Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg tenkte kun på video, ikke stillbildet. Har noen en videosnutt som er filmet med god kvalitet som jeg kan se på. Jeg vurderer et kamera i klassen 5.000kr til 12.000kr, men lurer innmari på hvor bra opptaket faktisk blir. Veldig vanskeli gå bedømme dette ut ifra noen tegninger og symbole jeg ikke skjønner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg tenkte kun på video, ikke stillbildet. Har noen en videosnutt som er filmet med god kvalitet som jeg kan se på. Jeg vurderer et kamera i klassen 5.000kr til 12.000kr, men lurer innmari på hvor bra opptaket faktisk blir. Veldig vanskeli gå bedømme dette ut ifra noen tegninger og symbole jeg ikke skjønner i det hele tatt.

 

Les side tre litt mer nøye, så vil du nok forstå det.

 

Den første testen forteller hvor god kameraets optikk er når det gjelder å ikke fortegne bilde i kantene. Er linjene rette og parallelle fortegner det ikke, noe som er det ideelle. Fortegning vil du legge merke til om du kjører videoen i større format, og det ser forjevlig ut. Objektiv med lav/ingen fortegning er også som oftest gode på andre måter.

 

Den andre testen forteller hvor godt kameraet gjengir farger opp mot idealet. Helst skal sirkel og firkant sammenfalle. Lange linjer mellom sirkel og firkant forteller at kameraet gir feil farge, som gul (16) for JVC kameraet. Den er jo grønnaktig i kameraet sin gjengivelse.

 

Den tredje testen er blenderåpning og EV-verdi. Desto lavere EV-verdi desto mindre lys kan man filme i å allikevel se motivene. 1 er vel det beste de har testet på videokameraer.

 

Disse tre testene forteller mer om kvalitetsforskjeller i selve opptaket mellom kameraer, enn det du vil finne ut av å få se på en videosnutt (du hadde neppe sett særlig forskjell mellom HDR-SR12, JVC kameraet og Sanyo HD12 (det siste er såpass mye dårligere at du trolig hadde gjort det). Men testene viser klare forskjeller.

 

Både Sony og JVC kameraet har 1920 x 1080 oppløsning, altså Full HD kvalitet. Så denne deler bør ikke være noe problem. La meg si at gode opptak er sylskarpe på Full HD skjerm, og virkelig gode opptak med et 1920 x 1080 kamera under gode lysforhold, optimalt oppsett og god fargegjengivelse overgår kvaliteten på en DVD-film etter min mening. Med et unntak, fargedynamikken er ofte bedre på film.

Lenke til kommentar
Men hvor bra blir det? Kan jeg få se et opptak gjort med noen av kameraene eller er det helt umulig?

Med tanke på at jeg har levert inn SR12 og slettet det lille jeg importerte er det ganske umulig faktisk :p

Men jeg kan alltids vise deg en gammel film, men der har i hvert fall jeg alltid gjort noe med bildet i etterkant. Jeg må presisere at bildekvalitet strengt tatt ikke er så jævlig nøye som noen skal ha det til. Misforstå meg rett, det er forskjeller og jeg vil heller ikke ha et kamera med dårlig bildekvalitet. Men det er noen enkle grunnprinsipper her:

På alle videokameraer til under 20000 kroner får du mer eller mindre den samme bildekvaliteten. Riktignok er det bedre når du kommer opp på semipro-nivå, for der er både bildebrikker og objektiver større. Mye avhenger av størrelse.

Det ser vi når vi kommer på kameraer som faktisk koster penger. Jeg trodde jeg fikk en "aha"-opplevelse når jeg fikk prøve Canon XL2 første gang. Og den dag i dag står jeg på at det er gode bilder på det kameraet. Men for å si det sånn: Jeg måtte sette meg ned når jeg prøvde et DigiBeta-kamera for første gang. Ikke bare fordi det var overraskende tungt, men når du putter 300'000kr i bare kamerahuset og 200'000kr i objektivet, da blir bildekvaliteten lett å se for det blotte øye. Ellers så er det jo en kjennsgjerning at film gir de beste bildene. Så bra at det ikke kan sammenlignes med digital video. Det jeg prøver å si er vel at god bildekvalitet først kommer når du virkelig setter penger i det. Slik at det vi sammenligner i disse kameratestene og det mange diskuterer i det vide og brede, strengt tatt bare er marginale forskjeller.

 

Og når det er sagt; gode bilder kommer ikke bare fra kameraet. Med god bruk av dybdeskarphet, komposisjon og ikke minst lys kommer du langt på vei :)

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar

Men jeg skal ikke bruke kameraet til å lage spillefilm. Jeg skal bare dokumentere ting jeg gjør og gode minner. Det som er viktig er at det er enkelt å ta med seg, ikke den sinnsyke bildekvaliteten. Få se på filmen du har gjort, jeg er veldig spent. GI meg også pris på kameraet. Det må da være andre her på forumet som lurer på hvor bra man får det til 10 lapper nå!?

 

MVH

 

PS: takk for hjelp og svar, setter meget stor pris på det!

Lenke til kommentar

Hvordan er det emd kontroll av lyden? Er det mulighet for manual level control eller er det kun snakk om automatic level control (ALC)? Jeg hadde tenkt å intervjue folk med kameraet og ha en annen person til å filme og høre på lyden g om nødvendig justere denne -- og da både med og uten ekstern mikrofon. Er det mulig?

 

På Sony's sider finner jeg følgende:

 

 

External Microphone Input NO

Headphone Jack NO

 

http://www.sony.ie/view/ShowProduct.action...+Disk+Drive#tab

Endret av johanneswilm
Lenke til kommentar
External Microphone Input NO

Headphone Jack NO

 

http://www.sony.ie/view/ShowProduct.action...+Disk+Drive#tab

Vel, det er direkte feil :)

For å være helt ærlig husker jeg ikke om det var manuell nivåjustering, men noe sier meg at det ikke var det.

 

Tim: Skjønner ikke helt hva du får ut av å se på bildet til en gammel film, men se i signaturen min. "Legofilmen" er laget med Canon XM1, mens "Vi lager en snøhule" er laget med Canon XM2. Går du til denne kategorien finner du nok mye mer.

På begge filmene har jeg tuklet med kontrast, minst. På snøhulefilmen er det brukt Magic Bullett også visse steder.

Lenke til kommentar
Men jeg skal ikke bruke kameraet til å lage spillefilm. Jeg skal bare dokumentere ting jeg gjør og gode minner. Det som er viktig er at det er enkelt å ta med seg, ikke den sinnsyke bildekvaliteten. Få se på filmen du har gjort, jeg er veldig spent. GI meg også pris på kameraet. Det må da være andre her på forumet som lurer på hvor bra man får det til 10 lapper nå!?

 

MVH

 

PS: takk for hjelp og svar, setter meget stor pris på det!

 

Ut fra det du sier skal være bruksområde, kommer alle kameraer til over 6 000 kr trolig å være bra nok i massevis. Forventet pris på HDR-SR er ca 10 000 kr, som faktisk står på førstesida av testen. Men kameraet er først tilgjengelig i mars.

 

Men når det gjelder kameraer, både stillbilde (kompakt og speilrefleks) og video, er jeg av den klare formening at man i tillegg til å lese tester må prøve kameraene. Rett og slett fordi noen kameraer ligger bedre i hånda enn andre, og det varierer fra person til person.

 

Jeg bruker også å be om å få prøve kameraene litt. Noe som aldri er problem hos proffe butikker (NB! Jeg handler også hos de samme, selv om jeg må betale en 1 000 - 1 500 kr ekstra.)

 

Podkast laget med Sony HDR-SR1E (forgjenger til testet kamera). Dvs HDR-SR12 er egentlig to generasjoner nyere (og bedre). Du må se filmen i podcast oppløsning, dvs 320 x 280 px for å kunne vurdere skarphet etc (så dette er en bearbeidet film). Men en kopi/bearbeidet versjon vil uansett ikke klare å forbedre orginalen. Ellers har podkasten noen artige tips, blant annet hvordan lage en steadycam for noen hundrelapper.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Linken du viser til fungerer ikke. Får bare opp at siden kan ikke vises. Er det noen som har video filmet med et av kamera i klassen 6000-10000kr?

 

Nå skal den virke (deler av linken hadde forsvunnet).

 

Det er svært mange kamera i den klassen og garanter forskjeller. Hvorfor ikke stikke innom en foretning og sjekke opp (se på alternativene). Du har heller ikke sagt noe om hva du skal vise videoen på, det betyr også en del (forskjell på PC-skjerm, bilderørs-TV og Plasma/LCD).

Lenke til kommentar
Den filmen var jo ikke spesielt imponerende. mitt håndholte digital stillbilde kamera klarer jo nesten samme kvalitet. Alle streker er jo hakkete og stygge. AKkurat som om det er noe galt. Fargene og sånt er jo fine..

 

Kjører du med rett oppløsning, da - dette er en Podcast fil i 320 x 280 oppløsning. Så du kan ikke vurdere denne i fullskjerm eller større oppløsninger enn 320 x 280. Øker du oppløsningen vil den ikke skille seg ut fra et webkamera. Og i 320 x 280 oppløsning er faktisk videofunksjonen på et stillbildekamera bra den. Normalt er vel oppløsningen 640 x 480.

 

Streker vil bli uskarpe når man skalerer opp.

 

Konvertering vil også alltid redusere kvalitet noe.

 

Jeg synes faktisk denne er svært skarp i rett oppløsning, sjekk de plassene der opptak av tekst finnes. Og du må vurdere det slik at den vil minst være like skarp i høyere oppløsninger.

 

Men dette er også grunnen til at man bør teste et videokamera "hands on". Ta et opptak på 20 - 40 sekunder, koble kameraet mot en LCD-skjerm (gjerne 1980 x 1050), helst med HDMI og se på opptaket. Da ser man ubearbeidet kvalitet. Alle videofiler, uansett MPGE-2, avi, mow, mv4, Mpeg-4 format, er "bearbeidet" til annen oppløsning og kvaliteten avhenger av programvare, kodekser og hvor dyktig man er til å sette opp rekodinga.

 

Det er ikke uten grunn at "proffene" bruker dyr programvare.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har testa og sett en del film fra SR-12 (kjenner en som kjøpte det) og må si at jeg aldri i livet kommer til å kjøpe dette kameraet. Han som kjøpte det angrer også kraftig. I praksis er det ikke autofokus på det. Kameraet driver hele tiden å skifter fokus fram og tilbake. Selv når en filmer noe helt stillestående og i godt lys.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...