Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt hovedlys Ford Mondeo!


danjohan

Anbefalte innlegg

Bilen er en Ford Mondeo 97. mod Mistral.

 

Høyre hovedlys/kjørelys fungerer ikke. Bilen er mammas og hun sier at det plutselig kan fungere i perioder. Men nå har det vært mørkt en stund. Fjærnlys fungerer på begge sider, men kun begge deler på venstre lykt. Altså høyre hovedlys har tatt kvelden :roll:

 

Har sjekket alle sikringer og relêr og alle fungerer.

 

Hva kan det være? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du bytta pære? Ei ødelagt pære kan virke en gang iblant om endene på tråden kommer borti værandre.

 

HVORDAN har du kontrollert reléene?

 

Glemte å skrive det, men ja seff har jeg byttet pærene :yes:

 

Hvordan jeg kontrollerte reléene? Jeg bare tok ut det som jeg veit fungerte og byttet plass med det andre :cool:

 

 

Kontakt feil?

 

Kontakt feil? Har sjekket med øyet over de kontaktene jeg kan se, men null feil så langt :cry:

Lenke til kommentar

Sitter Pæren fast i plassen sin! Prøv å ta en ny pære <-- Prøv den pæren på andre siden som funker, se om du får lys, får du så er d kontakt'en sin feil på høyre siden får ikke du lys så er d pæren seff. Men når du har testet pæren på den siden det funker så prøver du å sette han godt i plassen sin. (La alt være åpent). Beveg litt på det se om du får lys...en ting til, vettu kordan en Fuse eller Sikring kan være ødelagt! Prøv å sett det skikkelig på plassen sin og ta å bytt noe av de sikringene med nye! Koster ikke mye heller for nye sikring. Du vil ivertfall lære dg noe... Har skjedd med Golfen min! :)

Venter på svar...

Endret av Javad
Lenke til kommentar
Sitter Pæren fast i plassen sin! Prøv å ta en ny pære <-- Prøv den pæren på andre siden som funker, se om du får lys, får du så er d kontakt'en sin feil på høyre siden får ikke du lys så er d pæren seff. Men når du har testet pæren på den siden det funker så prøver du å sette han godt i plassen sin. (La alt være åpent). Beveg litt på det se om du får lys...en ting til, vettu kordan en Fuse eller Sikring kan være ødelagt! Prøv å sett det skikkelig på plassen sin og ta å bytt noe av de sikringene med nye! Koster ikke mye heller for nye sikring. Du vil ivertfall lære dg noe... Har skjedd med Golfen min! :)

Venter på svar...

 

 

Går siste året på billinja så har litt peil da.. Har kjøpt to helt nye osram h7 pærer, fungerer ikke nå heller. Ingen sikringer har gått, ingen som jeg kan se hvertfall, da må en sikring ha blitt ødelagt uten at tråden har smelta.. Skal prøve å måle meg fram.. Noe er det som er feil hvertfall, og det er ikke pæra hvertfall :dontgetit:

 

Kjøp deg et multimeter og mål ved pæreholderen om du får fram noe strøm til pæren. Gjør du det så er det nok holderen som må byttes, gjør du ikke det må du måle deg fram til hvor feilen kan ligge.

 

Ellers kan det være lyspære, sikring osv.

 

Skal sjekke holderen, men den ser tipp topp ut :ermm:

Lenke til kommentar

Gjør følgende:

 

La pærene stå i, og slå på lysbryteren. Mål spenning mellom jordkoblinga på pæra og minuspolen på batteriet. 0V => jording er i orden. 12V => jording fungerer ikke/brudd.

 

Gjenta mellom pluspolen på batteriet og plusskoblingen til pæra.0V => Plussledning i orden. 12V => Deffekt kobling på plussledning.

 

I begge tilfeller er det mulig at målingen blir opptil ca. 5V, som i praksis betyr 0. Det samme gjelder for 12V-målingen. Måleverdien kan være mellom 10 og 14V. Mellom ca. 5V og ca. 10V er det vanskelig å si noe generelt hva det betyr.

 

Det gir et greit utgangspunkt for videre feilsøking, da det vil fortelle hvilken av koblingene til pæra som er deffekt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...