Nerdegutt Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Det er kanskje litt freidig av meg å be om hjelp i mitt første innlegg her, men det virker som om det er mye velvilje og ikke minst mye Nikon-kunnskap her, så jeg tar sjansen. Jeg har nettopp handlet en Nikkor 70-200 fra BHPhotovideo. Alle skryter byggekvaliteten opp i skyene på denne linsa, og jeg kan skjønne hvorfor. Den er jo som en stridsvogn. Det som var litt overraskende var at det kommer en skjærende friksjonslyd når jeg vrir fokusringen forbi endepunktene, a la metall mot metall. Dette var mer enn jeg ventet fra en såpass dyr linse. For ordens skyld, linsa var ikke engang montert på kameraet da jeg oppdaget dette, så det er ikke motor som holdes igjen e.l., dersom dette er mulig. Jeg har også investert i en 17-55, (kjøpt på konkursrammede fotovideo), en linse som vel skal være i samme byggekvalitet (jeg har mer fotoutstyr enn fotokunnskap, men her skal det satses...). Her er det ingen slik lyd, bare den forventede motstandsøkningen som er på de fleste linser jeg har prøvd, når man fokuserer manuelt forbi endepunktene. Er det noen her som har tilsvarende ulyd, eller burde jeg kontakte Nikon? Det er vel ett års verdensgaranti på dette, har lite lyst til å sende klumpen tilbake til New York. Og i så fall, har Nikon et sted i Oslo man kan kontakte?
Nerdegutt Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Litt tidlig å konkludere, men jeg tolker stillheten dithen at det ikke er noen med tilsvarende ulyd i objektivet. Jeg har heller ikke vært kar om å google frem noen med ulyder i linsa. For å snu på det; kan noen med samme objektiv avkrefte at det er ulyd når men vrir fokusringen forbi endepunktene?
Jamm Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Litt tidlig å konkludere, men jeg tolker stillheten dithen at det ikke er noen med tilsvarende ulyd i objektivet. Jeg har heller ikke vært kar om å google frem noen med ulyder i linsa. For å snu på det; kan noen med samme objektiv avkrefte at det er ulyd når men vrir fokusringen forbi endepunktene? Ingen mekaniske ulyder ved manuell focus i mitt eksemplar.
Aetius Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 For å si det slik: Jeg tror absolutt du bør ta med deg objektivet tilbake til butikken du kjøpte det og få dem til å titte på det.
Ni kon Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Japp. Nikon har verdensgaranti. En eller annen her burde vite hvor du henvender deg i Norge. Eller spør en fotobutikk hvor du gjør det. Eller ring Nikon
Magpal Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 (endret) Har hatt akkuratt samme problem som deg. Bestilt fra BH med samme feilen. Det er en produksjonsfeil/monteringsfeil på Silent Wave motoren, som du får byttet på garanti. Stavanger foto var så greie at de påtok seg å sende den inn for meg, men du kan også sende direkte til camera og videoteknikk eller Interfoto som er nikons service-verksteder. Det dumme er at det helt sikkert blir litt ventetid. Gikk en måned på min! Men sånnt må man vel tåle når man kjøper fra utlandet. Håper du kjøpte USA versjonen da, for hvis ikke må den sendes til USA. Endret 9. februar 2008 av Pallesen
Nerdegutt Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Håper du kjøpte USA versjonen da, for hvis ikke må den sendes til USA. Ja, bestilte USA-versjonen, nettopp med tanke på garantien - godt fornøyd med det nå Det var en lettelse (dårlig formulert) å høre at det var fler som hadde hatt samme opplevelse. Da bærer det til Interfoto, som reparerer proffutstyr. Ifølge Nikon er jeg nå nemlig velkommen som proffbruker, fikk mail med en gang D300, 17-55 og 70-200 var registrert Tusen takk for svarene og hjelpen, jeg har lært mye her på forumet, og håper å kunne bidra så snart jeg blir litt våt på beina.
Nerdegutt Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Hvor er det du registrerer? Bare gå til nikon.no og velg brukerregistrering eller support-saken i høyrekolonna litt nede på siden. Jeg hadde god bruk for registreringa da jeg hadde D70, mener å huske det måtte til for å få lastet ned ny firmware mm.
Arafat Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hvor er det du registrerer? Bare gå til nikon.no og velg brukerregistrering eller support-saken i høyrekolonna litt nede på siden. Jeg hadde god bruk for registreringa da jeg hadde D70, mener å huske det måtte til for å få lastet ned ny firmware mm. Måtte sjekke min, kjøpt på Amazon... Ja det er lyd når du dreier fokusringen forbi der det egentilg ikke er å fokusere på. ....så er dette aktuellt, kommer vel ikke til å fokusere så mye manuelt, og det er vel ikke noe vits i å fortsettte å vri på fokusringen etter at den kommer til "enden"? Endret 10. februar 2008 av Arafat
Magpal Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Hvor er det du registrerer? Bare gå til nikon.no og velg brukerregistrering eller support-saken i høyrekolonna litt nede på siden. Jeg hadde god bruk for registreringa da jeg hadde D70, mener å huske det måtte til for å få lastet ned ny firmware mm. Måtte sjekke min, kjøpt på Amazon... Ja det er lyd når du dreier fokusringen forbi der det egentilg ikke er å fokusere på. ....så er dette aktuellt, kommer vel ikke til å fokusere så mye manuelt, og det er vel ikke noe vits i å fortsettte å vri på fokusringen etter at den kommer til "enden"? Har ingen praktisk betydning nei, men for å være på den sikre siden valgte jeg å levere den inn. En evnt. kjøper vil nok stille spørsmål ved denne lyden om du skulle selge objektivet. Dessuten synes jeg et såpass dyrt objektiv skal være perfekt..
Marzo Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Handla mitt hos B&H for noen uker siden og har samme problemet jeg også! Får ta meg en tur ned til Stavanger Foto å høre om de kan være så greie å ordne min også i samme slengen da... Godt poeng Pallesen ang videresalg, men ellers skal objektivet fungere uten problemer?
Nerdegutt Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Skrevet 11. februar 2008 Har ingen praktisk betydning nei, men for å være på den sikre siden valgte jeg å levere den inn. En evnt. kjøper vil nok stille spørsmål ved denne lyden om du skulle selge objektivet. Dessuten synes jeg et såpass dyrt objektiv skal være perfekt.. Godt poeng. Verkstedene kunne bekrefte at dette ikke ble regnet som en funksjonsfeil, men de kunne justere litt på noen fjærer og en slags clutsj inne i leamikken så lyden forsvant. Enig i at et såpass dyrt objektiv bør være perfekt. Hendvendelsen til Nikon ble også raskt besvart, med beskjed om å henvende meg til et av to verksteder. På et verksted Nikon refererte til i Oslo-området ble jeg omtrent bare ledd av da jeg presenterte problemstillingen. De sa de ikke kunne (eller ville) gjøre noe. Jeg refererte til forumet her, og at andre hadde hatt problemet og fått det fikset. Responsen på det var noe i retning av "de sier så mye rart på sånne forum". Jeg syntes dette var litt arrogant og uventet. På verksted to, i Hordalands-området, var det en helt nydelig mottakelse. De forklarte hva som var problemet, og de kunne fikse det, selv om det ikke regnes som en funksjonsfeil.
Magpal Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 (endret) Har ingen praktisk betydning nei, men for å være på den sikre siden valgte jeg å levere den inn. En evnt. kjøper vil nok stille spørsmål ved denne lyden om du skulle selge objektivet. Dessuten synes jeg et såpass dyrt objektiv skal være perfekt.. Godt poeng. Verkstedene kunne bekrefte at dette ikke ble regnet som en funksjonsfeil, men de kunne justere litt på noen fjærer og en slags clutsj inne i leamikken så lyden forsvant. Enig i at et såpass dyrt objektiv bør være perfekt. Hendvendelsen til Nikon ble også raskt besvart, med beskjed om å henvende meg til et av to verksteder. På et verksted Nikon refererte til i Oslo-området ble jeg omtrent bare ledd av da jeg presenterte problemstillingen. De sa de ikke kunne (eller ville) gjøre noe. Jeg refererte til forumet her, og at andre hadde hatt problemet og fått det fikset. Responsen på det var noe i retning av "de sier så mye rart på sånne forum". Jeg syntes dette var litt arrogant og uventet. På verksted to, i Hordalands-området, var det en helt nydelig mottakelse. De forklarte hva som var problemet, og de kunne fikse det, selv om det ikke regnes som en funksjonsfeil. Og det er min erfaring også. Ringte interfoto først, siden de liksom skal være nikons proffverksted. Der hadde de ingen anelse om hva det kunne være og sa at hvis alt fungerte som det skulle, var det liten vits i å levere det inn. Men de kunne ta det inn for å sjekke det nærmere opp. På camera og videoteknikk fikk jeg prate med en hyggelig service-tekniker som hadde god erfaring med problemet og visste akkuratt hva han skulle gjøre. Valget var enkelt... Får ta meg en tur ned til Stavanger Foto å høre om de kan være så greie å ordne min også i samme slengen da... Godt poeng Pallesen ang videresalg, men ellers skal objektivet fungere uten problemer? Ja, det skulle ikke ha noe å si på funksjonaliteten, men valgte alikevel å levere det inn mens jeg fortsatt var innenfor garantitiden. Dumt å angre i ettertid. Virker som om Nikon USA har fått sendt over et dårlig parti eller noe, siden det er såpass mye feil på USA versjoner. Endret 11. februar 2008 av Pallesen
asdf9321asdf1234 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg fikk 17-55mm f/2.8 i dag, merka en liten lyd når jeg drar den forbi endepunktene som du kaller det. Ingen skrapelyd etter, men en skikkelig *tikk* når den når endepunktet. Er dette helt vanlig på af-s?
Ni kon Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hvorfor i all verden prøver folk å vri lengre enn endepunktene? Tror de at de kan øke brennvidden med makt?
Magpal Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg fikk 17-55mm f/2.8 i dag, merka en liten lyd når jeg drar den forbi endepunktene som du kaller det. Ingen skrapelyd etter, men en skikkelig *tikk* når den når endepunktet. Er dette helt vanlig på af-s? Jada, helt normalt. Ingenting å bekymre seg for Hvorfor i all verden prøver folk å vri lengre enn endepunktene? Tror de at de kan øke brennvidden med makt? Så du har aldri vridd fokusringen på din 17-55 forbi endepunktene? Og når du først gjør det en gang og oppdager en ulyd, skjønner du fort at ting ikke er som det skal være..
Nerdegutt Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 (endret) Hvorfor i all verden prøver folk å vri lengre enn endepunktene? Tror de at de kan øke brennvidden med makt? Regner med du fleiper litt her, men det er litt kjipt at 1) det kommer ulyder fra et objektiv til 12000 2) det er variasjon i oppførsel mellom eksemplarer og 3) det faktum at mekanisk skapte skrikeylder = friksjon = støv og slitasje. Det er for øvrig fokusringen det er snakk om her, men poenget ditt står vel like fullt. Som Objektivene er jo konstruert slik at det er mulig, i motsetning til på zoom-ringen (som sikkert har en mer korrekt betegnelse), hvor mekanikken stopper muligheten. Det er sikkert en grunn til at vi ikke fysisk forhindres fra å kunne vri fokus forbi nærgrense og uendelig, men den kjenner ikke jeg. Men det skulle ikke forundre meg om noen her på forumet vet svaret. Når det gjelder EivindF som opplevde et *tikk*, så har ikke jeg dette på min 17-55. Jeg kjenner tydelig at jeg når enden, og den begynner å trekke med seg motoren, men det er en "riktig" følelse, som gjør at jeg en stakket stund glemmer hva jeg betalte for glasset... Ta en telefon til Camera & Video... (www.camera.no) og hør med de. Jeg møtte fantastisk hyggelige og hjelpsomme folk. Endret 12. februar 2008 av Nerdegutt
Magpal Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Når det gjelder EivindF som opplevde et *tikk*, så har ikke jeg dette på min 17-55. Jeg kjenner tydelig at jeg når enden, og den begynner å trekke med seg motoren, men det er en "riktig" følelse, som gjør at jeg en stakket stund glemmer hva jeg betalte for glasset... Ta en telefon til Camera & Video... (www.camera.no) og hør med de. Jeg møtte fantastisk hyggelige og hjelpsomme folk. Det kommer litt an på hvordan klikket høres ut. Den klikker jo litt når den når enden, men hvordan høres klikket ut og når kommer den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå