Gå til innhold

Sosialistene dra Norge ned, også intellektuelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å spørsmålet om et sosialisert skoleverk er til og med Adam Smith, moderne økonomiens far og mang en kapitalists ledestjerne, en sosialist. FRP er også sosialister på det spørsmålet, siden de ikke vil avskaffe offentlig skole, men bare gi den mer konkurranse fra privat skole.

 

Så hva i all verden er det "sosialistene" har gjort nå? Er det noen som gidder å forklare?

Lenke til kommentar

Kos at sosialistane for skylda for det lærarar meiner. Det er heilt bak mål å ta vekk lekser. Då må skuledagen vere mykje lengre, men det spørs vel eigentleg om du vil bli flink eller ikkje. Sjølvsagt vil jo enkelte greie seg utan lekser, men det er ikkje alle...

 

Forklar korleis eit høgre-parti ville gjort dette bedre. Venter i spenning..

Lenke til kommentar
Stakkars mine barn!

Hvor dum må Norge blir før folk innse at Venstresiden må UT!

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/08/526389.html

 

Hva snakker du om? Sosialister og/eller venstresiden nevnes ikke ett eneste sted i artikkelen.

 

PS. Et lite tips: Når du skal skrive et innlegg som kritiserer andres intelligens og intellekt, kan det være en fordel å korrekturlese innlegget for å unngå å fremstå som det du kritiserer.

Lenke til kommentar
Kos at sosialistane for skylda for det lærarar meiner. Det er heilt bak mål å ta vekk lekser. Då må skuledagen vere mykje lengre, men det spørs vel eigentleg om du vil bli flink eller ikkje. Sjølvsagt vil jo enkelte greie seg utan lekser, men det er ikkje alle...

 

Forklar korleis eit høgre-parti ville gjort dette bedre. Venter i spenning..

 

Jeg kan forklare. Høyresidens visjon for skolen er at den skal være en fabrikk som produserer næringslivsledere, økonomer og ingeniører. Førsteprioriteten hadde vært å kutte ut alle andre fag enn realfag, og ha daglige prøver for å sile ut de som ikke er skikket til å tjene morgendagens multinasjonale konglomerater. De som faller utenfor vil bli brukt som fôr til de dyktige elevene, slik at kostnadene holdes nede og profitten maksimeres for aksjonærene i skolen, for skolen vil komme på børs. Skolene vil plasseres i midten av kjøpesentre, og hvert klasserom vil ha automater som selger snop, ringetoner og kosmetikkprodukter til elevene. Det vil også bli vist reklamefilmer på veggene kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Hmmm, aldri hørt om en slik plan før... Høyresiden ønsker vell kanskje en skole som er mer...skolete. Ikke så mye leking og slikt men mer disiplin og krav. Mens SV vil kutte ut karakterer og gjøre skolen mindre krevende vil andre igjen gjøre skolen strengere og passe på at elever som sliter ikke blir tvunget til å jobbe med elever som ligger langt forran og de bedre elevene slipper å vente på de dårligere. Man prøver vell ideelt sett å la alle utnytte sine sterke sider fremfor at alle skal være helt like. Jeg synes kanskje at ønsket om at alle skal ha samme utgangspunkt her driver mange av sosialistene til å trekke de ressurssterke ned framfor å hjelpe de svakere opp. Jeg tror skolen de siste årene har blitt styrt etter kos og morro modellen fremfor læringsmodellen. Den ser ut til å fungere relativt dårlig.

Lenke til kommentar

Skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette er kontroversiellt. Det er vel allment akseptert at barn med ressursterke foreldre greier seg bedre? Er det urimelig å anta at barn som har foreldre som har tid og kapasitet til hjelpe de med leksene vil gjøre det med bedre enn de som ikke har det? Løsningen er kanksje ikke å kutte ut lekser, men å ha et bedre tilbud når det gjelder leksehjelp. Kveldskole for eksempel.

Lenke til kommentar
Jeg tror skolen de siste årene har blitt styrt etter kos og morro modellen fremfor læringsmodellen. Den ser ut til å fungere relativt dårlig.

 

Kanskje du burde lese de forskjellige læreplanene? I den grad "kos og morro" er nevnt er det i en setning. Så og si alle læreplaner (selv de som er utformet av sosialister) har fokusert på læring, ikke lek.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig står det i alle lærerplaner at de har fokus på læring, men faktum er jo at fokuset har beveget seg lenger og lenger bort fra den disiplinerte skolen med orden i klasserommene til dette ekstremt inneffektive systemet vi har nå der lærerne stadig er på kurs for å lære artige teknikker og der gruppearbeid er Mekka. "Kunnskapsløftet" er for meg like missvisende som "operation enduring freedom" er for mange andre. Trenden er mindre fokus på læring og arbeid og en stadig lettere, men mindre lærerik hverdag for elevene.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig står det i alle lærerplaner at de har fokus på læring, men faktum er jo at fokuset har beveget seg lenger og lenger bort fra den disiplinerte skolen med orden i klasserommene til dette ekstremt inneffektive systemet vi har nå der lærerne stadig er på kurs for å lære artige teknikker og der gruppearbeid er Mekka. "Kunnskapsløftet" er for meg like missvisende som "operation enduring freedom" er for mange andre. Trenden er mindre fokus på læring og arbeid og en stadig lettere, men mindre lærerik hverdag for elevene.

 

Vel for det første ser jeg ikke noe galt i at lærere drar mer på kurs (faktum er at lærere ikke har tid eller penger til å stadig dra på kurs) og heller ikke det at det er fokus på samarbeid. Vi lever in hverdag hvor det å kunne jobbe med andre blir stadig viktigere å kunne arbeide med andre burde det være enda mer fokus på samarbeid.

Lenke til kommentar

Men måten det hele gjennomføres på gjør det hele kaotisk og fremmer så absolutt ikke læring.

At lærer drar på kurs er ikke problemet, problemet er hva lærerne lærer og legger som basis for sine timer. Trenden er, som sagt, at man beveger seg mer og mer bort fra skolen med disiplin i timene og mer mot å ha det gøy og veldig inneffektive arbeidsmetoder, som selvfølgelig går på bekostning av læringen i skolen. En hitsotrietime med gjennomgang på tavla er noe helt annet enn time på time med gruppearbeid. Vil tro det ikke er rent få timer jeg kunne spart meg på skolen om ikke så mye tid hadde blitt brukt på slikt tøys.

Lenke til kommentar

Artikkelen kan overhode ikke bli tilegnet noen som helst sosialistisk kred.

 

Det er allikevel helt utrolig noe av det som stod der.

 

Mer praktiske fag, mindre ren teori. Bruk av konkreter i undervisningen. Mindre høykultur.», skriver en ungdomskolelærer.

 

Det er helt greit, men da må det samtidig være mulighet for å differansiere elevene etter individuell dyktighet, eller et så nedsettende uttrykk som "evne" som ofte blir brukt for å skape en myte om at barn som er mindre begeistrert for den store gangetabellen er mindre verdig.

For skal norge bli en kunnskapsnasjon så må vi ha folk som har kompetanse på vitenskaplig teori. Og gode teoretikere skapes ikke iløpet av 10 ukers kurs i exphil/fac, men gjennom livslang læring i form av hvordan man tilegner seg stoffet.

 

Hvorfor skal det være så forbanna nedbrytende å være glad i tyske kasus, byer i belgia, den periodiske tabellen etc. men måtte bli indoktrinert med den lille gangetabellen malt i regnbuens farger, sunger på rim i muntre toner?

Lenke til kommentar

Nå er faktisk lekser en ganske særnorsk ting, og det kan være mye av grunnen til at norske elever gjør det dårligere enn elever i andre land. Fordi vi har korte skoledager og det er forventet at mye av læringen skal skje etter at barna kommer hjem. Derfor er ikke forslaget om å fjerne lekser et forsøk på å dra Norge ned intelektuelt, men derimot et forslag som kan få det jevne nivået på norske skolelever opp på europeisk nivå. I dag er det jo slik at barn av lærere, og andre med gode resurser når det kommer til kunnskaper bøker og foreldrenes evner er på europeisk nivå, mens barn av mindre begavede ikke er det.

 

Ved å fjerne lekser å innføre hele dager på skolen kan man redusere denne forskjellen, selvsagt ikke eliminere den siden det alltid vil være ting man lærer i hjemmet og ens evner som regel avhenger av foreldrenes. Vi er så heldig at vi har en læreplan med klare definerte kunnskapsmål, men skolene står mer fritt når det kommer til antall timer i uken i motsetning til tidligere. Derfor vil fjerning av lekser føre til at man må oppnå kunnskapsmålene på andre måter, og sånn sett innebære lengre skolehverdager. Sansynligvis vil det innebære at man på sikt må innføre varm mat på skolen for å kunne ha skole fram til 16.00, dette er vanlig i de fleste andre land og derfor ikke noe stort problem. Noen vil si at dette er et dyrt forslag og Vaio kanskje ville kalt det sosialistisk, men det er bare hvis denne maten skal være gratis. La foreldrene betale maten og sørg for stipender til de famliene som ikke er i stand til å betale maten selv, hvis det er det som er problemet.

 

Forøvrig blir jeg litt flau over mennesker som bruker sosialistene som et slags skjellsord for alt de ikke liker, ofte treffer de dårlig også. Det kan minne litt om kristne som forsøker å få alt hverdslig til å virke skummelt, og benytter ord som satanmusikk, satanfestival osv. om ting som roskilde festivalen og all rock. Sosialist er en temmelig uppassende betegnelse på folk som reagerer på at dagens norske skoler reproduserer klasser og forskjeller, i og med at det er de du vil kalle sosialister som har skapt denne skolen. Man trenger foresten ikke å være sosialist for å reagere på at skoleverket reproduserer forskjeller, det er vel Høyre som fokuserer sterkest på denne svakheten ved norsk skole.

Lenke til kommentar
Det har du helt rett i. Tavleundervisning er en av de mest ineffektive læringsmetodene som finnes.

Njaaaa... Det spørs hvor dedikert læreren er og hvor interessert eleven er til å følge med.

 

Ikke så mye egentlig. Uansett hvor dedikert læreren er er fortsatt metodet som gruppearbeid langt mer effektivt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen problem med at ressurssterke foreldre hjelper barna med lekser. Problemet er hvis de gjør leksene i stedet for barna, da faller jo hele poenget med lekser bort da barna ikke lærer noe som helst når de sitter på PCen og spiller mens pappa gjør matteleksen for dem. Jeg tror det er sistnevnte som var siktet til i artikkelen.

 

Ellers er jeg totalt for å fjerne lekser og heller ha lengre skoledag. Det går utover fritiden og lærelysten til barna når de får en haug med lekser som de ikke skjønner noe av og ikke har lyst til å gjøre på kvelden. Da er det bedre at de får hjelp av lærerne til oppgaveløsing på skolen, og heller har hele kvelden FRI etter klokken 16.00.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så at en person gjør all arbeid og de tre andre sitter på ræva og ikke gjør en drit er langt mer effektivt enn tavleundervisning?

 

Gruppearbeid er noe av det verste som finnes. Er alltid noen som ikke gidder å gjøre noe sånn at det blir mer arbeid på de som faktisk arbeider. I tillegg så får da de som ikke gjør noe en bedre karakter enn de fortjener siden de melker av de som faktisk gjor arbeidet.

 

Vil heller arbeide selvstendig og få en EGEN karakter slik at skoletaperne enten blir kasta ut eller blir tvungen til å arbeide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...