Gå til innhold

Dette er GeForce 9800 GX2


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082
GeForce 9-serien før i august eller senere utpå høsten (altså ''ekte'' 9-serien).

Det har ikke slått dere enda at det blir helt nytt navn på neste generasjon? :)

 

Venter det på det jeg. Tror ikke jeg kjøper noe fra 9xxx serien. Har du noe å dele? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så 3870x2 har DX10.1 og 9800GX2 har DX10.1?

ATI sitt kort ligger på rett over 3000kr, mens Nvidia sannsynligvis kommer til å ligge over 6000kr?

 

Jeg har selv hatt både Nvidia og ATI kort, og har opplevd litt mer tull med ATI sine drivere, men ikke til den grad at jeg er villig til å kaste ut 3000kr ekstra bare for å ha Nvidia. Skulle jeg velge å kjøpe 2 ATI kort så kan jeg kjøre crossfire og få Intel brikkesett som visstnok skal være bedre enn Nvidia sitt brikkesett. (som du må ha om du skal kjøre SLI?)

 

Er det noen her som kan rettferdiggjør kjøp av 9800GX2 når det kommer?

Lenke til kommentar
Så 3870x2 har DX10.1 og 9800GX2 har DX10.1?

ATI sitt kort ligger på rett over 3000kr, mens Nvidia sannsynligvis kommer til å ligge over 6000kr?

 

Jeg har selv hatt både Nvidia og ATI kort, og har opplevd litt mer tull med ATI sine drivere, men ikke til den grad at jeg er villig til å kaste ut 3000kr ekstra bare for å ha Nvidia. Skulle jeg velge å kjøpe 2 ATI kort så kan jeg kjøre crossfire og få Intel brikkesett som visstnok skal være bedre enn Nvidia sitt brikkesett. (som du må ha om du skal kjøre SLI?)

 

Er det noen her som kan rettferdiggjør kjøp av 9800GX2 når det kommer?

9800gx2 er basert på 8800gts, disse har bare dx10. Så det blir nok ikke noe mer enn dx10 støtte inntil de nye nvidia korta kommer.

Lenke til kommentar
ATI sitt kort ligger på rett over 3000kr, mens Nvidia sannsynligvis kommer til å ligge over 6000kr?

Hvis prisanslagene stemmer så blir det en spennende kamp i 6000 kr-klassen: To stk 3870 X2 i CrossfireX vs. en stk geforce 9800 GX2.

Nvidia vil nok prise seg etter ytelse.

Er de 20% raskere enn 3870x2, blir vel kortet 20% dyrere.

 

Seff vil jo lanseringsprisen være enda høyere, pga. da skal alle loppes :p

Men, Nvidia er ikke dum... De er flinkere enn ATI og AMD til å drive business!

 

Så, om 9800x2 i realiteten er hva dere sier:

2 x 8800gts 512 på ett kort, men clocket ned og totalt mindre minnebus(?), så kan det vel umulig være særlig bedre enn to 8800gts 512 i sli? derfor må det vel ligge på ca samme prisen som to kort?

 

Hele dealen med dette kortet, er vel å kunne tilby sli-ytelse på non-sli hovedkort.

Samt at man kan klare seg med ett kort (er noen som har begrenset med slots ledig, noen har små kabinetter, etc).

 

Jeg ser ingenting negativt med lanseringen.

Å "disse" modellnavnet syenst jeg blir feil.. Det jeg mener er feil, er at 8800gt og 8800gts 512 heter 8800, de burde hete 9700, 9800 elns.. Det er jo gpu'en som er generasjonen, egentlig...

 

men, men.. bilprodusenter, kjøkkenprodusenter, etc. de gjør det samme.. Alle gjør slikt, rebranding, tweaking, endring av features :-) noe må de gjøre for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Nvidia vil nok prise seg etter ytelse. Er de 20% raskere enn 3870x2, blir vel kortet 20% dyrere.

De vil nok prise seg etter ytelse men det er ikke noen lineær skala. Bare se på prosessorer der toppmodellen gjerne koster 100% mer enn den nest raskeste til tross for at den bare er 5% raskere.

Ja, men dette er ingen toppmodell vel? 9800GTX er vel den som blir grommere?

Når det er to kort som deler minnebuss, så må det vel bli tregere enn SLI? Det er jo også clocket ned, naturligvis (er jo flere gpu'er å kjøpe med en kjøler).

 

Min tanke i alle fall.....

 

Ps. 9600 kortet som kommer, det er ca 8800gs (rundt 20% dårligere enn gt)

Lenke til kommentar
Ja, men dette er ingen toppmodell vel? 9800GTX er vel den som blir grommere?

Det kan godt hende 9800GTX blir grommere, men jeg visste ikke at den skulle lanseres samtidig eller før. Jeg trodde 9800GX2 skulle bli toppkort en lang periode før 9800GTX kom.

 

Når det er to kort som deler minnebuss, så må det vel bli tregere enn SLI?

De deler definitivt ikke minnebuss. En sånn konstruksjon ville gitt særdeles dårlig minnehastighet. Hvert kort har hver sin dedikerte 256 bit minnebuss på 2,0 GT/s (1,0 GHz) med GDDR3.

Lenke til kommentar
er dere missfornøyd med navnet? de har vel sine grunner,er ikke dette innlysende at 9800GTX ligger ganske lik linje med denne eller lavere,og at nvidia har døpt navnet til senere sammenligning? ikke mange pc-brukere som bryr seg hvilken kjerner de er lagd av,og dette har nvidia tatt hensyn til.

Det som er morsomt da, er at 9800GTX er forventet og yte dobbelt så mye som 9800GX2, og DA blir det litt feil syns jeg hvertfall :ermm:

Har jeg ingen tro på. I hvertfall ikke om du snakker om et enkelt "9800 GTX". Eneste de antagelig vil gjøre i forhold til dagens GTS 512 er å øke minnebredden fra 256bit til 384 eller mer, samt øke hastighet på GPU og minne.

 

Jeg vil anta at et 9800 GTX vil yte ca 20% dårligere enn et 9800 GX2, men om du derimot kjører 2 stk 9800 GTX i SLI vil en slå GX2 med ca det samme. Men selvsagt, det er jo antagelig ikke umulig å kjøre 9800 GX2 i Quad SLI.

 

Er det noen som vet om 9800 GX2 har 64 tekstur og filter enheter som GTS 512, eller kun 56 som 8800 GT?

Lenke til kommentar
er dere missfornøyd med navnet? de har vel sine grunner,er ikke dette innlysende at 9800GTX ligger ganske lik linje med denne eller lavere,og at nvidia har døpt navnet til senere sammenligning? ikke mange pc-brukere som bryr seg hvilken kjerner de er lagd av,og dette har nvidia tatt hensyn til.

Det som er morsomt da, er at 9800GTX er forventet og yte dobbelt så mye som 9800GX2, og DA blir det litt feil syns jeg hvertfall :ermm:

Har jeg ingen tro på. I hvertfall ikke om du snakker om et enkelt "9800 GTX". Eneste de antagelig vil gjøre i forhold til dagens GTS 512 er å øke minnebredden fra 256bit til 384 eller mer, samt øke hastighet på GPU og minne.

 

Jeg vil anta at et 9800 GTX vil yte ca 20% dårligere enn et 9800 GX2, men om du derimot kjører 2 stk 9800 GTX i SLI vil en slå GX2 med ca det samme. Men selvsagt, det er jo antagelig ikke umulig å kjøre 9800 GX2 i Quad SLI.

 

Er det noen som vet om 9800 GX2 har 64 tekstur og filter enheter som GTS 512, eller kun 56 som 8800 GT?

du mener vell tripel sli... :thumbup:

Men er det slik at nVidia skal lansere 9800 GTX? Har ikke fulgt med heelt nå... :ph34r:

Og blir det bedre enn GX2? stabilitet's messig osv?

Lenke til kommentar
SLI er ikke ustabilt. Bare mindere effektivt i noen tilfeller.

Men GX2 kortene er å blir ustabile, hadde tenkt meg å kjøpe ATI 3870x2, men det er ikke trygt med 2 GPU's på en.... :blush:

Har ikke hatt noe problem selv med SLi...på den forje PC-en min..

Men det jeg sa og mente var om 9800 GX2 blir mye bedre enn GTX? (det blir vell bedre, men spillemssig tror jeg gtx vill knuse GX2, eller tar jeg feil?).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du får det fra at GX2 kort er ustabile men? Hadde 7900 GX2 for en tid tilbake og jeg kan ikke akkurat si at det var ustabilt. Hadde mye større stabilitetsproblemer med 3870 og CF for 2 mnd siden enn GX2 kortet for snart 2 år siden.

 

Hva ytelse angår så vil jeg tippe det kan være reelt og sammenligene med hvordan 7900 GX2 og GTX var i forhold til hverandre. Mye er avhengig av hvor god SLI-støtte et spill har.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor du får det fra at GX2 kort er ustabile men? Hadde 7900 GX2 for en tid tilbake og jeg kan ikke akkurat si at det var ustabilt. Hadde mye større stabilitetsproblemer med 3870 og CF for 2 mnd siden enn GX2 kortet for snart 2 år siden.

 

Hva ytelse angår så vil jeg tippe det kan være reelt og sammenligene med hvordan 7900 GX2 og GTX var i forhold til hverandre. Mye er avhengig av hvor god SLI-støtte et spill har.

Flesteparten, ihvertfall de jeg prater med (og hadde GX2), var misfornøyde... :roll:

Lenke til kommentar
er dere missfornøyd med navnet? de har vel sine grunner,er ikke dette innlysende at 9800GTX ligger ganske lik linje med denne eller lavere,og at nvidia har døpt navnet til senere sammenligning? ikke mange pc-brukere som bryr seg hvilken kjerner de er lagd av,og dette har nvidia tatt hensyn til.

Det som er morsomt da, er at 9800GTX er forventet og yte dobbelt så mye som 9800GX2, og DA blir det litt feil syns jeg hvertfall :ermm:

Har jeg ingen tro på. I hvertfall ikke om du snakker om et enkelt "9800 GTX". Eneste de antagelig vil gjøre i forhold til dagens GTS 512 er å øke minnebredden fra 256bit til 384 eller mer, samt øke hastighet på GPU og minne.

 

Jeg vil anta at et 9800 GTX vil yte ca 20% dårligere enn et 9800 GX2, men om du derimot kjører 2 stk 9800 GTX i SLI vil en slå GX2 med ca det samme. Men selvsagt, det er jo antagelig ikke umulig å kjøre 9800 GX2 i Quad SLI.

 

Er det noen som vet om 9800 GX2 har 64 tekstur og filter enheter som GTS 512, eller kun 56 som 8800 GT?

 

Akkurat det sa jo folk før 8800GTX kom også ;)

 

Det kunne umulig yte stort bedre enn 7950GX2, men det formelig knuste det jo ;)

 

Og jeg er ganske så sikker på at nVIDIA har et ess i ermet, og at 9800GTX hvert fall ikke vil yte noe dårligere :)

 

9800GTX forventes vell i august for de som ikke har fått med seg det :)

Lenke til kommentar

Har jeg ingen tro på. I hvertfall ikke om du snakker om et enkelt "9800 GTX". Eneste de antagelig vil gjøre i forhold til dagens GTS 512 er å øke minnebredden fra 256bit til 384 eller mer, samt øke hastighet på GPU og minne.

 

Jeg vil anta at et 9800 GTX vil yte ca 20% dårligere enn et 9800 GX2, men om du derimot kjører 2 stk 9800 GTX i SLI vil en slå GX2 med ca det samme. Men selvsagt, det er jo antagelig ikke umulig å kjøre 9800 GX2 i Quad SLI.

 

Er det noen som vet om 9800 GX2 har 64 tekstur og filter enheter som GTS 512, eller kun 56 som 8800 GT?

 

Akkurat det sa jo folk før 8800GTX kom også ;)

 

Det kunne umulig yte stort bedre enn 7950GX2, men det formelig knuste det jo ;)

 

Og jeg er ganske så sikker på at nVIDIA har et ess i ermet, og at 9800GTX hvert fall ikke vil yte noe dårligere :)

 

9800GTX forventes vell i august for de som ikke har fått med seg det :)

Knuste og knuste. Det var litt bedre, kanskje 10%. Men det var ikke basert på samme kjerne, så det blir helt feil å dra den sammenligningen der. 7950 gx2 var jo egentlig 2 stk boostede 7900GT, men det enkeltstående toppkortet på den tiden var 7900 GTX; alle basert på samme kjerne. To stk 7900 GTX var jo forsåvidt bedre enn et stk 7950gx2.

 

9800 GTX vil jo ikke være annet enn den kjernen vi allerede har sett i dag, G92, men høyere hastighet og større minnebredde. Hvorfor de "somler" med å gi ut dette må gudene vite, men det er antagelig kun for å melke markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...