WiRRE Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Jeg holder på å lage ett system for å skrive km liste, og har i den forbindelse kommet borti ett problem, jeg kan løse det på jalla metoden,men har ikke så lyst til det.. Jeg har 2 tabeller som berører problemet: En som inneholder destinasjoner, for enkelthets skyld sier vi at den inneholder: Navn: Destinations did <- Destinasjon id destinasjon <- Navn på destinasjonen Navn: Distances from <- id som refererer til did i destinations tabellen to <- id som refererer til did i destinasjons tabellen km <- Avstanden i km Det jeg ønsker en en query som joiner disse, slik at jeg får opp alle "distansene", med Navn og id! Hvordan gjør jeg dette når det er 2 forskjellige id´er som skal joines med samme rad i en annen tabell?
Ernie Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Vel, jeg er ingen database-guru, så det er fult mulig det kan gjøres bedre. SELECT d1.destinasjon AS from, d2.destinasjon AS to, Distances.km FROM Destinations AS d1 JOIN Distances ON d1.did = Distances.from JOIN Destinations AS d2 ON d2.did = Distances.to
WiRRE Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Skrevet 21. februar 2008 Vel, jeg er ingen database-guru, så det er fult mulig det kan gjøres bedre. SELECT d1.destinasjon AS from, d2.destinasjon AS to, Distances.km FROM Destinations AS d1 JOIN Distances ON d1.did = Distances.from JOIN Destinations AS d2 ON d2.did = Distances.to Da må jeg spørre dumt som vanlig.. hvor får du dette fra: d2.destinasjon d1.destinasjon altså d1 og d2?
Ernie Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det er alias for tabellen. For å kunne kjøre join mot samme tabell flere ganger er man fint nødt til å gjøre det for at hver av tabellene skal være «unike».
siDDis Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Eg veit ikkje om det er normalt å skrive From Table As T , Oracle f.eks liker best From table t
blackbrrd Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 http://www.postgresql.org/docs/8.2/static/sql-select.html In the SQL standard, the optional key word AS is just noise and can be omitted without affecting the meaning. The PostgreSQL parser requires this key word when renaming output columns because the type extensibility features lead to parsing ambiguities without it. AS is optional in FROM items, however.
Manfred Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Det var det jeg også mente, at det er vanligere å bare bruke AS når man renamer en kolonne. SELECT field1 AS name, field2 AS address FROM table t JOIN table2 t2 ON t1.field1 = t2...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå