Gå til innhold

duo eller quad?


Urge85

Anbefalte innlegg

det er nok mange andre poster om dette, men tar meg den frihet og spør selv..

 

Hvor mye ytelse og i hvilken sammen heng vil jeg merke forskjell på følgende CPU'r:

Intel core 2 duo e8500 og Intel core 2 quad Q9450/Q9550

 

Er det virkelig verdt penga, og klarer ting å utnytte 4 kjerner?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først må du definere bruksområdet, så kan sikkert noen hjelpe med cpu. 4 kjerner er en fordel hvis et program er skrevet til enten å bruke flere kjerner, eller du muli tasker big time i ditt os som kan fordele arbeid ut til flere kjerner.

P.t. er det få spill som kan utnytte en quad cpu mere enn en dual, så en dual vil faktisk i de aller fleste situasjoner gi en høyere ytelse i spill enn quad.

 

Hva som lønner seg, kommer mao ann på bruksområdet.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha PC-en mer enn et år fremover så kan jeg nesten garantere at Quad vil gi deg mest for pengene. Software og hardware henger sammen uansett, og fremtidens spill VIL utnytte 4 kjerner. Spill som f.eks Crysis gjør det allerede...tipper fremtidige konkurenter og etterfølgere av dette spillet også vil utnytte Quad. Hvis noen mener noe annet så kom gjerne med det...dette er bare min antydning basert på pc historie.

Lenke til kommentar
Spill som f.eks Crysis gjør det allerede...tipper fremtidige konkurenter og etterfølgere av dette spillet også vil utnytte Quad. Hvis noen mener noe annet så kom gjerne med det...dette er bare min antydning basert på pc historie.

Tull. Ingen spill som er ute i dag klarer utnytte quad core. Crysis er bare dårlig kode samt elendig støtte for det meste som går utover en CPU og en GPU. Hvis du tar en titt på CPU-forbruket når du spiller Crysis, så ser du greit at det IKKE er laget for 4 kjerner...

 

Kjøp en rask og billig tokjerner, f.eks. en E8400 som er mye CPU for pengene.

Lenke til kommentar

men hvem idag planlegger å kjøpe en cpu idag som skal vare i mange år da? er man ute etter ytelse idag, kan man ikke vente i evigheter på at den skal bli bra. da har det allerede kommet så altfor mange bedre ting på markedet.

kjøp en E8400, klokk den opp til akseptabel hastighet, og planlegg å bytte ut den om 2 år. 1400kr annenhvert år er en grei pris for å holde seg høyt oppe på ytelsestronen

Lenke til kommentar
Spill som f.eks Crysis gjør det allerede...tipper fremtidige konkurenter og etterfølgere av dette spillet også vil utnytte Quad. Hvis noen mener noe annet så kom gjerne med det...dette er bare min antydning basert på pc historie.

Tull. Ingen spill som er ute i dag klarer utnytte quad core. Crysis er bare dårlig kode samt elendig støtte for det meste som går utover en CPU og en GPU. Hvis du tar en titt på CPU-forbruket når du spiller Crysis, så ser du greit at det IKKE er laget for 4 kjerner...

 

Kjøp en rask og billig tokjerner, f.eks. en E8400 som er mye CPU for pengene.

 

 

Crysis koden er utnytter CPU kraft dårlig, men derimot GPU veldig bra. Det ER støtte for fire kjerner, men koden utnytter ikke CPU bra nok til at den bruker kjerne 3 og 4. Dette er greit forklart i teksten jeg har kopiert inn under. Hvordan CPU'n skal jobbe bestemmes av kildekoden, og i Crysis så vil jeg tippe de andre kjernene tas i bruk når to av dem er overbelastet.

 

" You can't really tell if a game (or program in general for that matter) is optimized for quad cores or not unless you ask for more processing than two cores can do. The OS (Vista in particular) can allocate a single thread to any available core at any time and will in fact move that thread around among the cores even if there is no other need for the cores. For example, run something single threaded with very high CPU utilization like Super PI and watch the loading on the various cores through task manager. In Vista you will see something like this rather than the expected 100% load on one core (in this time window it was seemingly favoring the 2nd core but that varies over time, and even at that peak usage was below 75% for the core):

quad_vista_no_affin.jpg

 

To actually fully load one core and only one core, you have to set affinity to that core either through the Windows task manager or use a program that can set affinity itself like Prime95. Otherwise Windows distributes the load among all core. While I would expect that to cause some slowdown (especially going between die in C2Q and not having shared L2 available), testing with Super PI has shown no measurable impact of allowing the load to distribute over all 4 cores in my system versus performance with affinity to only 1. "

 

 

Når det gjelder kjøp av ny pc, så synes jeg personlig det er artigere å bygge en skikkelig high end pc, og heller bygge litt sjeldnere. Med High End så mener jeg prissjiktet tett oppunder det dyreste, men såpass under at hardwaren har ristet av seg "lanseringsprisen" Jeg pleier å sette sammen en ny rig hvert annet år...fordelene med dette er at den er helt rå når jeg får den, noe som gjør den artigere å bygge og bruke den det første året. I tillegg så er det mulig å få solgt den etter to år også...i motsetning til en middels bra PC som heller ikke er fremtidsrettet...noe en Quad CPU er. Hvem ønsker å kjøpe en 2 kjernet CPU om 2 år?? Garantert ingen! Min anbefaling er fortsatt å bygge så bra man har råd til, og absolutt en Quad core. Jeg for min del går og venter på 790i chipset og 9800GX2 til det nye oppsettet...gidder jo ikke handle noe som snart er utdatert. Hardware og software går hånd i hånd uansett hva noen av dere tror...ta f.eks DDR3...selvfølgelig vil jeg ha det..om 3 mnd så er det blitt mye billigere, og DD3 VIL bli utnyttet i fremtiden..dvs kanskje iløpet av 1 år.

Endret av DarkZun
Lenke til kommentar
Crysis koden er utnytter CPU kraft dårlig, men derimot GPU veldig bra. Det ER støtte for fire kjerner, men koden utnytter ikke CPU bra nok til at den bruker kjerne 3 og 4. Dette er greit forklart i teksten jeg har kopiert inn under.

 

" You can't really tell if a game (or program in general for that matter) is optimized for quad cores or not unless you ask for more processing than two cores can do. The OS (Vista in particular) can allocate a single thread to any available core at any time and will in fact move that thread around among the cores even if there is no other need for the cores. For example, run something single threaded with very high CPU utilization like Super PI and watch the loading on the various cores through task manager. In Vista you will see something like this rather than the expected 100% load on one core (in this time window it was seemingly favoring the 2nd core but that varies over time, and even at that peak usage was below 75% for the core):

quad_vista_no_affin.jpg

 

To actually fully load one core and only one core, you have to set affinity to that core either through the Windows task manager or use a program that can set affinity itself like Prime95. Otherwise Windows distributes the load among all core. While I would expect that to cause some slowdown (especially going between die in C2Q and not having shared L2 available), testing with Super PI has shown no measurable impact of allowing the load to distribute over all 4 cores in my system versus performance with affinity to only 1. "

 

 

Når det gjelder kjøpe av ny pc, så synes jeg personlig det er artigere å bygge en skikkelig high end pc, og heller bygge litt sjeldnere. Med High End så mener jeg prissjiktet tett oppunder det dyreste, men såpass under at hardwaren har ristet av seg "lanseringsprisen" Jeg pleier å sette sammen en ny rig hvert annet år...fordelene med dette er at den er helt rå når jeg får den, noe som gjør den artigere å bygge og bruke den det første året. I tillegg så er det mulig å få solgt den etter to år også...i motsetning til en middels bra PC som heller ikke er fremtidsrettet...noe en Quad CPU er. Hvem ønsker å kjøpe en 2 kjernet CPU om 2 år?? Garantert ingen! Min anbefaling er fortsatt å bygge så bra man har råd til, og absolutt en Quad core. Jeg for min del går og venter på 790i chipset og 9800GX2 til det nye oppsettet...gidder jo ikke handle noe som snart er utdatert. Hardware og software går hånd i hånd uansett hva noen av dere tror...ta f.eks DD3...selvfølgelig vil jeg ha det..om 3 mnd så er det blitt mye billigere, og DD3 VIL bli utnyttet i fremtiden..dvs kanskje 1 år.

 

hehe, kjører samme taktikk her ;)

 

men ett spørsmål. når man har en quad-core, og skal f.eks spille et spill som bare tar nytte av/krever to kjerner, kan man da sette affinity til to av kjernene, så får man samme ytelse som en dual-core på samme frekvens?

Endret av a-z
Lenke til kommentar

Fint om du oppgir kilde for teksten du limer inn. Internett er fullt av mer eller mindre halvseriøs ranting.

 

Jeg tror uansett dem som liker å bygge seg Hi-End PC-er og bruker mye penger på dette, neppe beholder alle delene i en PC så lenge som to år. Ikke jeg i hvertfall. Antagelig om et år kjøper jeg meg sikkert ny quad 45nm 3. genereasjon eller noe sikt. Forhåpentligvis har det kommet ut noe som klarer bruke mer enn 2 kjerner innen den tid?

 

Nå skal jeg bytte ut min [email protected] med en E8500 som jeg vet garantert klarer 4Ghz eller mer. Regner med greit ytelseshopp i de fleste spill, uansett en mye kjøligere CPU. Quads blir mye varmere, og dobbel "peisvarme" er ingen tjent med.

 

Og jeg gidder ikke gå inn å rote med affinity o.l. etter at jeg har startet et spill. Kan det ikke settes på forhånd kan det være det samme...

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Crysis koden er utnytter CPU kraft dårlig, men derimot GPU veldig bra. Det ER støtte for fire kjerner, men koden utnytter ikke CPU bra nok til at den bruker kjerne 3 og 4. Dette er greit forklart i teksten jeg har kopiert inn under.

 

" You can't really tell if a game (or program in general for that matter) is optimized for quad cores or not unless you ask for more processing than two cores can do. The OS (Vista in particular) can allocate a single thread to any available core at any time and will in fact move that thread around among the cores even if there is no other need for the cores. For example, run something single threaded with very high CPU utilization like Super PI and watch the loading on the various cores through task manager. In Vista you will see something like this rather than the expected 100% load on one core (in this time window it was seemingly favoring the 2nd core but that varies over time, and even at that peak usage was below 75% for the core):

quad_vista_no_affin.jpg

 

To actually fully load one core and only one core, you have to set affinity to that core either through the Windows task manager or use a program that can set affinity itself like Prime95. Otherwise Windows distributes the load among all core. While I would expect that to cause some slowdown (especially going between die in C2Q and not having shared L2 available), testing with Super PI has shown no measurable impact of allowing the load to distribute over all 4 cores in my system versus performance with affinity to only 1. "

 

 

Når det gjelder kjøpe av ny pc, så synes jeg personlig det er artigere å bygge en skikkelig high end pc, og heller bygge litt sjeldnere. Med High End så mener jeg prissjiktet tett oppunder det dyreste, men såpass under at hardwaren har ristet av seg "lanseringsprisen" Jeg pleier å sette sammen en ny rig hvert annet år...fordelene med dette er at den er helt rå når jeg får den, noe som gjør den artigere å bygge og bruke den det første året. I tillegg så er det mulig å få solgt den etter to år også...i motsetning til en middels bra PC som heller ikke er fremtidsrettet...noe en Quad CPU er. Hvem ønsker å kjøpe en 2 kjernet CPU om 2 år?? Garantert ingen! Min anbefaling er fortsatt å bygge så bra man har råd til, og absolutt en Quad core. Jeg for min del går og venter på 790i chipset og 9800GX2 til det nye oppsettet...gidder jo ikke handle noe som snart er utdatert. Hardware og software går hånd i hånd uansett hva noen av dere tror...ta f.eks DD3...selvfølgelig vil jeg ha det..om 3 mnd så er det blitt mye billigere, og DD3 VIL bli utnyttet i fremtiden..dvs kanskje 1 år.

 

hehe, kjører samme taktikk her ;)

 

 

 

men ett spørsmål. når man har en quad-core, og skal f.eks spille et spill som bare tar nytte av/krever to kjerner, kan man da sette affinity til to av kjernene, så får man samme ytelse som en dual-core på samme frekvens?

 

Ja, det fungerer genialt.

 

Jeg vet ikke om dette går, men skulle jeg gjettet så fungerer det ikke helt slik.

Endret av DarkZun
Lenke til kommentar
Fint om du oppgir kilde for teksten du limer inn. Internett er fullt av mer eller mindre halvseriøs ranting.

 

Kilden til teksten er: http://www.xcpus.com/forums/pc-gaming/7119...ptimized-2.html

 

Dette er bare en person fra et forum, men derimot så er han en rimelig habil overklokker, og i tillegg god peiling på prosessor arkitektur.

 

 

Jeg tror uansett dem som liker å bygge seg Hi-End PC-er og bruker mye penger på dette, neppe beholder alle delene i en PC så lenge som to år. Ikke jeg i hvertfall. Antagelig om et år kjøper jeg meg sikkert ny quad 45nm 3. genereasjon eller noe sikt. Forhåpentligvis har det kommet ut noe som klarer bruke mer enn 2 kjerner innen den tid?

 

 

Nå skal jeg bytte ut min [email protected] med en E8500 som jeg vet garantert klarer 4Ghz eller mer. Regner med greit ytelseshopp i de fleste spill, uansett en mye kjøligere CPU. Quads blir mye varmere, og dobbel "peisvarme" er ingen tjent med.

 

Og jeg gidder ikke gå inn å rote med affinity o.l. etter at jeg har startet et spill. Kan det ikke settes på forhånd kan det være det samme...

 

Jeg bygger som regel helt ny rig hver gang. Jeg liker ikke å bytte ut f.eks bare hovedort eller CPU, for da finner jeg alltid en flaskehals med noe annet i systemet...eventuellt andre nye ting som har kommet på markedet som er mye bedre enn det jeg har fra før..bla bla bla og følelsen av noe nytt og noe gammel liker jeg ikke. Alt nytt...selg...alt nytt...selg...helt topp! Virkelig god følelse å legge en komplett maskin utover gulvet med bare nye top notch deler og skru det sammen;)! Jeg tror dette er minst like økonomisk som å oppgradere underveis..leit f.eks å få solgt bare den gamle CPU'n din alene. Mine pc'r går som regel komplett til noen som ikke er fullt så interreserte som meg, men ønsker seg en fin og oppegående maskin med kvalitetsdeler for en billig penge.

 

Kilden til teksten kommer fra: http://www.xcpus.com/forums/pc-gaming/7119...ptimized-2.html

 

Dette er bare en person fra et forum, men derimot så er han en rimelig habil overklokker, og i tillegg god peiling på prosessor arkitektur.

Endret av DarkZun
Lenke til kommentar

Kommer kanskje også an på hvor ofte du har tenkt å oppgradere siden. Jeg har pcen min gjerne i 4-5år før jeg oppgraderer (ja seriøst... har annet å bruke penger på enn pc), og derfor prøver jeg å tenke langsiktig i en bransje som er langt fra akurat det.

 

Jeg har tenkt å kjøpe 4kjerne nå om ikke lenge, akurat pga. det at jeg multitasker mye, og jeg regner med at flere kjerner vil være mer nyttig med tiden. Så får spillene gå for halv maskin inntil da. Spiller ikke så himla mye uansett.

Lenke til kommentar
Jeg bygger som regel helt ny rig hver gang. Jeg liker ikke å bytte ut f.eks bare hovedort eller CPU, for da finner jeg alltid en flaskehals med noe annet i systemet...eventuellt andre nye ting som har kommet på markedet som er mye bedre enn det jeg har fra før..bla bla bla og følelsen av noe nytt og noe gammel liker jeg ikke. Alt nytt...selg...alt nytt...selg...helt topp! Virkelig god følelse å legge en komplett maskin utover gulvet med bare nye top notch deler og skru det sammen;)! Jeg tror dette er minst like økonomisk som å oppgradere underveis..leit f.eks å få solgt bare den gamle CPU'n din alene. Mine pc'r går som regel komplett til noen som ikke er fullt så interreserte som meg, men ønsker seg en fin og oppegående maskin med kvalitetsdeler for en billig penge.

Da bør du ligge unna nye Nforce i hvert fall... Støtter ikke DDR3 en gang. Nei, like barn leker best, så jeg ville gått for Intel chipset.

Lenke til kommentar
Jeg bygger som regel helt ny rig hver gang. Jeg liker ikke å bytte ut f.eks bare hovedort eller CPU, for da finner jeg alltid en flaskehals med noe annet i systemet...eventuellt andre nye ting som har kommet på markedet som er mye bedre enn det jeg har fra før..bla bla bla og følelsen av noe nytt og noe gammel liker jeg ikke. Alt nytt...selg...alt nytt...selg...helt topp! Virkelig god følelse å legge en komplett maskin utover gulvet med bare nye top notch deler og skru det sammen;)! Jeg tror dette er minst like økonomisk som å oppgradere underveis..leit f.eks å få solgt bare den gamle CPU'n din alene. Mine pc'r går som regel komplett til noen som ikke er fullt så interreserte som meg, men ønsker seg en fin og oppegående maskin med kvalitetsdeler for en billig penge.

Da bør du ligge unna nye Nforce i hvert fall... Støtter ikke DDR3 en gang. Nei, like barn leker best, så jeg ville gått for Intel chipset.

 

Hvis du hadde sett litt lenger opp i tråden, så skriver jeg at jeg venter på NForce 790i som er det nye kommende NForce brikkesettet, og dette støtter 790i chipset.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde sett litt lenger opp i tråden, så skriver jeg at jeg venter på NForce 790i som er det nye kommende NForce brikkesettet, og dette støtter 790i chipset.

Så du sier at 790i støtter seg selv m.a.o.?? :!: .. Eller var det DDR3 kanskje? Ser prisene for 2GB 1600Mhz begynner krype ned mor 2.000 kr, men det koster fremdeles mer enn det smaker.

Lenke til kommentar
Ser litt på en 8400 å 8500 er eneste forskjellen 160 mhz?

 

 

har en 6850 nå, men skal selge den for å kjøpe ny prosessor, å passer den prosessorn på min abit ip35 pro?

 

 

Takk for svar :)

 

nja, er ikke sikker. hvis det går er det mulig du må oppdatere BIOS. har selv tenkt å selge både hovedkortet og prosessoren min, selv om det ble kjøpt inn bare for noen måneder siden, pga. at grafikkortet jeg bestilte aldri kom, så jeg venter til 9800 GX2 kommer, også kjøper jeg Abit X38 QuadGT og QX9650 (hadde egentlig tenkt Q9550, men Intel har leveringsproblemer, så da gidder jeg ikke vente :p )

Lenke til kommentar
Hvis du hadde sett litt lenger opp i tråden, så skriver jeg at jeg venter på NForce 790i som er det nye kommende NForce brikkesettet, og dette støtter 790i chipset.

Så du sier at 790i støtter seg selv m.a.o.?? :!: .. Eller var det DDR3 kanskje? Ser prisene for 2GB 1600Mhz begynner krype ned mor 2.000 kr, men det koster fremdeles mer enn det smaker.

 

 

Uff da...her går det unna:P Prøver å jobbe litt på jobben også..hehe! Mente selvfølgelig DDR3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...