Gå til innhold

Fallskjermjeger i førstegangstjenesten - erfaringer


marte05

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Skulle visst spør et par spørsmål fra min kjære venn som har fått brev fra forsvaret, hvor det står at han kvalifiserer som søker til fallskjermjeger under førstegangstjenesten etter resultatene han hadde på sesjon.

 

Han har hørt at man blant annet må stå rett opp og ned, i en sirkel på 30 centimeter i diameter i 12-24 timer under opptaksprøvene? Noen som kan bekrefte dette? Han kunne også tenke seg et par innspill til hvilke fysiske (og psykiske) hindringer han kan møte under opptaket, gjerne litt mer generell informasjon fra noen som har gått den veien.

 

Han har forresten trålet nettet, brosjyrene og filmene forsvaret sender ut! ;) Så et par linjer fra noen som har vært der hadde vært strålende!

 

 

På forhånd takk for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen gode råd til hvordan trene seg psykisk da?

 

Dette er vel egentlig det vanskeligste av alt. Jeg ble fortalt av lederen for seleksjon i FSK at den beste måten å trene seg opp psykisk på, er å fjerne tre ord fra ditt vokabulær: "Jeg gir meg". Uansett hvor jævlig du har det, eller hvor liten tro du har på deg selv; aldri si disse ordene. Du kommer til å angre til du går i grava.

Endret av Jon4s
Lenke til kommentar

Folk snakker hele tiden over hvor konfindensielt ting er, det er ikke det. Hverken Marinejegerene eller FSK er "Hemmelige" yrker. Vi vet hva de jobber med, hvordan de trener og hva de trener med, hvor de holder til, hvordan opptaket fungerer og hvordan de hjelper den norske Delta styrken (politiet) i anti terror / gisselsituasjoner. Men såklart er det NOE som er konfidensielt, som f.eks hemmelige oppdrag i utlandet. Du skal heller ikke se bort i fra at det er noen tester under opptaket som holdes hemmelig heller. Møter man en FSK soldat og spør han ut så merker du fort at han kan legge ut om yrket sitt i hytt å pine uten å måtte si "det kan jeg ikke snakke om". Men såklart gjør han det om du spør "sammarbeider dere med SAS i utlandet?" f.eks.

 

Når det gjelder krav, så står alt på www.fallskjermjeger.no

 

Du kan evt. sende mail til folka, det gjorde jeg. Fikk mange gode tips.

Lenke til kommentar

Fakta er jo at forsvaret sier at informasjon om opptaket skal ut. Ergo er det konfindensielt. Enten du vil eller ikke. Det de sier er at de har grov opptakk, og så ett ordentlig opptak som varer en stund, og at du bør være forberedt på å gå langt og lenger enn langt med brukbart tung sekk.

 

Mitt tips, se på treningsplanen som ligger under sidene til fallskjermjeger, den gir høyst sannsynlig en god pekepinn på hva du kan vente deg : )

Lenke til kommentar

Har snakket med en i FSK som var tideligere fallskjermjeger. Han la ut om opptaket i mange minutter. Tester, krav, regler, osv. Alt jeg spurte om svarte han på.

 

Forresten marte05. Er du jente? Da vil jeg bare si på forhånd at det aldri (ja faktisk, aldri) har vert en eneste jente som har kommet inn som fallskjemjeger, marinejeger eller spesialjeger (FSK). Dette er ikke fordi det er få jenter som søker (for det er mange), men fordi kravene til jentene er nøyaktig de samme som for guttene. Ikke for å demoralisere deg, men ta det som en kraftig utfordring :) Bli den første! ;)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar..

 

Nei, jeg skal ikke søke som fallskjermjeger, men lovte å spør her for en god venn av meg som vurderer det. Selv har jeg søkt om plass i forsvaret, men ikke som fallskjermjeger - selv om det ville vært veldig fristende og spennende.

 

Takk igjen for gode svar! ;)

Lenke til kommentar
Har snakket med en i FSK som var tideligere fallskjermjeger. Han la ut om opptaket i mange minutter. Tester, krav, regler, osv. Alt jeg spurte om svarte han på.

 

Det var rart. Kompisen min som var på marinejeger opptak hadde ikke lov til å snakke om testene utover det som var med i vi-menn da de fulgte dem på en liten del av opptaket. Jeg vil mene og tro at det er hemmelig, da alle vil stille likt når det starter opp.

Lenke til kommentar
Har snakket med en i FSK som var tideligere fallskjermjeger. Han la ut om opptaket i mange minutter. Tester, krav, regler, osv. Alt jeg spurte om svarte han på.

 

Det var rart. Kompisen min som var på marinejeger opptak hadde ikke lov til å snakke om testene utover det som var med i vi-menn da de fulgte dem på en liten del av opptaket. Jeg vil mene og tro at det er hemmelig, da alle vil stille likt når det starter opp.

 

Det finnes sikkert deler av opptaket de holder hemmelig, men det er overhode ikke sånn at informasjon ikke slippes ut. Jeg spurte han om det var deler av opptaket vi ikke vite vite om, og da sa han bare "det kan jeg ikke snakke om" :p Dessuten er det nok forskjell på marinejeger opptaket og fallskjermjeger / spesialjeger opptaket. Marinejegeropptaket anses for å være tøffest av de 3.

Lenke til kommentar

"Han har hørt at man blant annet må stå rett opp og ned, i en sirkel på 30 centimeter i diameter i 12-24 timer under opptaksprøvene? Noen som kan bekrefte dette?"

 

Kan bekrefte at det i hvert fall fiantes tilfeller av dette i Marinejeger opptaksprøvene. For uten at du skal stå helt stille, har man her også en sekk over hodet og blir skjelt ut på det groveste. Vet ikke om dette gjelder alle og enhver, men kan bekrefte at det skjer med noen.

Lenke til kommentar

Dette er bare synsing. Foreslår at man lar være å uttale seg før man har prøvd opptaket selv og vet hva det går ut på.

 

Forsvaret har lettet på lokket i stor grad de seneste år ang spesialstyrker. Dette for å fjerne litt av mystifiseringen. Man er også åpne om opptak til et visst punkt. Dvs at man aldri får vite hva det går ut på uten å prøve selv, evt snakke med en kompis som driter i taushetserklæringen. Drit i å spekulere og "øve" på å stå i ro i en sirkel, det blir for dumt. Tren styrke og utholdenhet og forbered deg godt psykisk.

Lenke til kommentar

Om du vil bli fallskjermjeger er det igrunn helt bortkastet å bruke timevis på treningstudioer med pumping av jern.

Tren styrke med din egen kroppsvekt( push-ups, hang-ups, sit-ups osv.) Tren også mye på "hvilestilling" den øverste posisjonen når du tar push-ups. Slik må dere ofte stå lenge.

 

Men det alt handler om er om du faktisk vil gjøre dette. Gå ut i skogen med 20 kilo i sekken og en tung jernstang(for å simulere et våpen) og løp/opphold deg i naturen i flere døgn i strekk. Prøv å leve av det du finner, fisk, nøtter og bær, planter osv. Sett opp baser og gå rekognoseringsrunder. Lag kart over over omgivelsene dine og prøv å navigere ut ifra det.

Og når du legger deg til å sove, sett klokken på 2 timer før du står opp, løper en runde i terrenget, tar noen push-ups, for så å legge deg igjen.

 

Nå kan du stille deg spørsmålet, LIKER DU DETTE?

Det er det alt handler om. Kan du se for deg at du gjør dette hver dag i et helt år?

Fallskjermjegerkurset er ikke noe man burde satse på for å oppnå den "vinrøde-bereten" eller for å dra damer når du er hjemme på perm, du må gjøre det fordi du syns det er gøy.

 

Klart, å ta push-ups med en befal som skriker dritt i øret ditt klokken tre om natten er vel det ikke noen som liker, men å tusle rundt i skogen, gjemme seg i busker og krype rundt i gjørma med alle innsektene er noe du bør ha sansen for.

 

Personlig ser jeg på store deler av fallskjerjegerkurset som en slags avansert form for "gjemme og lete".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...