Gå til innhold

Ubuntu install på onboard raid 0


Anbefalte innlegg

Heisann folkens

Jeg har lyst til å installere Ubuntu 7.10 på min stasjonære maskin. På den har jeg allerede Windows XP kjørende på et raid 0 oppsett som jeg har satt opp på den integrerte kontrolleren på mitt Asus P5B Dlx/wifi-ap. Jeg ønsker meg et dual-boot system hvor begge kjører raid 0.

 

Jeg har søkt endel etter guider for å gjøre akkurat dette men kan ikke finne noe. Er det ikke vanlig å installere Ubuntu linux på raid systemer? Dersom det er veldig tungvint eller kanskje ikke lar seg gjøre er det i så fall mulig å installere ubuntu på den ene av raiddiskene ?

 

Jeg har begrenset erfaring med Ubuntu/Linux men er veldig interessert i å lære. Har akkurat satt opp en Ubuntu server som fungerer veldig bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som regel sånn at raidkontrollere som finnes integrert på hovedkort beregnet for privatbrukersegmentet ikke er "ekte" hardware-raid. Her blir mesteparten av raidlogikken foretatt i driveren, med det resultat at du som oftest kun får brukt denne funksjonaliteten i Windows.

 

Sammenlignet med slike raidkontrollere er det ikke noe å tape ytelsesmessig på å kjøre en software-raidløsning (som linux har god støtte for, og som er relativt enkelt å sette opp). Det er også mer fleksibelt, om du f.eks må bytte kontroller/hovedkort osv.

 

Det er dog umulig å kjøre Windows på linux software-raid, så det du spør om er nok ikke mulig å få til uten en dyr hardware-raidkontroller.

Lenke til kommentar

Dette var triste saker :cry:

At det ikke er normalt ikke er HW raid på onboard kontrollere var noe jeg i utgangspunktet tenkte meg, men at det ikke ville være mulig å sette opp både Ubuntu og Win på samme diskene når windows allerede er installert trodde jeg ville være mulig.

 

Sikker på at det ikke går? Nå vet ikke jeg i hvilken rekkefølge ting blir kjørt når man booter en maskin med SW raid, men sett at det går å installere ubuntu og win på samme raid 0 vil ikke boot'en foregå slik da:

BIOS -> grub -> Win/Ubuntu -> SW raid drivere -> OS

 

I så fall burde det vel gå ann? Hvor er det i så fall ikke vil fungere?

 

Sw raid støtten i Ubuntu kjenner jeg til :) Har satt opp et raid 5 array på serveren min som fungerer aldeles utmerket :) Latterlig enkelt var det også.

Lenke til kommentar

Problemet dukker opp når du skal ha drivere med samme raid-funksjonalitet for begge OS. Drivere til slike kontrollere til linux er i de aller fleste tilfeller uten raid-funksjonaliteten, siden denne teknologien som regel er proprietær. Det kan jo selvsagt hende at det er noen kontollere det funker på, du får teste med en liveCD e.l, og se om begge diskene dukker opp som én enhet. Hvis de gjør det, så funker det, hvis ikke, så funker det ikke. :)

Lenke til kommentar

Det finnes noe som heter dmraid som, etter det jeg husker, støtter endel av disse (proprietære) onboard raid-løsningene. Om den støtter akkurat din må du sjekke.

En annen ting er at å boote Linux fra et (onboard) striping ("raid0") oppsett kan by på problemer, siden grub da antakelig måtte lastet dmraid (driveren) for å kunne lese partisjonen der du har kernel (og resten av systemet), og det vet jeg ikke om den kan... men jeg har aldri testet så jeg kan ikke si sikkert.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Det er mulig å installere Ubuntu på "fakeraid" sammen med windows, du finner en guide for det her. og her. Som det blir nevnt er det bedre med "software raid" som er Linux har innebygget støtte for. Tipper du også har interesse av å lese litt om LVM. Del har laget til en guide for "home server" som er sticky på toppen, du finner info om raid der.

Lenke til kommentar

Takk til alle sammen for svar :)

Jeg har ikke fått testet noe av dette enda og kan derfor ikke si noe om jeg har funnet ut av det enda.

 

Men jeg lurer på en ting. Dersom det viser seg at jeg ikke kan ha dualboot med raid 0 løsning, kan jeg likevel installere Ubuntu på maskinen i tillegg til Windows? Må jeg i så fall gjøre det på en egen disk eller kan jeg installere på en partisjon på en av de 2 diskene som står i raid 0?

 

Jeg har også lest noe om at dersom jeg installerer ubuntu på en egen disk i tillegg til windows på raid 0 så vil jeg måtte velge i BIOS hvilken disk jeg vil boote fra fordi grub da ligger på Ubuntu disken og derfor ikke vet om windows XP installasjonen. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...