Gå til innhold

MS Home server eller Ubuntu server?


FCW

Anbefalte innlegg

ergo jeg må endre /etc/passwd på maskinene, og gi brukere samme uuid?

 

og kan dette bare endres uten å få store følger for det allerede installerte systemet? Kan jeg evt legge alle UID'ene til ei gruppe på "serveren" selv om det ikke finnes brukere som er knyttet til UID'en på serveren?

Endret av mariunae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel opprette brukere på serveren ja. Du kan evt legge de til uten login shell etc for å bare få noen "dumme brukere".

 

Du kan endre UID uten de altfor store konsekvensene. Bruk usermod-kommandoen. Når du endrer UID, skiftes samtidig UID på alle filene i hjemmekatalogen etc.

 

Opplevde at noen få filer jeg hadde spredt rundt på disken (utenfor /home) ikke fikk endret UID når jeg gjorde det, men det var såpass få filer at det ikke spilte stor rolle for min del.

Lenke til kommentar
Opplevde at noen få filer jeg hadde spredt rundt på disken (utenfor /home) ikke fikk endret UID når jeg gjorde det, men det var såpass få filer at det ikke spilte stor rolle for min del.

Jeg lurte på noe liknende i en tråd for mange år siden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=196816&hl=

 

Dere finner dere en find-kommando som kan søke igjennom hele katalogtrær for å erstatte eier (UID) på filer :)

 

Grunnen til at mine problemer oppsto, var at jeg tidligere hadde vært slumsete med å sørge for lik UID til brukere på alle mine maskiner. Det blir heller ikke lettere av at enkelte distroer starter på 500 og andre på 1000. Det kan selvsagt overrides når man oppretter nye brukere, men sånt tenker man ikke nødvendigvis på der og da :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Fortsetter like godt i denne tråden..

 

Har nå installert kubuntu + Samba, og har greit fått til remote desktop v.h.a. Vnc, det gikk smertefritt og greit. Har også delt en mappe.

 

Når jeg så skal legge Kubuntuserveren inn i hjemmenettverket mitt, da får jeg store problemer. Kan ikke finne noen plass hvor jeg tilordner arbeidsgruppe. Har forsøkt "domain" uten at det hjalp.

 

Ser at Samba tilordner en "Mshome". men det er jo ikke der jeg vil ha delt mappene mine.

 

Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
1. Åpne fila /etc/samba/smb.conf som root.

 

(Kan alltids være kjekt å ta en kopi av den hvis man skal kødde mye)

 

 

2. Du endrer workgroup under:

 

[global]

workgroup = XXXXX

 

 

Har prøvd det...fikk det ikke til da heller, men er mulig jeg skrev det på feil plass. (Skrev det egentlig vilkårlig plass under global, åpnet somm root for å få lagret det)

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp og støtte sålangt!!

 

 

Vel...har nå fått til å dele filer mellom alle maskinene i nettverket. (Var bare å justere litt i smb.conf filen.)

 

Det nye problemet nå er det går innmari tregt...kan f.eks ikke streame film uten at det hakker. :no: - Og da er jo hele greia fånyttes.

 

Når jeg tenker meg om, så virker det som om ubuntumaskinen går tregt, bare i skrivebordsmiljøet. Er jo rett nok en gammel PC, men PIII, 256MB SDRam burde vel holde eller hva?

 

Uansett litt usikker på hva som er årsaken til treg overføring; Samba problemer eller sløv hardware.

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar

Pentium 3 kan være sprek som fy den, men det forutsetter en del RAM. Kjører KDE, Amarok osv på min P3, og det funker glimrende, og er raskt og responsivt. Men min P3 har to prosessorer og 1GB RAM.. :)

 

Uansett, sweet spot for Ubuntu m/Gnome ligger nok et lite hakk over 512MB. Gnome er vel også det tyngste du kan kjøre mtp. CPU.

 

Kan ihvertfall si at hardwaren din potensielt skal klare å maxe ut et 100Mbit nettverk opptil flere ganger. Problemet er nok at for mye ressurser blir brukt på skrivebordsmiljøet. Du kan jo prøve å switche til et litt "lettere" skrivebord, f.eks fluxbox.. eller bare kutte ut grafisk miljø helt.

Lenke til kommentar

BINGO :new_woot:

 

endret

security = users

til

security = shared

i smb.conf, og nu går alt så meget bedre..

 

Tror ihvertfall det var det som gjorde utslaget, alt nettverksmessig fungerer sålangt helt topp.

Gjenstår litt småjusteringer med tilgang og mappedeling kanskje.

 

 

Neste punkt på programmet er EVMS innstallering, LVM og Raid oppsett. Må bare sette meg litt inn i sakene først.....

Lenke til kommentar

Samme som skjedde hos meg - første gangen jeg forsøkte Samba gikk det sørgelig tregt - til min store skuffelse. Gjorde så noen (små)endringer i oppsettet og det gikk straks som en kule. Men jeg har fortsatt security satt til user(!). Hva mer har du endret på?

 

Jeg ville ikke installert EVMS, det er ikke lengre støttet av Ubuntu, og kan skape krøll mht. fremtidige oppgraderinger(les mer her). Hva er egentlig hensikten med raid for en server? Utgjør ikke nettverket det svakeste leddet her da, og som backup er det dårlig. LVM kan jeg forstå nytten av på en server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...