Gå til innhold

Nikon D40 eller Canon EOS 30D


Anbefalte innlegg

Hva bør jeg velge?

 

Har sett på en Nikon D40 og en Canon EOS 30D..

 

Nikon koster ca 3500 inkl. 18-55mm objektiv

Canon er det tilbud på og koster ca 4000kr bare kamerahus (uten objektiv)

 

Er det verdt prisspranget med tanke på at jeg må kjøpe objektiv til Canon'en..?

Endret av gilera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva bør jeg velge?

 

Har sett på en Nikon D40 og en Canon EOS 30D..

 

Nikon koster ca 3500 inkl. 18-55mm objektiv

Canon er det tilbud på og koster ca 4000kr bare kamerahus (uten objektiv)

 

Er det verdt prisspranget med tanke på at jeg må kjøpe objektiv til Canon'en..?

 

 

Om du søker på forumet her finner du noen hundre innlegg som omtaler dette tilbudet. Og konklusjonen på omtrent alle er: LØP OG KJØP!!!

Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg har ikke Nikon og kjenner ikke kameraene særlig godt.

 

Nikon D40 er i amatørklassen, og er et lite og lett speilreflekskamera som tar utmerkede bilder. Et minus er at så vidt jeg har forstått har det ikke innebygd fokusmotor, og dermed er det mange objektiver du ikke kan bruke (eller ihvertfall ikke får autofokus på?). Kommer nok noen Nikonister som kan oppklare dette.

 

Canon 30D er i semiproklassen, og er større, tyngre, tåler mer og har et bedre grep, ihvertfall hvis du ikke har små hender. Du får nok også en litt større og lysere søker enn på D40, samt at det i større grad er bygd som et arbeidsredskap mtp tilgang på funksjoner, hastighet osv.

 

Egentlig burde du tatt deg en tur i butikk og kjent/sett på begge kameraene og funnet ut hvilket du er mest komfortabel med. Begge kameraene er ihvertfall kapable til å ta meget gode bilder. Hva er viktigst for deg; et kamera som er lite og lett å ta med seg, eller et arbeidsredskap som er kraftig bygd og tåler en støyt, men samtidig er mer å "drasse på"?

 

Uansett er tilbudet på 30D meget godt, jeg har bestilt det selv...

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar
Takker for gode og utfyllende svar :thumbup:

 

Det viktigste for meg er bildekvaliteten og justeringsmuligheter. Pris spiller også litt inn (da leg lever på stipend :p ) men et tilbud som EOS 30D til 4000kr kan jeg alltids strekke meg til :)

 

Du har i hvert fall nok av justeringsmuligheter på 30D. Hvis man kan oversette "bildekvalitet" om til ISO-prestasjoner, seriebildehastighet (mao. bufferstørrelse og lukkerlevetid) og etterbehandling generelt (A/D-konvertering etc) så vil nok 30D være et par lysår foran d40. Om man tar i betraktning at 30D hadde en veiledende pris på rundt 12 000 for huset i sin tid, mot d40's noe mer beskjedene 6 000, så sier det seg selv at forskjellen er stor.

 

...Og man kan nevne andre fordeler med å kjøpe 30D i fleng:

-Raskere og mer responsiv autofokus

-Høyere batterikapasitet

-Lengre lukkerlevetid

-Flere brukerinnstillinger

-1/3-dels mellomtrinn på isoskalaen (125, 160, etc)

-Magnesiumhus

-9 fokuspunkter mot d40's 3

-Uttak for PC-sync (ekstern blitsavfyring)

-Bedre grep.

 

Kjøper du deg et 30D så har du et hus som du kan vokse med (fotografisk sett) i mange år fremover. ;)

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Takker for gode og utfyllende svar :thumbup:

 

Det viktigste for meg er bildekvaliteten og justeringsmuligheter. Pris spiller også litt inn (da leg lever på stipend :p ) men et tilbud som EOS 30D til 4000kr kan jeg alltids strekke meg til :)

 

Vel jeg vil se den på dette forumet som klarer se forskjell i bildekvaliteten med feks et 400D,- 30D- 40D- D80 eller D300 forutastt at de har samme/tilsvarende objektiv.

Det du så bør se på er pris, hvordan kameraet passer til deg, og hvilke funksjoner du ønsker å ha på kameraet.

Lenke til kommentar
Vel jeg vil se den på dette forumet som klarer se forskjell i bildekvaliteten med feks et 400D,- 30D- 40D- D80 eller D300 forutastt at de har samme/tilsvarende objektiv.

Det du så bør se på er pris, hvordan kameraet passer til deg, og hvilke funksjoner du ønsker å ha på kameraet.

 

Det kan jeg gi deg mye rett i. I alle fall om man holder seg unna ekstremitetene + 100% pixelpeeping.

Sånn sett kan man si at kamerautviklingen har passert de aller fleste....

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en ganske fin tid å være nybegynner inne foto. Alle de mer anerkjente produsentene har dritgode kamerahus med ditto optikk på markedet i dag. Alle produsentene har dritgode semiproffe hus og ditto optikk for de som ønsker å oppgradere.

 

Det er rett og slett 'buyers market' i dag, på en måte vi aldri har opplevd før. Det er kjempekoselig å være fotointeressert i dag, du har utstyr som varer lengre, har bedre detaljgjengivelse og er langt lettere å bruke for 4000 kroner i dag enn du hadde for 20000 for bare ti år siden.

 

Kan selvfølgelig ikke kalle foregående tider 'a winter of discontent', men at det er gøy å drive med foto i dag, det er det ingen tvil om.

 

Nesten en hver fotograf vil oppleve 30D som et superb kamera som dekker alle behov han/hun måtte ha.

 

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Tenkte å ta med et vanlig 18-55mm objektiv (uten IS) til jeg har fått jobba litt i sommer.. Da kommer jeg til å gå for no ala Sigma 70-300mm, da jeg kommer til å bruke det til flyspotting og til bildeturer i skog og natur..

 

Høres disse valgene to greit ut?

Lenke til kommentar

Stakkars D40. Den kommer nok ikke særlig godt ut av en sammenligning med 30D... Det blir litt som å sammenligne en Fiat Punto med en Volvo V70. Begge greie til sitt bruk, men når de plutselig koster omtrent det samme er det vanskelig å se så veldig mye positivt med småbilen :p

 

Nikon sin nærmeste konkurrent til 30D er D80, og det er nok en litt mer rettferdig sammenligning. Dessverre koster 30D for tiden noe sånt som 2,50 og en tyggis på Japan Photo, så det blir vanskelig å slå noe sånt.

 

30D er et skikkelig bra kjøp til den prisen. Men jeg vil si at å henge en 18-55 på det ikke akkurat yter huset rettferdighet. Hvis du får tak i en billig 18-55 (gjerne brukt) så er det for så vidt en ok plass å starte. Men skal du ha en normalzoom med ytelse som matcher huset ville jeg heller gått for noe som f.eks. Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8. Canon 18-55 med IS er også et mye bedre alternativ enn sin eldre bror, men da får du ikke lysstyrken til tredjepartsalternativene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...