Gå til innhold

Ingeniør på oljeplatform?


AlexX_89

Anbefalte innlegg

De ingeniørene du snakker om er ikke ansatte i firma som har driftansvar for en rigg. De jobber for f.eks Aker, MH, Natoil e.l. Det er alltids en ingeniør som sitter fast på platform men den personen går som oftest i rotasjon med andre ingeniører der man er 1 år offshore, for så 2 & 3 år på land. Ville du hatt fast jobb på rigg har du større sjangs ved å ta fagutdannelse enn bachlor innen ett eller annet.

Det var da som f***, hva annen type bachelor utdanning kan jeg få jobbe offshore med? Som er relevant for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De ingeniørene du snakker om er ikke ansatte i firma som har driftansvar for en rigg. De jobber for f.eks Aker, MH, Natoil e.l. Det er alltids en ingeniør som sitter fast på platform men den personen går som oftest i rotasjon med andre ingeniører der man er 1 år offshore, for så 2 & 3 år på land. Ville du hatt fast jobb på rigg har du større sjangs ved å ta fagutdannelse enn bachlor innen ett eller annet.

Det var da som f***, hva annen type bachelor utdanning kan jeg få jobbe offshore med? Som er relevant for meg.

 

 

bachelor innen petroleum...? så begynne som felt ingeniør i et eller annet service selskap.

Lenke til kommentar
Headhunting av ingeniører er ikke uvanelig nå til dags. Men regner vel med at den stillingen er Onshore, da offshore stillinger ikke burde være for vanskelig å fylle opp.

Er litt begge deler og innebærer mye reising... Vanskelig å få tak i :)

Akkurat. Tenkter første valget blir mekanisk ingeniør eller automasjons ingeniør, mest sannsynlig på HiB..

 

Men for en ingeniør som jobber på land. Hvordan er arbeids dagene hans? er vel ikke 2 uker på 4 uker av :thumbdown:

Lenke til kommentar

Pappa jobber også offshore, samt 3 av onklene mine. Det er hovedsakeligsett pappa som har mast/inspirert meg om ingeniør utdanning, å jobbe offshore. Jeg snakka med han nå, og han sa at hvis jeg virkelig ikke liker så mye papirarbeid, så burde jeg ta mekaniskingeniør utdanning og søke jobb som subsea offshore..

 

Er det mulig? Hva jobber en subsea med?

Lenke til kommentar
Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv...

 

Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten

 

Altså med andre ord, er det ikke dumt å bli maskin ingeniør ;) ???

Lenke til kommentar
Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv...

 

Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten

 

Altså med andre ord, er det ikke dumt å bli maskin ingeniør ;) ???

Ingen ingeniørutdanninger er dumme! ;) Som nevnt tidligere tror jeg kanskje du har større muligheter for å havne offshore i mer automasjonsretning, men er du bestemt nok på å havne offshore klarer du det nok uansett hvilken ingeniørutdanning du velger. Jeg kjenner faktisk til 2stk dataingeniører (programmerere java o.l) som er offshore og herjer som ingeniør

Lenke til kommentar
Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv...

 

Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten

 

Altså med andre ord, er det ikke dumt å bli maskin ingeniør ;) ???

Ingen ingeniørutdanninger er dumme! ;) Som nevnt tidligere tror jeg kanskje du har større muligheter for å havne offshore i mer automasjonsretning, men er du bestemt nok på å havne offshore klarer du det nok uansett hvilken ingeniørutdanning du velger. Jeg kjenner faktisk til 2stk dataingeniører (programmerere java o.l) som er offshore og herjer som ingeniør

 

Mhm. Ja, da blir det Bergen kanskje x)

 

Regner det mye der ell? haha :p

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at de som har bachlor innen petrolium sitter å regner på land. Du kan f.eks har bachlor innen mekanikk og få stilling som driftsingeniør (vist du er ekstremt heldig)

 

Da tipper du ikke helt rett. Det finnes haugevis med petroleum ingeniører offshore i servicebransjen.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Dette er tråden jeg også trenger. Mekanisk ingeniør, greit nok, men hva med fordypningen? Hvor stor andel har den å si på arbeidsvalg og nødvendighet?

 

Begynner på HIG, Mekanisk ingeniør, med fordypning i industrielt design. Jeg finner svært lite om fordypningen på nett. Noen som har info? Garantert noe man burde ha bruk for i offshore, både under og over vann ?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har fagbrev i kjemi og prosessfag, samt ingeniør innen prossesfag, analyttisk kjemi og bioteknologi.

 

Er det mulig å få en offshore jobb som ikke krever for mye fysisk arbeid? Dvs innsamling og rapportering, planlegging og eller annet relevant.

 

Når det gjelder helsecertifikat, hva inbefatter dette? Hvis man har en smertesykdom vil dette ha innvirkning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...