Gå til innhold

Hjelp jeg skal bli student


Flin

Anbefalte innlegg

Jeg går det tredje og siste året på allmenfag og har klart meg greit på skolen så karakterene mine er gode, men nå sliter jeg. Jeg må bestemme meg for hva jeg skal gjøre og det er ikke lett.

 

 

Jeg tror jeg har kommet frem til tre alternativer som kan passe:

  • Sivilingeniør: Fysikk og matematikk
  • Sivilingeniør: Datateknikk
  • Fysikk 3+2 år. Der jeg tar de to siste på atrofysisk institutt på Kjeller

Det som er problemet er at jeg ikke klarer å velge en av de tre, så jeg søker deres hjelp. Hvis dere har noe nytting eller unytting å si om tema så tar jeg gjærne alt innformasjon jeg kan få. Hadde vært veldig fint hvis det er noen her som går på et av studiene og kan fortelle litt om det, litt grundigre enn den dårlige siden til ntnu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg sit i nett same klemme. For min del trur eg at FYS og MAT er litt uaktuelt. Eg er usikker på kva jobbar som då er aktuelle i ettertid. Om eg tek Datateknikk (og kjem inn då), veit eg at eg bortimot er garantert jobb, og til og med i heimkommunen min. I tillegg likar eg jo data, noko som spelar inn. Eg er og redd for at det blir for MYKJE data, og eg går lei.

 

Siste punktet ditt virka meget interessant, eg har sjølv tenkt på astrofysikk, men ikkje funne noko informasjon om dette. Dette skal eg undersøkje nærare. Men veit du evt. kva jobb ein kan søkje på i ettertid utdanna fysikar med astrofysikk? :)

 

Dette innlegget hjalp vel egentlig ikkje i det heile tatt, men eg prøvde i alle fall å lufte tankane mine med deg.

Lenke til kommentar
For min del trur eg at FYS og MAT er litt uaktuelt. Eg er usikker på kva jobbar som då er aktuelle i ettertid. Om eg tek Datateknikk (og kjem inn då), veit eg at eg bortimot er garantert jobb, og til og med i heimkommunen min. I tillegg likar eg jo data, noko som spelar inn. Eg er og redd for at det blir for MYKJE data, og eg går lei.

 

Du kan nok få deg mange jobber etter en vilketn som helst endt sviing utdanning, jeg bekymere meg også for at jeg skal gå lei av data. Eller at jeg skal få en kjedelig jobb etter utdanning.

 

Siste punktet ditt virka meget interessant, eg har sjølv tenkt på astrofysikk, men ikkje funne noko informasjon om dette. Dette skal eg undersøkje nærare. Men veit du evt. kva jobb ein kan søkje på i ettertid utdanna fysikar med astrofysikk? :)

Jeg lurer også på hvilke jobber man kan få etter at man har studert astrofysikk, eneste jeg klarer å tenke meg er ESA og det er jo i frankrike.

Lenke til kommentar

Fysikkere får gjerne veldig gode matematikk-kunnskaper og gode evner til å sette opp kompliserte matematiske modeller av fysiske systmer. Derfor er det mange fysikere som ikke nødvendigvis jobber direkte med fysikk (astrofysikk etc) men i besleketede næringer som kjemi, robot/automatiserings-systemer, medisin osv.

Lenke til kommentar
Fysikkere får gjerne veldig gode matematikk-kunnskaper og gode evner til å sette opp kompliserte matematiske modeller av fysiske systmer. Derfor er det mange fysikere som ikke nødvendigvis jobber direkte med fysikk (astrofysikk etc) men i besleketede næringer som kjemi, robot/automatiserings-systemer, medisin osv.

 

Er det jeg er redd for, jeg vil helst jobbe med fysikk og helst astrofysikk, selv om roboter også er kult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...