Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automec - vidunderkur for bilen?


Muffinman

Anbefalte innlegg

Til stadighet kan det leses om diverse vidunderkurer og annet lurium til bilen som skal gi bedre økonomi og ytelse. Alt fra tabletter som skal puttes på tanken til mystisk væske som kommer på flaske.

 

Det siste jeg kom over er Automec, som tilbyr en løsning med magneter som monteres på luftinntak og drivstoffslange. Også her loves bileierens hellige gral; lavere utslipp og forbruk, renere forbrenning og høyere ytelse.

 

Selv har jeg null tro på slikt uten at det kan dokumenteres. INGEN av disse luriumleverandørene kan vise til uavhengig dokumentasjon på at det faktisk virker, kun vitnemål fra "kunder".

 

Og hva om det mot formodning skulle virke? Det vil sannsynligvis medføre en rekke problemstillinger. Hvordan reagerer motorstyringen på endrede parametere som den ikke er programmert for? Jeg tenker f.eks. på hva som kan skje med eksostemperatur og holdbarheten til turbo, samt om ESP blir matet med riktig informasjon om moment, beregning av serviceintervall osv. For ikke å snakke om kjørecomputer, vil den vise riktig forbruk? Vi har jo nok av eksempler på knallfornøyde kunder som har montert såkalt powerboks i dieselbilen sin...boksen gjør at motoren får mer diesel uten at kjørecomputeren registrerer det og dermed vises lavere forbruk... :whistle:

 

Hva synes forumfolket om dette? Kan noen vise til uavhengige undersøkelser som faktisk dokumenterer noen effekt av luriumet?

 

EDIT: Sjekk sitatene nederst på forsiden under linken. De har lite med produktet å gjøre....

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange "Powerboxer" kobles inn på mengdereguleringsventilen på drivstoffordelingsrailen, den sørger for å gi "feil" signal til motorstyringen slik at den gir mer drivstoff. Dette er den simpleste og kanskje mest uprofesjonelle typen for "tuning". I mange tilfeller så kan dette forårsake store skader på motor, bl.a har jeg sett at det er brent hull i stempler pga tuning.

 

Den tryggeste og beste måten å tune en bil på er å få en som er spesialisert til å ta seg av dette, som også sørger for at du vil får en riktig momentkurve, riktig blandingsforhold etc.

 

Dette med magneter og slikt er bare kvakksalveri fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Har sett dette greiene her, men bare på større motorer. 2.7 bi turbo f.eks. sett mange ganger.

 

Er sånne bokser du setter på luftslangene til bilen. Er noe magnet greier som gjør noe med lufta. De jeg har pratet med har montert det for og få mindre drivstoff forbruk. Aner ikke om det funker. Jeg tviler.

Lenke til kommentar
Noen som har testet TRI-PAK da?

 

Bestilte meg en flaske (kosta bare 120 kr). Men jeg har ikke turd å hive det på tanken enda....

 

Har brukt TriPak i over et år, snart 2, på alle våre bensindrevne dulpeditter: Citroên Xsara 1.6 2001 ("ny" konstruksjon med multipunkt innsprøytning), Honda Deauville 650 2003 (V2, forgassere), Yamaha FZX 700 1986 (R4, forgassere), B&S plenklipper (4T), samt Stihl kantkutter (2T).

Merker tydelig forskjell på alle kjøretøyene, men på forskjellig vis:

 

Bilen: Lavere forbruk (>10%), kan bruke 95 i stedet for 98 uten at bankesensor "kveler" på lave turtall, noe mer turtallsvillig.

MC-ene: Lettere start, mindre vibrasjon på Deauvillen ved 95, mye lavere forbruk (>15%) ved pen kjøring; har målt 0,32 på Deauvillen, og det med større eksosanlegg og større hoveddyser/nål. Dette er det ingen andre jeg vet om som har klart med en slik sykkel, de fleste klarer ikke lavere enn 0,4.

Plenklipper: Starter lettere, og oppleves mye sterkere. Klipper gress den ikke klarte før. Temmelig vanskelig å måle forbruket, men har 2-delt hage, som jeg før ikke klarte på 2 tanker, mens nå er det litt igjen på tanken hver gang. Klipperen har ellers ikke fått noe stell så lenge vi har hatt den.

 

Sikkert flere som vil si at jeg må være dust i hodet som gidder bruke penger på slikt lurium, men når jeg opplever at motorene generelt trivest bedre (pluggene forblir perfekt lysebrune) og forbruket er så lavt at vi faktisk tjener penger på å bruke det, så kan skeptikerne bare hyle til krampen tar dem for min del :tease:

 

I 2006 kjørte vi totalt ca 70.000,- KM med kjøretøyene, i fjor noe mindre. Samtlige kjøretøy har vært målt hver gang vi har fyllt, og alle går på 95.

 

Jeg handler stoffet på Clas Ohlson, 198,- for en flaske som rekker 640l.

Lenke til kommentar

Vurderte en slik powerboks selv. Imidlertid tok det ikke mange minuttene med research før jeg utelukket en slik løsning. De legges mellom motorstyringen og dieselpumpa (kun for biler med elektrisk pumpe) og manipulerer signalene slik at innsprøytingsmenge og intervaller endres uten at motorstyringen får greie på det. Siden andre viktige parametere som turbotrykk ikke kan korrigeres blir dette en ufullstendig trimming som i verste fall kan være skadelig. Noen bivirkninger:

 

- Høyere eksostemperatur

- Annen forbrenningskarakteristikk/flammefront i sylindrene

- Røykbegrensingen fungerer ikke som den skal

- Serviceintervaller blir feilberegnet

- Kjørecomputer viser for lite forbruk (forklarer mange fornøyde kunder ;) )

- ESP får feil informasjon om moment slik at det potensielt kan gi feilfunksjoner

- Momentbegrensning på lave gir som fabrikken har lagt inn for å bedre holdbarhet på motor/drivverk samt sikkerhet fungerer ikke som tiltenkt

- Kjørecomputeren vil feilberegne diverse ting som f.eks. gjenstående kjørelengde før fylling

 

Det eneste som taler for disse boksene er prisen, men selv den er ikke særlig attraktiv når du ser på hva man får pengene. Har du en relativt ny bil går du for en fullstendig trimløsning. Da får du en bil som sparker bedre fra, har bedre holdbarhet og fungerer generelt bedre. Se innlegget til Hachon lenger oppe i tråden. Når du står det med motorskade tror jeg ikke tanken på de 3 laksene du sparte på trimmingen varmer noe særlig...

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Vurderte en slik powerboks selv. Imidlertid tok det ikke mange minuttene med research før jeg utelukket en slik løsning. De legges mellom motorstyringen og dieselpumpa (kun for biler med elektrisk pumpe) og manipulerer signalene slik at innsprøytingsmenge og intervaller endres uten at motorstyringen får greie på det. Siden andre viktige parametere som turbotrykk ikke kan korrigeres blir dette en ufullstendig trimming som i verste fall kan være skadelig. Noen bivirkninger:

 

- Høyere eksostemperatur

- Annen forbrenningskarakteristikk/flammefront i sylindrene

- Røykbegrensingen fungerer ikke som den skal

- Serviceintervaller blir feilberegnet

- Kjørecomputer viser for lite forbruk (forklarer mange fornøyde kunder ;) )

- ESP får feil informasjon om moment slik at det potensielt kan gi feilfunksjoner

- Momentbegrensning på lave gir som fabrikken har lagt inn for å bedre holdbarhet på motor/drivverk samt sikkerhet fungerer ikke som tiltenkt

- Kjørecomputeren vil feilberegne diverse ting som f.eks. gjenstående kjørelengde før fylling

 

Det eneste som taler for disse boksene er prisen, men selv den er ikke særlig attraktiv når du ser på hva man får pengene. Har du en relativt ny bil går du for en fullstendig trimløsning. Da får du en bil som sparker bedre fra, har bedre holdbarhet og fungerer generelt bedre. Se innlegget til Hachon lenger oppe i tråden. Når du står det med motorskade tror jeg ikke tanken på de 3 laksene du sparte på trimmingen varmer noe særlig...

:)

 

Kjekt å vite, bra at det passes på. Mye rart der ute.

 

Men, er det noen som kan annbefale meg en slik expert på tuning?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Uten at jeg har satt meg veldig inn i akkurat det systemet (kobler inn en motstand mellom mengdereguleringsventilen på dieselpumpa) fra Biltuning.no så ser det veldig likt ut som det jeg beskriver lenger i min post tidligere.

 

 

edit : Så på installasjonsvideoen og det ser ut som man monterer boksen mellom trykkreguleringsventilen og mengdereguleringsventilen på dieselpumpa.

 

Ville holdt meg unna dette da måten man trimmer bilen på er å endre signalene til motorstyringsenheten for at denne skal gi mer drivstoff og høyere innsprøytningstrykk. Følgeskade kan være brente ventiler, hull i stempel etc.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...