Gå til innhold

Får ikke lest cd plater?


Anbefalte innlegg

Hei har en nec 2500a brenner som det fungerer å brenne med, men så fort jeg setter i en cd for å lese den eller no står det bare sett i en cd...

 

Vet at master/slave settings er riktig, står i enhetsbehandling at den er en SCSI cd room diver hva vil det si?

 

Noen som aner hva problemet kan være? har hatt dette problemet siden jeg flyttet den over til en annen pc... kan ikke være noe slags lås at den bare fungerer sammen ett stykk hardware, noe ala vista OEM eller no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at jumpere er riktig satt (IDE)?

Med 80-leders kabel skal Master settes ytterst på signalkabelen og slaven innerst. Det beste er imidlertid å sette CS (Cable select. Da vil den være riktig uansett omhvor den kobles til signalkabelen og den vil heller ikke komme i konflikt med annen Cable Select enhet. Husk også at 80-leders siganlkabel har avvikende farve på konnektor som skal på hovedkortet (ofte blå), og må stå riktig vei for at alt skal virke. Et annet problem kan være CDen du skal lese. Er den laget i samme brenner? Er den avsluttet (finalized)?

Lenke til kommentar

Jeg vet det siden jeg har sett oppå både brenner og harddisk hvor pinnen skal stå for at de skal være master og slave. Den blå står ned på hovedkortet og det er vel umulig å sette den inn feil vei? da ville vel i så fall ikke harddisken fungert heller?

 

Spiller ingen rolle om cden jeg skal lese er lagd av brenner eller om det er en annen cd da jeg har prøvd begge deler uten at den leser noen av delene :(

 

Det med cable select er det bare å lese av på brenner og harddisk hvem pinne det er og sette den på det? Er snakk om ganske gammelt utstyr her så vet ikke om den har denne funksjonen om det er noe nytt =P Snakk om 5-6 år gammel pc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...