Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Om studenter er borskjemt? Nei vettu hva, da er minstepensjonistene bortskjemt.

 

De har det faktisk ganske bra! Si et par deler en helt ok leilighet til 7000 i måneden. Dette blir 3500 per person, og årlige utgifter på 35 000. Da er det 85 000 igjen å leve for. Man kan ta seg en solid ferie hvert år og samtidig klare seg helt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snakker du om minstepensjonister? Er de i syden 2mnd i året de?

Jepp, det er gruppen jeg prater om. De har det eksepsjonelt godt i forhold til studenter. De har som oftest ikke leie på bolig heller, men har alt av lån nedbetalt. Tror nok studentene taper i ''lønnsoppgjøret'' siden de ikke har noen særlig makt som gruppe. De har alt å tape på en streik, f.eks.

Lenke til kommentar

Kommenterte egentlig "traadstarter" sitt innlegg hvor han sier;

 

De har det faktisk ganske bra! Si et par deler en helt ok leilighet til 7000 i måneden. Dette blir 3500 per person, og årlige utgifter på 35 000. Da er det 85 000 igjen å leve for. Man kan ta seg en solid ferie hvert år og samtidig klare seg helt greit.

 

Kommer ikke helt frem hvem han snakker om. Antar det er minstepensjonister, siden de har 120k i utgangspunktet. Problemet med regnestykket er årlige leieutgifter som regnes over 10mnd. Derfor lurte jeg på om de var i syden 2 mnd i året..

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

Lenke til kommentar

Så det er de fattige studentene som fester mest? Når ble dette et opplest og vedtatt faktum?

 

Nå skal de allikevel sies at jeg klarer meg på landet med 2500 for bolig (inkl strøm og nett). Dette er en gammel arbeiderbolig til en fabrikk som noen har pusset opp de 30 hyblene i.. Jeg jobber også litt, og de 3-4500 kr ekstra i måneden er greie. Hvordan folk i byene klarer seg er imidlertid et eneste stort spørsmål for meg..

Lenke til kommentar
Kommenterte egentlig "traadstarter" sitt innlegg hvor han sier;

 

De har det faktisk ganske bra! Si et par deler en helt ok leilighet til 7000 i måneden. Dette blir 3500 per person, og årlige utgifter på 35 000. Da er det 85 000 igjen å leve for. Man kan ta seg en solid ferie hvert år og samtidig klare seg helt greit.

 

Kommer ikke helt frem hvem han snakker om. Antar det er minstepensjonister, siden de har 120k i utgangspunktet. Problemet med regnestykket er årlige leieutgifter som regnes over 10mnd. Derfor lurte jeg på om de var i syden 2 mnd i året..

 

Hva, betaler de kun leie 10 mnd i året? Studenter betaler 12.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

 

Man fester når man er ung, sånn er det bare. Koster ikke så mye med det billigste ølet i butikken, dessuten er det mye hjemmebrent og smuglersprit ute og går. Mange sparer nok litt på kostholdet for å ha råd til å feste.

 

3500 i måneden, snus og mat i kantina? Da må du ha jobbet mye i feriene.

 

Selv har jeg rundt 3200 i måneden inkl. strøm, spiser kanskje middag på skolen èn dag i uka, er ute i snitt 0,75 ganger i uka og klarer meg greit på lånet. Jobber 6 uker hver sommer og tjener 40 000. Bruker ca 10-12 000 av dem på ferie. Så jeg går litt i pluss hvert år. Tenker å ta fri en hel sommer og dra på en skikkelig langtur en sommer.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Hva, betaler de kun leie 10 mnd i året? Studenter betaler 12.

Det var også poenget mitt. Regnestykket ditt med 3500 i mnd og 35000 i året, går ikke opp med 12 mnd.

 

Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

 

Man fester når man er ung, sånn er det bare. Koster ikke så mye med det billigste ølet i butikken, dessuten er det mye hjemmebrent og smuglersprit ute og går. Mange sparer nok litt på kostholdet for å ha råd til å feste.

 

3500 i måneden, snus og mat i kantina? Da må du ha jobbet mye i feriene.

 

Staten mener jo at studenter skal jobbe i feriene. Hvor mye staten mener man bør tjene i feriene er litt uklart, men ettersom minstepensjonister har ca 120k i året, må man regne med at studenter bør tjene ca 40k i ferier.

Lenke til kommentar

Hehe, slurvefeil av meg.

 

Staten mener at studenter skal jobbe i feriene, og det mener jeg er feil. Mange studenter bruker langt mer tid på skolearbeid enn folk i jobb bruker på jobben sin. Det bør legges opp til at man kan være fulltidsstudent, og da bør man også ha en solid ferie.

 

40 000 er ganske mye penger å tjene opp i ferier. Nå er jeg heldig å har en bra betalt sommerjobb, men med en helt ordinær butikkjobb er man nødt til å jobbe ca 10 uker for å spare opp det beløpet. Da blir det ikke mye ferie.

 

Med dagens ordning tvinges mange til å skaffe seg jobb mens de studerer for at de skal kunne ta seg ferie. Det går fort ut over skolearbeidet. Ikke én kveld i uka, men når det blir mer. Vil staten ha andreklasses ingeniører og faglærte ut i jobb, så vær så god. Vil de derimot ha dyktige folk i arbeidslivet, gjør de best i å legge opp til at man kan studere på fulltid.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

 

Man fester når man er ung, sånn er det bare. Koster ikke så mye med det billigste ølet i butikken, dessuten er det mye hjemmebrent og smuglersprit ute og går. Mange sparer nok litt på kostholdet for å ha råd til å feste.

 

3500 i måneden, snus og mat i kantina? Da må du ha jobbet mye i feriene.

 

Selv har jeg rundt 3200 i måneden inkl. strøm, spiser kanskje middag på skolen èn dag i uka, er ute i snitt 0,75 ganger i uka og klarer meg greit på lånet. Jobber 6 uker hver sommer og tjener 40 000. Bruker ca 10-12 000 av dem på ferie. Så jeg går litt i pluss hvert år. Tenker å ta fri en hel sommer og dra på en skikkelig langtur en sommer.

 

Hadde du orka å lest posten min så hadde du lagt merke til at jeg ikke jobba.

 

Nå er det virkelig ikke statens oppgave å finansiere studenters fester. Jeg klarte meg meget godt på studielån og stipend, selv med 3500 i husleie. Alt handler om å prioritere.

Lenke til kommentar

Er selv student på UIT og jeg mener at studenter absolutt IKKE skal ha mer støtte enn de har i dag. Vi har alt for mange akademikere og høyutdannet mennekser her til lands. Ved å øke subsider til studenter blir det enda flere som oppfordres til å ta høyutdannelse. Vi mangler arbeidskraft på andre områder der det ikke er krav for høyutdanning. Mener dere at vi skal om 20 år være en gjeng med akademikere og importere arbeidskraft slik som snekkere, mekanikere, fiskere, maskinførere osv.

 

At enkelte her i tillegg sammenligner studenter og pansjonister er helt bak mål. Det vitner bare om kunnskapsmangel hos enkelte. Pansjonister fortjent sin lønn siden de har vært i jobb og betalt skatt i 40-50 år. Det har ikke studenter. Skatt er ikke der bare for å finnansere velferdsordninger slik som veier, sykehus osv. men også for trygge oss når vi blir gammel og ikke kan jobbe lenger. I forhold til andre land i Europa så lever de norske studenter bra. Andre steder i verden praktisere ikke støtteordninger under høyutdannelse. Eneste landet som slår Norge når det gjelder studentstøtte under høyutdannelse er Kuwait. De har gratis skolegang hele veien. Andre må nøye seg med hjelp fra foreldre eller jobb i tillegg til skolegang. Jeg syns høyutdannelse skal være lukrativ og hard. Med en slik ordning klarer vi å etablere et balansert samfunn der majoriteten ikke har høyutdannelse. Med det sikkrer vi at høytdannet jobber er godt betalt når konkurransen om sånne jobber er liten. Alt for mange høyutdannet mennesker bidrar til mer konkurranser om jobber og presser lønna ned, dermed har man brukt 5-6 år på en utdannelse som ikke gir avkastning.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

skal ta en forsiktig regnestykke da.

lunsj i kantina hver dag: 50 kr x 5 = 250

god mat hver dag: 100 kr(middag, frokost, kvelds mm.) x 7 = 700

snusboks: 50kr x 3.5 = 175

 

= 1125 pr uke x 4 = 4500 pr mnd.

4500 pr mnd, og jeg har bare 2800 til overs hver mnd.

enda verre er det vel for de som studerer i oslo. skyhøy husleie.

 

nå har jeg heller ikke regnet med klær, kino, telefon regning, reiser hjem, øl, frisør, julegaver(koster flesk med julegaver)

er forskjell på å leve og være i live!

 

men ting var kanskje litt forskjellig fra når du var student ..............

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...