Gå til innhold

Tråden om sorte hull og andre fasinerende fenomener, etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein vert spaghettifisert på veg inn og so trykt saman når ein kjem inn til kjernen, litt som om ein her på jorda skulle falle fra noko høgt (ein ville føle seg rimeleg utstrekt) og so verte trykt flat når ein traff bakken. Berre omtrent tusen milliarder gonger verre eller noko sånt. ;)

Lenke til kommentar

Man blir ikke utstrekt i lange fall her på jorden da, men regner med du vet det. Jeg har heller ikke følt meg utstrekt når heg hgar fallt fra store høyder, men dette er vel høyst subjektivt.

 

Uansett, grunnen til at man blir strekt i er fordi det er så ekstremt mye masse i et så ekstremt lite område at gravitasjonskreftene avtar ekstremt mye. Dette gjør at det er store forskjeller på tyngdekraften som drar deg ved beina enn styrken på tyngdekreftene som trekker deg i hodet. Dette er ikke noe man vil merke av to grunner. Det skjer når man er så nærmt det svarte hullet at man har vært død i god tid på dette tidspunktet, og blitt revet til småbiter.

Lenke til kommentar

Jo, ein blir eigentleg utstrekt, men det er so lite at ein ikkje merker noko til det. Det var kanskje feil å legge til at ein føler seg utstrekt når ein ikkje legger merke til det. :innocent:

 

På den andre sida kjenner ein jo svært godt at det er noko som «drar» i en. Det er vel det nærmaste ei kjensle av å vere «utstrekt» ein kan komme under normale omstende.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Man blir ikke utstrekt i lange fall her på jorden da, men regner med du vet det. Jeg har heller ikke følt meg utstrekt når heg hgar fallt fra store høyder, men dette er vel høyst subjektivt.

 

Uansett, grunnen til at man blir strekt i er fordi det er så ekstremt mye masse i et så ekstremt lite område at gravitasjonskreftene avtar ekstremt mye. Dette gjør at det er store forskjeller på tyngdekraften som drar deg ved beina enn styrken på tyngdekreftene som trekker deg i hodet. Dette er ikke noe man vil merke av to grunner. Det skjer når man er så nærmt det svarte hullet at man har vært død i god tid på dette tidspunktet, og blitt revet til småbiter.

Hva er det som har revet oss i småbiter, før tidevannskreftene blir store nok til at vi merker dem? Kan ikke skjønne hva annet enn nettop tidevannskreftene (dvs. forskjellen i gravitasjonskraften på føttene og hodet hvis vi faller loddrett inn mot hullet) som skulle rive oss i filler, og vi vil vel merke det ganske greit før vi faktisk revner på midten. Sikkert ikke en veldig behagelig måte å dø på.

Lenke til kommentar

Hehe, du har helt rett, du vil nok merke det lenge før, det er jo tross alt det som dreper deg :)

 

Forresten, for å snakke litt om krefter. Jeg så et bilde på wikipedia (animert simulering av et svart hull som gikk forbi melkeveien, dvs. melkeveien i bakgrunnen sett fra kameraets perspektiv). Det var 600 km vekke og for å holde seg 600 km vekke, krevdes det en konstant aksellerasjon på over 4 millioner G :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...