Gå til innhold

Styggaste og finaste dialekt


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den fineste dialekta er den man er vokst opp med. Den styggeste er en nærliggende, men litt annerledes dialekt, som man kan høres ut som en forvreng eller parodiert utgave av ens egen.

 

Jeg lærte å snakke i Mosjøen, og synes vefsning er finest, i alle fall om man behersker den reint, uten å knote som folk har lett for å gjøre når de har vært litt for lenge sør for Dovre. De fleste dialekter fra Nordland, samt sør-Troms, synes jeg er bra. Men nord-Norges styggeste, som jeg oppfatter som værre enn Bård&Harald-engelsk, er den der jeg bor nå i Tromsøæh. Godt det er mange innflyttere her. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bredeleet01/03-2008 : 19:28

Jeg kan ikke forstå hva som er så stygt med bergensk?

 

Selv snakker jeg 3 dialekter(av forskjellige grunner), bergensk, østlandsk og romsdaling.

 

---"Arendaldialekt derimot, hahaha. Blanding mellom østlandsk og bergensk. Fysj" -----------

 

 

 

HAHAHAHA!!! Er det nåkke alvorlig iveien med deg?? arendalittar (eller ka det no heter) snakker ikkje LITT sånn som vi bergensere!! de snakker sørlandsk de. I så fall mer lik stavanger dialekten, men til og med ikke det kan sammenlignes!! og de som ikke snakker så bredt i Arendal, de snakker rett og slett "østlandsk" ikkje kom her å si at de snakker sånn som oss!!!!

Lenke til kommentar

Penest er og blir stavangersk :love:

Ingen over, ingen ved siden.

 

Styggest er det veldig mange å ta av, men trøndersk og ålesundsk topper nok lista *grøss*

Særlig skikkelig bred trøndersk, slik de snakker i kommunene sør for Trondhjem (Skaun, Meldal, Orkdal etc).

 

edit:

Den fineste dialekta er den man er vokst opp med. Den styggeste er en nærliggende, men litt annerledes dialekt, som man kan høres ut som en forvreng eller parodiert utgave av ens egen.

Ikke helt enig med deg.

Jeg er oppvokst i Trøndelag, blandt brei trøndersk som til tider er helt uforståelig, og jeg avskyr den, men jeg elsker stavangersk, og skarre-r :love:

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...