Gå til innhold

C64-spill til Virtual Console


Anbefalte innlegg

Hildrane du.

 

Hvis dere nubbs tror det var enklere å utvikle spill før i tiden så er det en del som mangler. Har selv assembler programert en 20x40 screenscroller med sprite drivers etc får å få til et typisk sidescrolle shoot'em up... kan love dere at det tok tid. Hadde ikke utviklerverktøy som fins i dag. Ellers er jo hardware'en noe helt annet.

 

1 mhz og 320x200 oppløsning med max 16 farger.....

 

Den gangen kosta vel et typisk c64 spill mellom 50 og 100 spenn og med 25 års prisvekst så er det ikke så ille untatt for fattige jævler da.

 

men det er nostalgien du betaler for.

 

forøvrig så får du alt detta gratis på nett... søk etter ccs64 eller vice.

 

Vi "nubbs" registrerer at før kunne en eller to lage et spill på noen måneder. Var det bare at de var så sinnsykt dyktige det da, at de jobbet like bra som et team på flere titalls personer i noen år, som ofte er det som kreves i dag? Det var mindre arbeid å lage spill før. At ting kosta 50 kroner ør ser jeg på som lite relevant, hva så? Mener du vi skal betale fullpris nå?

 

AtW

 

50 krone for 20 år sida er en del mer enn 50 kroner nå. Do the math! dvs 50kr er faen ikke fullpris!

 

til samenligning betaler folk gladelig 30-50 spenn for narr-java spill til mobilene sine.

 

dette er tydligvis noe du ikke har et nostalgisk forhold til og det er fair deal, ikke betal for det (men for cheap ass folk så har jeg allerede tipset om et gratis alternativ i min oprinnelige post).

 

spillutvikling før i tiden var en utfordring av programmerere. Artistene gjør det samme i dag som for 20 år sida. Forskjellen var at det tar en del lengre tid å fylle en 4 gb's dvd enn en 170Kb floppy disk.

 

kort og greit, før sleit en med å få plass til spillene sine på den hardwaren som var, i dag er det no limits...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 krone for 20 år sida er en del mer enn 50 kroner nå. Do the math! dvs 50kr er faen ikke fullpris!

 

til samenligning betaler folk gladelig 30-50 spenn for narr-java spill til mobilene sine.

 

dette er tydligvis noe du ikke har et nostalgisk forhold til og det er fair deal, ikke betal for det (men for cheap ass folk så har jeg allerede tipset om et gratis alternativ i min oprinnelige post).

 

spillutvikling før i tiden var en utfordring av programmerere. Artistene gjør det samme i dag som for 20 år sida. Forskjellen var at det tar en del lengre tid å fylle en 4 gb's dvd enn en 170Kb floppy disk.

 

kort og greit, før sleit en med å få plass til spillene sine på den hardwaren som var, i dag er det no limits...

 

Ja, merklig nok får vi mer for pengene nå enn før, ta spill feks, man får spill som er vesentlig bedre, vesentlig nyere, og som det ligger vesentlig mer arbeid bak enn disse c64-spillene for 10 dollar. 40 spenn er ikke noe annet enn en rip-off. Om man har et nostalgisk forhold til det eller ikke. Jeg liker mange gamle spill, men det betyr at jeg ukritisk betaler slike summer for det.

 

Spillutvikling er en utfordring for programmere i dag også. Og "evig" med plass eller ikke, det er et faktum at det krever vesentlig mer å utvikle spill i dag enn før. Derfor trenger flere folk lengre tid på å få det til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er en kjennsgjerning at priser på et spill faller med tiden, jo eldre jo mindre er folk villig til å gi. Hva prisen var for 20 år siden eller hvor vanskelig det var, har lite å si for hvordan markedet er i dag. Om man sammenlikner med prisen på NES-spillene på VC, eller med liknende spill på Xbox Arcade, finner man fort ut at man kan få mye mer innhold for 5 euro enn hva et C64-spill gir. Nostalgi kan sikkert rettferdiggjøre prisen for mange, selv har jeg spilt mye C64 i min barndom, men å betale en slik pris for et C64-spill gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har null problem med å betale 40 kroner for å få en klassiker på Wii'en. Ikke en pris som plager meg overhodet. Men er redd det blir litt for firkantet når Wii'en brukes på en større tv. For en nostalgiker som meg blir bare Wii'en en bedre og bedre investering. Eneste som mangler nå er at gamle pek og klikk klassikere fra Sierra og Lucasarts finner veien til konsollen, men det vil nok aldri skje desverre :(

 

Det slår meg når jeg spiller Zelda at konsollen hadde fungert ypperlig til nyversjoner av tidenes spillserie (for egen del): Quest for Glory.

Lenke til kommentar
Har null problem med å betale 40 kroner for å få en klassiker på Wii'en. Ikke en pris som plager meg overhodet. Men er redd det blir litt for firkantet når Wii'en brukes på en større tv. For en nostalgiker som meg blir bare Wii'en en bedre og bedre investering. Eneste som mangler nå er at gamle pek og klikk klassikere fra Sierra og Lucasarts finner veien til konsollen, men det vil nok aldri skje desverre :(

 

Det slår meg når jeg spiller Zelda at konsollen hadde fungert ypperlig til nyversjoner av tidenes spillserie (for egen del): Quest for Glory.

 

På ebay får du jo den joysticken med 30 innebygde spill for omtrent den prisen. Det er en usannsynlig drøy pris. Ellers kan jeg anbefale deg c64-emulator til PC, det er sikkert noen av de som har kantutjevning, slik de fleste emulatorer har. Da kan du beholde c64-spillene litt inn i framtiden også. Ditto ScummVM for adventure-spill. Som kantutjevner og gjør grafikken fin og flott, og fungerer som gull.

 

AtW

Lenke til kommentar
På ebay får du jo den joysticken med 30 innebygde spill for omtrent den prisen. Det er en usannsynlig drøy pris. Ellers kan jeg anbefale deg c64-emulator til PC, det er sikkert noen av de som har kantutjevning, slik de fleste emulatorer har. Da kan du beholde c64-spillene litt inn i framtiden også. Ditto ScummVM for adventure-spill. Som kantutjevner og gjør grafikken fin og flott, og fungerer som gull.

 

AtW

 

Jeg har lite behov for å farte rundt med forskjellige ting å spille på. Her i huset kjøpte jeg en Wii som jeg da kan ta med meg på hyttetur med familien og som kan fungere primært til å spille på. Jeg drar ikke med meg pc eller joystick osv. Noen tikroninger for et spill, om det så være Snakes (som for ordens skyld er langt bedre spill enn flere som i dag koster 699,-), er en liten fillesum. Det med kantutjevning høres jo fint ut, men får nå håpe man gjør slikt tilgjengelig til Wii også (om det ikke allerede er det). Men selv spill til SNES blir litt vel kantete på en stor tv, så derfor blir nok problemet desto større for C64 spill, selv med kantutjevning.

 

Wii passer seg nok ikke til de største skjermene. Men for meg er det Wii som brukes til spilling. Den passer seg for hele familien, også bestefar. Den er ingen maskin for grafikkfantastene, men det får så være. Det er stort sett bare hardcore gamere som bryr seg om slikt. Jeg kommer nok til å kjøpe meg et par av klassikerne, det er ikke snakk om mer enn hva jeg betaler for en fissen hamburger uansett. Så er det bare et enkelt klikk på Wii. Ingen joystick som må graves frem eller Windows som må startes opp. Det er enkelt og greit å ha alt på et sted, noe som er hele poenget med Wii'en, for vår egen del :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...