Gå til innhold

Avspilling av HD materiale bruker 95-100% CPU og kun 5-10% GPU?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg spiller av Blu-ray eller HDDVD filer på 1080p som ligger på intern esatadisk med Cyberlink powerdvd ultra (eller windows mediaplayer) så bruker skjermkortet (GPU) kun 5-10% av sin kapasitet (målt i everest ultimate), mens CPU'n bruker mellom 95-100% av sin kapasitet. Opplever noe hakking og høy temperatur på CPU'n. Ifølge tester av mitt skjermkort på hardware.no og hardwarezone.no skal den avlaste CPU'n med opptil 30%.

 

Mitt oppsett:

 

CPU: Athlon X2 BE-2350 (klokket opp til 2,4 GHZ) kan ifølge nettsiden "Hothardware" fint klokkes helt opp til 2,5 GHZ. (http://www.hothardware.com/articles/AMD_BE2350/?page=11)

 

Skjermkort(GPU): Gigabyte GV-RX26T256H (Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3)

 

Hovedkort: Asus M2A-VM (Chipset AMD 690G)

 

Bruker DVI til DVI fra skjermkort til LCD HDTV med full støtte for 1080P

 

Er det noen som vet hvordan man kan øke utnyttelsen av skjermkortet (GPU'n) for å redusere (avlaste) CPU utnyttelse ved avspilling av HD materiale på 1080p?

 

Alle svar mottas med takk!

Vennlig hilsen Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det er mulig å "avlaste" CPU ved hjelp av GPU. Sikker på at det ikke er noe annet som bruker CPU kraften når du spiller av filmene?

 

Hei!

Takk for svar!

Ja dette er forbruket ved avspilling av 1080p HD materiale når alle andre programmer er slått av.

I følge denne artikkelen på hardware.no skal GPU avlaste CPU:

http://www.hardware.no/artikler/ati_radeon..._2400_xt_/41302

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mulig å "avlaste" CPU ved hjelp av GPU. Sikker på at det ikke er noe annet som bruker CPU kraften når du spiller av filmene?

Det er fullt mulig med programvare og drivere som støtter det. GPU kan avlaste en god del av de oppgavene CPU normalt gjør når videostrømmer skal dekodes. Både ATI og Nvidia har slike avlastingsmekanismer for DVD, HD-materiale osv.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mulig å "avlaste" CPU ved hjelp av GPU. Sikker på at det ikke er noe annet som bruker CPU kraften når du spiller av filmene?

Det er fullt mulig med programvare og drivere som støtter det. GPU kan avlaste en god del av de oppgavene CPU normalt gjør når videostrømmer skal dekodes. Både ATI og Nvidia har slike avlastingsmekanismer for DVD, HD-materiale osv.

 

Takk for svar!

 

Hvordan bruker man disse programmene eller driverne til ATI på skjermkortet mitt for å avlaste CPU ved avspilling av 1080p filer på hardisken? Jeg har lest i bruksanvisningen til skjermkortet og på nett, men finner ingen slik instilling. Skjermkortet er som tidligere nevnt Gigabyte Radeon HD 2600XT 256MB DDR3 RAM.

Lenke til kommentar
Videoakselleratoren til ATI heter Avivo og finnes i blant annet HD 2600 XT.

 

Du finner kanskje noe nyttig info på Avivo-sidene.

 

Jeg har undersøkt Avivo, men det er ingen muligheter til å gjøre noen endringer der som øker GPU utnyttelsen og dermed avlaster og reduserer CPU utnyttelsen.

Er det ikke svært merkelig at avspilling av en fil med HD-film i 1080p kun bruker 5-10% GPU på dette skjermkortet, mens nærmere maks CPU? Selv om den bruker mye CPU, så er det jo utrolig at GPU utnyttelsen kun er 5-10% ved avspilling av 1080p gjennom powerdvd ultra.

Lenke til kommentar
Jeg har undersøkt Avivo, men det er ingen muligheter til å gjøre noen endringer der som øker GPU utnyttelsen og dermed avlaster og reduserer CPU utnyttelsen.

Er det ikke svært merkelig at avspilling av en fil med HD-film i 1080p kun bruker 5-10% GPU på dette skjermkortet, mens nærmere maks CPU? Selv om den bruker mye CPU, så er det jo utrolig at GPU utnyttelsen kun er 5-10% ved avspilling av 1080p gjennom powerdvd ultra.

Det er rart, jeg har litt annen hardware en deg, men avlaster CPU når jeg spiller av Blu-ray filmer fra en BD-ROM spiller.

 

Jeg har et nVidia GeForce 8500GT, alt jeg gjorde var å installere nyeste WHQL-driver fra nVidia, og siste versjon av PowerDVD Ultra.

 

Etter det ligger CPU-bruken min på rundt 15% ved avspilling av H.264 materiale i 1080p

VC-1 ligger rundt 25%.

 

Er det krysset av for at PowerDVD skal bruke hardware akselerasjon? Er det mulig at PowerDVD nekter å hardware-akslerere siden du har rippa filer?

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Jeg har undersøkt Avivo, men det er ingen muligheter til å gjøre noen endringer der som øker GPU utnyttelsen og dermed avlaster og reduserer CPU utnyttelsen.

Er det ikke svært merkelig at avspilling av en fil med HD-film i 1080p kun bruker 5-10% GPU på dette skjermkortet, mens nærmere maks CPU? Selv om den bruker mye CPU, så er det jo utrolig at GPU utnyttelsen kun er 5-10% ved avspilling av 1080p gjennom powerdvd ultra.

Det er rart, jeg har litt annen hardware en deg, men avlaster CPU når jeg spiller av Blu-ray filmer fra en BD-ROM spiller.

 

Jeg har et nVidia GeForce 8500GT, alt jeg gjorde var å installere nyeste WHQL-driver fra nVidia, og siste versjon av PowerDVD Ultra.

 

Etter det ligger CPU-bruken min på rundt 15% ved avspilling av H.264 materiale i 1080p

VC-1 ligger rundt 25%.

 

Er det krysset av for at PowerDVD skal bruke hardware akselerasjon? Er det mulig at PowerDVD nekter å hardware-akslerere siden du har rippa filer?

 

Hei!

Det er riktig at maskinen bruker langt mindre CPU ved avspilling i HDDVDrom (BD-ROM spiller), men det er jo uansett ikke fremtiden for HTPC brukere etter min oppfatning da BD-rom støyer for mye, bruker for mye strøm og dermed varme og igjen ekstra kjøling og mer støy. Utfordringen er å spille av filer på selve hardisken(e). Jeg har krysset av for Hardware-akselerasjon i PowerDVD. Tror kanskje løsningen er noe tungvinn: at man først må kjøre filen av VC1 eller H.264 materiale gjennom Avivo, som egentlig kun er en dekryteringsmekanisme for å fjerne HDCP på filen, og dermed spille av den nye filen. Det virker som produsentene av HD materiale (filmprodusentene) har inngått en avtale med powerdvd og lignende avspiller samt skjermkort-leverandører hvor Avivo er et eksempel på at det er tungvinnt å spille av filer direkte fra harddisken som noen evt. har lastet ned ulovelig gjennom torrenter. I utgangspunktet skal det ikke være særlig krevende å spille av verken Blu-ray eller HDDVD filer,hvor et skjermkort som ATIs HD 2400 pro med UVD til 400 kr. og en dualcore prosessor på 1,8 GHZ er tilstrekkelig. Problemet ser ut til å være at ved avspilling av HDCP HD 1080p.-filer på hardisker så må CPU jobbe ekstra for å kjøre filene frem og tilbake mellom diverse hardware og software nettopp for å komme igjennom produsentenes avtaler om HDCP-UVD og til eksempel Avivo. Hvis vært enkelt bilde i en film er beskyttet med HDCP så blir det krevende å spille av 20-30 Mb/s videostrømmer fra harddisker.

Men dette er jeg ikke sikker på, bare et tankeeksperiment.

Endret av HTPC brukeren
Lenke til kommentar
Jeg har undersøkt Avivo, men det er ingen muligheter til å gjøre noen endringer der som øker GPU utnyttelsen og dermed avlaster og reduserer CPU utnyttelsen.

Er det ikke svært merkelig at avspilling av en fil med HD-film i 1080p kun bruker 5-10% GPU på dette skjermkortet, mens nærmere maks CPU? Selv om den bruker mye CPU, så er det jo utrolig at GPU utnyttelsen kun er 5-10% ved avspilling av 1080p gjennom powerdvd ultra.

Det er rart, jeg har litt annen hardware en deg, men avlaster CPU når jeg spiller av Blu-ray filmer fra en BD-ROM spiller.

 

Jeg har et nVidia GeForce 8500GT, alt jeg gjorde var å installere nyeste WHQL-driver fra nVidia, og siste versjon av PowerDVD Ultra.

 

Etter det ligger CPU-bruken min på rundt 15% ved avspilling av H.264 materiale i 1080p

VC-1 ligger rundt 25%.

 

Er det krysset av for at PowerDVD skal bruke hardware akselerasjon? Er det mulig at PowerDVD nekter å hardware-akslerere siden du har rippa filer?

 

Hvor mye GPU bruker du når du spiller av dette materiale?

Lenke til kommentar
Det er riktig at maskinen bruker langt mindre CPU ved avspilling i HDDVDrom (BD-ROM spiller), men det er jo uansett ikke fremtiden for HTPC brukere etter min oppfatning da BD-rom støyer for mye, bruker for mye strøm og dermed varme og igjen ekstra kjøling og mer støy.

Jeg bruker programmet AnyDVD (HD-utgaven) til å skru ned hastigheten på spilleren.

Den er bortimot lydløs når jeg setter AnyDVD til "Quiet"

Lenke til kommentar
Det er riktig at maskinen bruker langt mindre CPU ved avspilling i HDDVDrom (BD-ROM spiller), men det er jo uansett ikke fremtiden for HTPC brukere etter min oppfatning da BD-rom støyer for mye, bruker for mye strøm og dermed varme og igjen ekstra kjøling og mer støy.

Jeg bruker programmet AnyDVD (HD-utgaven) til å skru ned hastigheten på spilleren.

Den er bortimot lydløs når jeg setter AnyDVD til "Quiet"

 

Ja det kan tenkes, men BD-rom bruker uansett for mye strøm til en HTPC etter min mening. Oppnår du 1080p når du skrur ned hastigheten på spilleren?

Lenke til kommentar
Det er riktig at maskinen bruker langt mindre CPU ved avspilling i HDDVDrom (BD-ROM spiller), men det er jo uansett ikke fremtiden for HTPC brukere etter min oppfatning da BD-rom støyer for mye, bruker for mye strøm og dermed varme og igjen ekstra kjøling og mer støy.

Jeg bruker programmet AnyDVD (HD-utgaven) til å skru ned hastigheten på spilleren.

Den er bortimot lydløs når jeg setter AnyDVD til "Quiet"

 

Ja det kan tenkes, men BD-rom bruker uansett for mye strøm til en HTPC etter min mening. Oppnår du 1080p når du skrur ned hastigheten på spilleren?

Jepp 1080p fungerer

For mye strøm???? Den bruker nok ikke mange watt, i alle fall ikke i forrhold til ekstra strøm som prosessoeren din bruker klokket opp til 2,4GHz...

Lenke til kommentar
Det er riktig at maskinen bruker langt mindre CPU ved avspilling i HDDVDrom (BD-ROM spiller), men det er jo uansett ikke fremtiden for HTPC brukere etter min oppfatning da BD-rom støyer for mye, bruker for mye strøm og dermed varme og igjen ekstra kjøling og mer støy.

Jeg bruker programmet AnyDVD (HD-utgaven) til å skru ned hastigheten på spilleren.

Den er bortimot lydløs når jeg setter AnyDVD til "Quiet"

 

Ja det kan tenkes, men BD-rom bruker uansett for mye strøm til en HTPC etter min mening. Oppnår du 1080p når du skrur ned hastigheten på spilleren?

Jepp 1080p fungerer

For mye strøm???? Den bruker nok ikke mange watt, i alle fall ikke i forrhold til ekstra strøm som prosessoeren din bruker klokket opp til 2,4GHz...

 

Prosessoren har variabel multiplier, så den bruker ikke nevneverdig mer strøm annet en ved svært krevende operasjoner.

Endret av HTPC brukeren
Lenke til kommentar
Det er riktig at maskinen bruker langt mindre CPU ved avspilling i HDDVDrom (BD-ROM spiller), men det er jo uansett ikke fremtiden for HTPC brukere etter min oppfatning da BD-rom støyer for mye, bruker for mye strøm og dermed varme og igjen ekstra kjøling og mer støy.

Jeg bruker programmet AnyDVD (HD-utgaven) til å skru ned hastigheten på spilleren.

Den er bortimot lydløs når jeg setter AnyDVD til "Quiet"

 

Ja det kan tenkes, men BD-rom bruker uansett for mye strøm til en HTPC etter min mening. Oppnår du 1080p når du skrur ned hastigheten på spilleren?

Jepp 1080p fungerer

For mye strøm???? Den bruker nok ikke mange watt, i alle fall ikke i forrhold til ekstra strøm som prosessoeren din bruker klokket opp til 2,4GHz...

 

Prosessoren har variabel multiplier, så den bruker ikke nevneverdig mer strøm annet en ved svært krevende operasjoner.

 

Har nå funnet ut at oppsettet mitt nevnt ovenfor (med skjermkortet HD2600XT DDR3) spiller av H.264 1080P filer fra intern harddisk med powerdvd ultra med gjennomsnittlig 20% CPU utnyttelse og 25% GPU utnyttelse (målt i everest ultimate). Grunnen til det lave CPU forbruket ser ut til å være at powerdvd og ATI støtter hardware aksellerasjon ved avspilling av H.264. 1080P filer. Powerdvd spiller imidlertid ikke av VC1 filer. Er det noen som vet hvorfor? Jeg har kun klart å spille av VC1 filer med 1080P gjennom MPC (Media player Classic), men hvor det da ikke benyttes hardware aksellerasjon, noe som fører til CPU utnyttelse på nærmere 90-100%. Det er videre interesant for de som skal kjøpe seg skjermkort til en HTPC at ved avspillingen av H.264. 1080P filer gjennom Powerdvd med hardware aksellerasjon, så benyttet skjermkortet kun 25% av sin kapasitet og gjennomsnittlig 8 MB lokalt videominne (skjermkortets interne minne). Dette skulle slik jeg forstår det tyde på at det er svært lite krevende å spille av 1080P materiale (så lenge skjermkortet har støtte for HDCP), noe som er ønskelig ved bygging av HTPC, hvor variablene: kraft,støy, varme er helt sentrale.

Endret av HTPC brukeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...