Gå til innhold

Lyd i HDMI fra PC til TV


jk76

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne et emne i diverse forum ang. dette, men finner ingenting, så her kommer det...: :roll:

 

Installerte i dag nytt skjermkort i PCen: MSI NX8500GT MTD256EH. Dette kortet har HMDI utgang slik at jeg kan koble PCen til TVen.

Kortet har også en SPDIF kobling, og jeg har da koblet skjermkortet til lydkortet inne i PCen, men jeg får ingen lyd i TVen.

 

Etter å ha lest litt på nettet finner jeg ut at PCen må settes opp slik at den sender ut lyd på HDMI kabelen i stedet for på høytalerutgangen, og at det ikke er mulig å ha lyd i begge samtidig. Jeg finner derimot ingenting om hvordan jeg får PCen til å gjøre dette.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Jeg kjører Windows XP Pro.

Endret av jk76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har noe lignende problem, så jeg bruker tråden din (håper det er greit)

 

Jeg har en overgang fra DVI til HDMI og en HDMI kabel koblet til min TV.

Det som problemet er: Jeg får ikke lyd!!!! Jeg har lest på andre tråder at det er ikke mulig å få lyd pga. dette, og det er jo helt høl i hue. DET MÅ DA GÅ??? Trenger hjelp til å få lyd på TVen fra PCen! Takk for meg!

Lenke til kommentar

For å ta dizzled først: Ein DVI-utgang har kun biletesignal, du kan ikkje få lyd ut. For det må du ha eit skjermkort som også kan sende ut lydsignal som det jk76 har. Kall det kva du vil, det er umogeleg. Det er ikkje gitt at alle skjermkort med HDMI kan sende ut lydsignaler heller, med mindre det er laget for det.

 

Dette har forresten med skjermkort å gjere, så tråden flyttes over der. :)

 

jk76: Det er noko som må velgast på hovudkortet, sidan lydem kjem frå det. Kva hovudkort har du, og har du installert programvare for det integrerte lydkortet samt sjekka der?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

altså det er jo bs, hvorfor skal de lage noe som ikke funker, ahhhh!!!!!

irriterer meg så jæv*** over det!

 

Men altså da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke går ann med en separat lydtilkobling heller.

 

og btw. Det skal funke om jeg bare tar DVI kabelen og ikke HDMI, da funker lyden right? (vel ikke hos meg)

Lenke til kommentar
og btw. Det skal funke om jeg bare tar DVI kabelen og ikke HDMI, da funker lyden right? (vel ikke hos meg)

DVI er kun bilde, ikke lyd. HDMI kan formidle både bilde og lyd. Men det er mangler litt før det finnes fullverdig løsning for surroundlyd via hdmi fra PC.

 

Man kan fint bruke analog eller digital overføring i tillegg til hdmi eller dvi fra pc. Imidlertid klarer ikke digital overføring (optisk eller coax) å formidle de nye lydformatene fra Blu-ray og HD DVD(rip).

:)

Lenke til kommentar
jk76: Det er noko som må velgast på hovudkortet, sidan lydem kjem frå det. Kva hovudkort har du, og har du installert programvare for det integrerte lydkortet samt sjekka der?

 

Hovedkortet mitt er et DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D. Jeg bruker ikke det integrerte lydkortet, men et Creative SB Live! 5.1. Det integrerte lydkortet hadde gjerne vært like godt å bruke? Jeg har ikke noe særlig behov for kjempegod lyd uansett.

 

Har prøvd meg litt frem med å koble SPDIF kabelen til hovedkortet, men så langt uten hell. Det finnes nemlig en SPDIF jumper og en 4 pins kontakt på HK som jeg mistenker at jeg kan få lyd ut av.

 

Jeg så at jeg hadde koblet SPDIF kabelen til lydkortet på en kontakt som heter CD SPDIF, og den sender nok ikke lyd ut fra kortet, og jeg finner heller ingen andre koblinger der som jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Hovedkortet mitt er et DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D. Jeg bruker ikke det integrerte lydkortet, men et Creative SB Live! 5.1. Det integrerte lydkortet hadde gjerne vært like godt å bruke? Jeg har ikke noe særlig behov for kjempegod lyd uansett.

 

Har prøvd meg litt frem med å koble SPDIF kabelen til hovedkortet, men så langt uten hell. Det finnes nemlig en SPDIF jumper og en 4 pins kontakt på HK som jeg mistenker at jeg kan få lyd ut av.

 

Jeg så at jeg hadde koblet SPDIF kabelen til lydkortet på en kontakt som heter CD SPDIF, og den sender nok ikke lyd ut fra kortet, og jeg finner heller ingen andre koblinger der som jeg kan bruke.

Så lenge det er digitalt har du ikkje bruk for lydkortet, signalet er digitalt og blir ikkje betre av å bli sendt frå det integrerte lydkortet. Hadde du derimot brukt analoge signaler burde du brukt lydkortet. Det er uansett ikkje eit alternativ når det er snakk om HDMI sidan det er for digitale signaler.

 

Det kan være ein idé å ta ut lydkortet ja. Korleis koplar du forresten S/PDIF til lydkortet, er det ein plugg på skjermkortet?

Lenke til kommentar
Så lenge det er digitalt har du ikkje bruk for lydkortet, signalet er digitalt og blir ikkje betre av å bli sendt frå det integrerte lydkortet. Hadde du derimot brukt analoge signaler burde du brukt lydkortet. Det er uansett ikkje eit alternativ når det er snakk om HDMI sidan det er for digitale signaler.

 

Det kan være ein idé å ta ut lydkortet ja. Korleis koplar du forresten S/PDIF til lydkortet, er det ein plugg på skjermkortet?

 

Skjermkortet har en SPDIF plugg ja, og det fulgte med en kabel. Skjermkort: MSI NX8500GT MTD256EH.

 

Digital/analog lyd: I tillegg til HDMI med digital lyd har jeg PC-høytalere som trenger analogt signal, men hvis jeg må velge er det viktigere med lyd i HDMI'en og brukbar lyd i PC-høytalerene enn ingen lyd i HDMI'en og god lyd i høytalerene. Som jeg skriver i første innlegget mitt har jeg fått med meg at jeg ikke kan ha lyd i begge samtidig, men det får bli et problem etter at jeg får lyd i HDMI'en.

 

Jeg skal ta ut lydkortet og se hva som skjer..

Lenke til kommentar

Jeg har nå tatt ut lydkortet og installert lyddriverne til hovedkortet og fått lyd der. I tillegg har jeg nå plutselig også LYD PÅ HDMI'EN!!! Aaaahh.... det gjorde godt i sjelen :w00t:

 

Det rare er at jeg har både lyd i PC-høytalerne og i HDMI'en samtidig, noe "alle" sier ikke er mulig.

 

Jeg har gjort følgende på hovedkortet (men vet ikke om det har hjulpet siden det ble gjort før jeg tok ut lydkortet):

- En S/PDIF-jumper med 3 pins er satt til pin 2 og 3, som har som beskrivelse: S/PDIF-out via nForce4.

- En S/PDIF-kontakt med 5 pins har fått de to ledningene på S/PDIF-kabelen (til skjermkortet) på pin 3 (S/PDIF out, oransje leder) og pin 4 (GND, svart leder).

 

Hovedkortet er som nevnt et DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D, og det er sikkert forskjellig fra andre kort, men jeg håper allikevel dette kan være til nytte.

 

Tusen takk for hjelpen Zeph! :D

Endret av jk76
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
For å ta dizzled først: Ein DVI-utgang har kun biletesignal, du kan ikkje få lyd ut. For det må du ha eit skjermkort som også kan sende ut lydsignal som det jk76 har. Kall det kva du vil, det er umogeleg. Det er ikkje gitt at alle skjermkort med HDMI kan sende ut lydsignaler heller, med mindre det er laget for det.

 

Dette har forresten med skjermkort å gjere, så tråden flyttes over der. :)

 

jk76: Det er noko som må velgast på hovudkortet, sidan lydem kjem frå det. Kva hovudkort har du, og har du installert programvare for det integrerte lydkortet samt sjekka der?

 

Hmmm.. Jeg har egentlig vært litt i stuss selv når det kommer til lyd via DVI utgang. Men på en annen side så holder jeg fortsatt håpet opp når det står på produsentens hjemmeside at det er lyd via skjermkortet.

 

"Part of the feature set of your new Sapphire graphics board is that it has an HD Audio Controller built

into the board to allow you to easily and seamlessly output both video and audio via an HDMI output

using the Active DVI-HDMI converter which may have been included in the box."

 

Lyger de til alle sine kunder der ute eller? Eller er det noen som bare har slått seg vrang å nekter å gå med på at det kan føres lyd via DVI med overgang til HDMI?

 

Selv sliter jeg med å få lyd fra mitt 3870 X2..

 

Jeg viser til linkene under..

 

http://www.sapphiretech.com/nw/products/pr...d=209&grp=3

http://www.sapphiretech.com/us/productfile...ound_output.pdf

Lenke til kommentar
Hmmm.. Jeg har egentlig vært litt i stuss selv når det kommer til lyd via DVI utgang. Men på en annen side så holder jeg fortsatt håpet opp når det står på produsentens hjemmeside at det er lyd via skjermkortet.

 

"Part of the feature set of your new Sapphire graphics board is that it has an HD Audio Controller built

into the board to allow you to easily and seamlessly output both video and audio via an HDMI output

using the Active DVI-HDMI converter which may have been included in the box."

 

Lyger de til alle sine kunder der ute eller? Eller er det noen som bare har slått seg vrang å nekter å gå med på at det kan føres lyd via DVI med overgang til HDMI?

 

Selv sliter jeg med å få lyd fra mitt 3870 X2..

 

Neida, det funker, bortsett fra at de dropper å legge med drivere for dette, noe som i og for seg er pussig nok.

 

Du må laste ned Realtek HDMI Audio drivere.

 

Jeg får det til å fungere greit, med vista. Også fått integrert bluray og hd-dvd avspilling i mediacenteret med multikanalslyd ved hjelp av Total Media Theatre fra Arcsoft media. Får ikke Hd-lyd, men det er takket være skjermkortet som kun støtter 5.1 lyd. Med Ati HD4600 og HD4800 serien så får man HD-lyd også. Dersom mottaker støtter dette. (hd lyd= DDTrueHD, DTS-HD, DTS-HD MasterAudio)

Endret av Totte-
Lenke til kommentar
Hmmm.. Jeg har egentlig vært litt i stuss selv når det kommer til lyd via DVI utgang. Men på en annen side så holder jeg fortsatt håpet opp når det står på produsentens hjemmeside at det er lyd via skjermkortet.

 

"Part of the feature set of your new Sapphire graphics board is that it has an HD Audio Controller built

into the board to allow you to easily and seamlessly output both video and audio via an HDMI output

using the Active DVI-HDMI converter which may have been included in the box."

 

Lyger de til alle sine kunder der ute eller? Eller er det noen som bare har slått seg vrang å nekter å gå med på at det kan føres lyd via DVI med overgang til HDMI?

 

Selv sliter jeg med å få lyd fra mitt 3870 X2..

 

Neida, det funker, bortsett fra at de dropper å legge med drivere for dette, noe som i og for seg er pussig nok.

 

Du må laste ned Realtek HDMI Audio drivere.

 

Jeg får det til å fungere greit, med vista. Også fått integrert bluray og hd-dvd avspilling i mediacenteret med multikanalslyd ved hjelp av Total Media Theatre fra Arcsoft media. Får ikke Hd-lyd, men det er takket være skjermkortet som kun støtter 5.1 lyd. Med Ati HD4600 og HD4800 serien så får man HD-lyd også. Dersom mottaker støtter dette. (hd lyd= DDTrueHD, DTS-HD, DTS-HD MasterAudio)

 

Må logge inn med bruker og pass for å benytte den linken til HDMI driverne til realtek. Men er dette det eneste du måtte installere for å bruke lyd fra skjermkort? HDMI fra realtek og standard Catalyst drivere til skjermkort uten noen drivertillegg?

Lenke til kommentar
Må logge inn med bruker og pass for å benytte den linken til HDMI driverne til realtek. Men er dette det eneste du måtte installere for å bruke lyd fra skjermkort? HDMI fra realtek og standard Catalyst drivere til skjermkort uten noen drivertillegg?

 

Uten noen drivertillegg enn det ja. Nå vet jeg jo som sagt ikke helt hvordan dette fungerer i XP, men slik er det i allefall på min Vista Ultimate.

 

Prøv denne da, du må klikke deg frem en gang får å komme til listen over drivere.

Men realtek sine nedlastinger er ufattelig trege, max'er på 10kb/s, så det lønner seg egentlig å google realtek hdmi audio, og finne et alternativt nedlastings sted. De er på omtrent 15mb.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke noen kunnskaper om dette, men husker å ha lest at noen produsenter har gjort noe smart ved å bruke noen av de ledige pinnene på DVI-HDMI adapteret til å overføre lyd på og dermed kunne overføre lyden som en vanlig HDMI kabel...

Det som gjør meg irritert og småforbannet er hvorfor det ikke går an at Vista dirigerer lyden til HDMI automatisk når du plugger HDMI kabelen i, eller ihvertfall får opp en dialogboks hvor du får spørsmål hvor du vil ha lyden...

Slik det er med meg må jeg inn i lydinstillinger -> velge Realtek HDMI Output velge ok -> restarte programmet jeg skal kjøre lyd ifra og så fungerer det... tungvint, irriterende og uforståelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...