Gå til innhold

Portal: Tekst i forbindelse med norsk oppgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg går VG1 Bygg- og anleggsteknikk (Byggfag)

Vi fikk en oppgave i norsk om å skrive om et spill. Ganske enkelt.

Jeg valgte da Portal.

Min tekst:

Portal

I utgangspunktet er nok ikke historien i Portal spesielt minneverdig. Det er måten den fortelles på, og ikke minst figurene i den, som gjør den spesiell. Her finner du ingen lange notater eller dialoger, kun en serie tilsynelatende forlatte omgivelser. Men du er ikke alene. Datamaskinen GlaDOS følger med på det du gjør, og gir deg kommentarer underveis.

Det er disse kommentarene som bygger historien i spillet. GlaDOS er ikke en normal datamaskin, men et levende virtuelt vesen med en egen, ødelagt personlighet. I begynnelsen synes du kommentarene hennes bare er morsomme, men etter hvert biter du merke i små detaljer som gradvis røper at hun er noe langt mer enn vitsemaker. GlaDOS lover kake om du gjør det godt. Dette er også en del av humoren. Og når vendepunktet kommer sitter du igjen med ett ord: Wow!

I Portal må du teste et høyteknologisk apparat som lar deg skyte portaler. Disse kan du skyte på vegger, tak og andre glatte overflater. Om du lager to portaler, vil det som går inn i den ene komme ut gjennom den andre (med samme vinkel og hastighet). For å teste portalenes mange bruksområder, må du navigere deg gjennom nitten stadig mer kompliserte hinderløyper.

Dessuten er spillet så gjennomført veldesignet og omhyggelig testet at det ikke går an å ta det for noe annet enn et Valve-produkt. Valve har blant annet lagd Counter-Strike og Half Life-spillene.

Ja, jeg innrømmer at veldig mye er kopiert fra nettet. :ph34r:

Tenkte jeg skulle skrive litt om grafikken i spillet. Hva tror dere om det? Hva bør jeg skrive om grafikken?

Mulig denne skulle vært posta i lekse delen av forumet.

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...