Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i 95 Peugeot 306 1.4, drivknute(r)?


H80

Anbefalte innlegg

I dag oppdaget jeg en ulyd i min 95 Peugeot 306 1.4. Ulyden kommer kun med varm motor/drivverk, liten/ingen drivverksbelastning og lite rattutslag (clutch inne eller i fri, eller med bilen i gir og minimalt gasspådrag), og kun i hastigheter over 50 km/t. Ulyden opphører ved akselrasjon/motorbrems og ved svinger både til høyre og venstre. Når drivverket er kaldt, er det ingen ulyder.

 

Siden jeg byttet begge hjullagrene foran for 9 måneder/20 000 km siden, regner jeg med at dette er drivknutene/-akslingene som er utslitt. Bilen er 13 år gammel og har gått 95 000 km.

 

Er dere enige i min diagnose eller kan dette være noe annet rart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse bilene er syke.

 

Holder en knapp på trøstelageret - men du kan ha rett hvis lyden er "rasling/skraping". Jekk opp bilen, og dra frem og tilbake og kjenn etter sklærk.

 

Fadern har samma problem på sin 605. Etter å ha sjekket drivakslene, ble feilen pekt ut som utløserlageret. Uhyggelig jobb på disse bilene.

 

Tvilsomt at det er lagrene, med mindre det er feil på dem - eller du har glemt å sette dem inn med fett! Som du sier, opphører lyden ved motorbrems og når drivverket er kaldt - hadde lagra hylt like jævlig selvom du bremser med motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...