Gå til innhold

e8400 oc problemer 3,6Ghz stabilt alt over gir BSOD


Anbefalte innlegg

Har et Gigabyte p35 ds3r hovedkort crucual ballistix pc2 64001gb*4 og en c2d e8400 cpu.

 

kjøler er zalman 7700CU og ligger rundt 50 grader ved full load på dagens innstilling (9*400)

 

Problemet er at alt er hundre prosent stabilt på 3.6 Ghz med standard volt. Men prøver jeg kjøre fsben noe høyere enn det på standard multiplier så får jeg bsods ved vista oppstart eller at pcen fryser like etter at vista har startet opp. Har prøvd å øke vcore volt ca 0,05 volt uten at dette hjelper. Jeg vet det ikke er noe fsb wall på denne hastigheten verken på hovedkort eller cpu. har kjørt 8*450 og det er fjellstabilt.

 

Hvor høyt can vcore kjøres på "tryggt" nivå. hvor mye må vcore økes eller er det rett og slett topp hastighet på denne cpuen. har sett folk med samme cpu batch lett passere 4Ghz.

 

Setter pris på alle som ønsker å dele sine erfaringer anngående hovedkort settinger for e8400 cpuen.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

minnet kjører stabilt på 980 på dagens oppsett (2.4 multiplier) når jeg har prøvd å klokke mer har jeg kjørt multiplier på 2. epp sier 1000Mhz 5-5-5-15 på 2.2 volt og det er disse timingene og volt jeg kjører nå. har kjørt 8*450 og mem multiplier på 2 så det er ikke minnet som er problemet. har også prøvd å øke volt på fsb controlleren ( sikkert nord eller sørbro) og mcc samt pci express ( har satt den tilbake til standard med dagens oppsett)

Endret av dopus
Lenke til kommentar

hmm. tror det blir ny kjøler på meg. Enten er kjøler festene feildesignet eller så er det noe annet galt. med en zalman 916 grams kobber kjøler så variere gradene fra idle til load med ganske mye fra rundt 27-28 idle til 50+- ved standard volt og klokket til 3,6Ghz Synes den stiger for mye. hadde aldri så høyte temps på min s939 x2 og den går jo på høyere volt og større transistor størrelse (90nm) tror jeg

Lenke til kommentar

På esken er max angitt til 1,225V. Øker en spenningen ut over dette kan det redusere prosessorens levetid. Jeg synes at 1,4V ligger litt for langt over denne grensen til at jeg tør å ta sjansen.

 

På standard hastighet (3,0GHz), og auto volt, ligger spenningen på 1,2V. Ikke mye å gå på altså dersom en skal holde seg innenfor Intels anbefaling.

 

Her derimot skriver de at spenningen skal være mellom 0,85 og 1,3625V: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sspec=slapl#

 

Hmm...

Endret av jpmid
Lenke til kommentar
Når har ikke jeg fått satt meg inn i 45nm CPU-klokking, men de "gamle" 65nm C2D-prosessorene klarte fint 1.55v på luft. Gjelder dette også for de nye?

 

nei, de nye tåler mindre, alt over 1.4V vil korte levetiden betraktelig...

kjenner noen som har måttet kaste cpu'en pga. for mye volt...har lest at dette er et problem for de nye 45nm wolfdale cpu'ene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...