Gå til innhold

Ingeniør på oljeplatform?


AlexX_89

Anbefalte innlegg

.

 

Jeg har fagbrev i kjemi og prosessfag, samt ingeniør innen prossesfag, analyttisk kjemi og bioteknologi.

 

Er det mulig å få en offshore jobb som ikke krever for mye fysisk arbeid? Dvs innsamling og rapportering, planlegging og eller annet relevant.

 

Når det gjelder helsecertifikat, hva inbefatter dette? Hvis man har en smertesykdom vil dette ha innvirkning?

 

Jeg starter som lærling offshore i elektrikerfaget til høsten, og har i denne forbindelse nettopp vært inne og ordnet offshore attesten/helsesertifikatet.

 

Hvordan smertesykdom er det snakk om?

Når du kommer til helsestasjonen får du tildelt ett ark hvor du krysser av litt diverse om helsen din, og så lenge du har en normal helse går du igjennom. Jeg tok en hørselstest, synstest, drugtest og "pustetest/lungetest".

Endret av Sørlandsgutten
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke rart det er mangel på ingeniører når offshore selskapene betaler fagarbeiderne bedre...

 

Mange som får jobb som service ingeniør med ingeniør utdannelse, får turnus og bra lønn der også. Men for å komme fast på rigg burde du nok ha en kombinasjon av fagbrev og fagskole. Eller erfaring fra landbassert industri først.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei hiver meg på her jeg.

 

Jeg er en gutt på 22 år, som lurer på hvordan mulighetene for en fast offshore jobb er med ingeniør-utdanning.

 

Jeg har gått Tekninsk Allmenfag på videregående, noe som innebærer at jeg har både studiekompetanse og fagbrev. Jeg hadde godt over 5,2 i snitt( med alle realfag) og har tatt fagbrev som industrimekanikker ved en bedrift som lager borretårn til oljerigger/båter.

 

Har godt 2 år på mekatronikk-bachelor ved universistet, og har nå begynt på det 3. året. I tillegg til skole har jeg jobbet 2 år ved siden som mekanikker, og nå jobber jeg deltid som ingeniør ved samme bedrift.

 

Men er redd for at det skal bli vanskelig å få en offshore jobb som inneholder fysisk arbeid. Noen som har erfaringer med dette? Er veldig spent, orker ikke tanken på et kontor bak en PC.

Endret av Frydern
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

.

 

Jeg har fagbrev i kjemi og prosessfag, samt ingeniør innen prossesfag, analyttisk kjemi og bioteknologi.

 

Er det mulig å få en offshore jobb som ikke krever for mye fysisk arbeid? Dvs innsamling og rapportering, planlegging og eller annet relevant.

 

Når det gjelder helsecertifikat, hva inbefatter dette? Hvis man har en smertesykdom vil dette ha innvirkning?

Jeg starter som lærling offshore i elektrikerfaget til høsten, og har i denne forbindelse nettopp vært inne og ordnet offshore attesten/helsesertifikatet.

 

Hvordan smertesykdom er det snakk om?

Når du kommer til helsestasjonen får du tildelt ett ark hvor du krysser av litt diverse om helsen din, og så lenge du har en normal helse går du igjennom. Jeg tok en hørselstest, synstest, drugtest og "pustetest/lungetest".

 

 

Hei

Smertesykdommen er kronisk uten at jeg skal gå i dybden. Slik det er nå er det ikke noe å tenke på, generelt håper jeg at hvis behandlingen fungerer kan jeg gjennoppta ingeniør karrieren og da kunne arbeid offshore som ingeniør innen hms ansvar eller annet mindre fysisk arbeid være en mulighet.

 

Så angående helseattest har jeg ingen problemer med besvimelse og annet, men pga av konstante smerter fungerer jeg per i dag ikke i jobb. Er ennå ung, så derfor snuser jeg på offshore retning med hensyn på å vinkle fag eller ekstra kurs mot dette.

 

Siden du er innenfor nå som lærling kanskje du kunne funnet litt ut mulighetene for prosessingeniører og kjemi- og prosess generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...