socket, så kan det være at den ikke lå helt sentrert i forhold til pinnene. Hvor lett dette er å få til kan variere noe. Når man så strammer den til kan én eller flere pinner bøyes.

 

Jeg sier ikke at det er dette som har skjedd i dette tilfellet, men det er en viss sjanse for at det kan skje. Samtidig så har produsenter av HK svært strenge kontrollrutiner før varen sendes ut. Tror saken hadde vært mye lettere dersom skaden hadde blitt oppdaget før CPU ble montert. Da kunne kunden ha sagt til selger at han ikke hadde montert noen CPU grunnet at han straks oppdaget de bøyde pinnene.

 

Det er alltid en risiko ved å bygge maskiner selv. Risikoen for å gjøre noe feil, og risikoen får å få et defekt produkt for så å måtte bevise at det ikke er ens egen skyld.

 

Prosessoren er plan, den legges på pinnene. Man vil IKKE få EN ENKELT BØYD PINNE blandt mange andre pinner ved å presse en plan prosessor ned over de.

 

Det er ingen som heltst risiko ved å bygge PC selv dersom man har >= normal iq og har vett til å skaffe seg kunskap og lese manualer før man monterer. I det minste den første gangen man monterer i en ny sokkelmodell. Det er så og si idiotsikkert om man setter seg inn i det.

 

Hvis man gir blanke og bare prøver og feiler er det en risiko å leve i seg selv.

 

Problemet er at det er mange mennesker som går rundt og tror de er eksperter, slik at de ikke orker å sette seg inn i noe.

 

Det er ingen som helst risiko ved å montere selv, bare enkelte folk som er uegnet til å montere.

 

Dersom man sitter med komponentene og ikke skjønner hvordan det skal monteres så setter man seg inn i hvordan, og så monterer man.

 

Jeg er klar over at mange isteden vil prøve og feile og så etterpå sette seg inn i hva som gikk galt og hvorfor.

 

Det er en klistrelapp på sokkelen der det står man skal lese i manualen om montering. Hvis man kan lese, noe som er ganske vanlig i Norge og har nok hjernebark til å skjønne at det faktisk kan være lurt å lsese manualen siden det er første gang man monterer på sokkelmodellen, kan det umulig gå galt. Hvis man uten erfaring bare river av klistrelappen og kjører på er man IDIOT.

 

I dette tilfellet hvor kun enkeltstående pinner er bøyd er det innlysende at nettbutikk skal bytte hovedkortet i et nytt.

 

EDIT: Selv om jeg har montert PC i mer enn ti år, leser jeg alltid manualen når det er ny hardware jeg ikke har tidligere erfaring med. Jeg har til gode å ødelegge noe selv om jeg har montert mange hundre PC-er. Hvis man leser manualen er man trygg.

 

Rett fremgangsmåte:

1. Les manual.

2. Resonnere, hva, hvordan, hvorfor.

3. Se at hardware er hel og inntakt og at alle komponenter er med.

4. Montere

5. Teste

6. Verifisere eventuelle feilsymtom og postreporter mot manual.

7. Justere

 

Feil fremgangsmåte: (vil anta at 60-70% gjør på denne måten.

1: Montere

2: Teste

3: Oppdage skade og mangler

4: Lese manual

5: Stå helt fast pga permanent skadet hardware

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Hadde du lagt frem saken slik som i forrige innlegg til meg, og det jeg var som sto bak servicedisken hadde du nok fått et nytt kort på stedet.

 

Skulle dog tro at kvalitetskontrollen på fabrikken skulle være god nok til å finne ut av slike feil. Var det ikke hos Asus HW.no var for en stund siden? Der mener jeg å huske at de funkjsonstestet kortene skikkelig før de ble sendt ut. Kanskje ikke Gigabyte er like flinke. Enten det eller så er det kanskje ikke så stor feilmargin når man tenker på at de lager noen titalls tusen kort i måneden.

Lenke til kommentar

Siste status i saken er at jeg har mottatt nytt hovedkort som jeg bestilte fra komplett.no og at jeg nå har en fungerende pc :)

 

Må gi en liten honør til komplett for fantastisk kjapp leveranse! Kortet ble bestilt fredag formiddag og lørdag morgen (mindre enn 24 timer senere) fikk jeg melding fra posten om at pakken lå og ventet på meg.

 

Det som er litt interesant i forhold til det nye kortet er at ved nærmere undersøkelse så viser det seg at hverken kortet kjøpt på netshop eller det nye fra komplett har forsegling av selve esken. I utgangspunktet trodde jeg det hadde vært den sedvanlige runde klistrelappen på eska fra netshop, men det var det altså ikke. Begge kortene lå som vanlig i antistatisk pose som var tapet igjen, og det er det jeg har tenkt på som forsegling... Noe det jo ikke er. Jeg stusset over at kortet fra netshop hadde overflødig lim, så det var seigt, oppå pci slottene. Når jeg så åpnet kortet fra komplett skjønte jeg hvorfor... På det kortet var det nemlig et klistremerke plassert over pci slottene med info "Ultra Durable 2...". Dette merket var ikke på kortet fra netshop, men limet oppå slottene tilsier jo at det har vært der, så jeg kan bare anta at noen har hatt kortet ute av esken og fjernet merket. Det hele blir selvsagt spekulasjoner fra min side, men tilliten til netshop er dermed langt fra noe bedre!

 

Jeg kommer til å ta saken opp med dem på nytt, via mail, så får vi se hva som kommer ut av det. Skal komme tilbake med status her når jeg har noe nytt å melde.

 

Ellers takk til dere som har gitt tilbakemeldinger! Er bra å vite at det ikke er bare jeg som finner netshop sin håndtering av denne saken for dårlig.

Lenke til kommentar
Ikke bare er deres håndtering av denne saken dårlig, den er også lovstridig.

 

Husk at Netshop tror de har egne lover og regler. De mener jo at en bærbar pc kun har to års reklamasjon og.

 

Men til trådstarter. Ikke gi opp! Men heller ikke kjeft til de når du skal klage igjen.

Det verste er om det vil gå utover en helt uskyldig ansatt på Netshop.

 

Uansett, om nå Netshop velger å erstatte varen, så får du muligens ny vare istedenfor pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Ikke bare er deres håndtering av denne saken dårlig, den er også lovstridig.

 

Husk at Netshop tror de har egne lover og regler. De mener jo at en bærbar pc kun har to års reklamasjon og.

 

Men til trådstarter. Ikke gi opp! Men heller ikke kjeft til de når du skal klage igjen.

Det verste er om det vil gå utover en helt uskyldig ansatt på Netshop.

 

Uansett, om nå Netshop velger å erstatte varen, så får du muligens ny vare istedenfor pengene tilbake.

 

Helt klart enig i at det er lite poeng i å kjefte på ansatte... Å få igjen penger er heller ikke forventet. Om jeg bare får byttet kortet til et nytt et så er det alltids en plass å bruke det :)

 

HTPC'en som er oppgradert med det nye kortet surrer nå med E2160'en klokket til 2,7 GHz (300x9), og går fint opp til 3,3 GHz. Trenger bare litt bedre enn standard kjøleren for å få fornuftig temp på den hastigheten. Så kort nr 2 vil antagelig erstatte mitt gamle socket 939 i hovedboxen med en E2160 eller Q6600 :) Men det gjenstår jo å se om jeg kommer noen vei med netshop først da...

Lenke til kommentar
På det kortet var det nemlig et klistremerke plassert over pci slottene med info "Ultra Durable 2...". Dette merket var ikke på kortet fra netshop, men limet oppå slottene tilsier jo at det har vært der, så jeg kan bare anta at noen har hatt kortet ute av esken og fjernet merket. Det hele blir selvsagt spekulasjoner fra min side, men tilliten til netshop er dermed langt fra noe bedre!

Var kortet du kjøpte fra Komplett det samme som du har sendt tilbake til NetShop? Hvis det er det, så er det ganske graverende. Snakker du sant, noe så selger må ta utgangspunkt i at du gjør, så har du enda mer vann på mølla. De har da klart å selge deg et demokort med en defekt. Nesten litt synd at du ikke oppdaget dette før du leverte tilbake kortet. Nå blir dette bare ord mot ord, men i følge Forbrukerkjøpsloven ligger bevisbyrden på selger de første seks månedene. Når du da kan "bevise" at kortet ikke var nytt når du fikk det, samt at det er særdeles vanskelig å bøye en av disse pinnene og at du er meget dreven innenfor området så tror jeg selger skal slite veldig i en evt. sak hos FTU. Det er synd hvis du må kjøre saken så langt, men ser man på noen av de andre trådene her om NetShop, så kan det hende at du må gjøre det.

 

Følg uansett saken opp, og fortell de at på det nye kortet du kjøpte et annet sted så var PCI-sporene beskyttet av et klistremerke. Dette klistremerket var ikke på kortet du mottok fra dem. Dette er med på å sannsynliggjøre at defekten allerede var på kortet når du mottok det, og selgers bevisbyrde blir automatisk enda vanskeligere å oppfylle. Jeg tror ikke selger har noe ønske om å være vanskelig bare for å være vanskelig. Dersom du får de til å forstå at de er på tynn is burde de ta poenget og gi deg et nytt kort eller pengene tilbake.

 

Hadde selv en likende sak med SHG for en god stund siden. Kjøpte et skjermkort av dem, og når jeg mottok det så oppdaget jeg at den antistatiske forseglingen var brutt. Brydde meg ikke noe særlig om det, men etter en uke oppdaget jeg at kortet var defekt. Min teori er da at dette var et kort de hadde fått i retur. De kunne ikke finne noen feil på det eller så testet de det ikke i det hele tatt, og så solgte de det som en ny vare. Veldig kjedelig for meg som kunde. Nå løste SHG saken veldig fint ved at de ga meg gratis frakt og avslag på neste ordre, men man kan begynne å lure på om det noen ganger er bevisst gjort.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...