Gå til innhold

Kamera med til Alpene - hva må man tenke på?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

På lørdag reiser jeg og 8-9 venner en uke til alpene, og jeg tar selvfølgelig kameraet med meg. Jeg kommer hovedsaklig til å fotografere folk på ski, opplagt nok. Hehe.

 

Det første spørsmålet mitt er hvilke objektiv jeg burde ta med. Trenger jeg 300mm f/4L? Imo. virker det relativt usannsynlig å bruke den i der nede, grunnet den store brennvidden. Kan den virkelig gjøre nytte for seg? (veier jo en del og tar ganske mye plass) Hva med 70-200mm f/4L?

 

Kameraet jeg skal ha med er 1D Mark II.

 

Så, kommer spørsmålet om været og hvordan kameraet bør behandles i såkalt "hardt" vær.

Det er fare for kuldegrader helt ned til -15, og det kommer nok ikke til å finnes en eneste dag med varmegrader.

Hvordan løser jeg kondensproblemene på best mulig måte? Og hvordan skal jeg pakke inn utstyret når jeg ikke fotograferer, og står på ski selv?

 

Takker for alle innspill, tips og triks jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eldse sønn vår var avgårde og besteg aconcagua de var en gjeng som vandret der i ca 14 dager,han hadde med seg en eos 350D og brukte ingen ekstra beskyttelse på det,kameraet lever i beste velgående .

Under transport brukte han en std fotobag som så var øverst i ryggsekken,de hadde også store variasjoner i temp noe som skulle gi større sjans for kondensproblemer.

 

aconcagua12.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg ville også pakket så lett som mulig - det er vel nok annet som du skal ha med deg? trenger du virkelig 1D'en? Eller har du solgt 350D'en?

 

Jeg har brukt min 350D rundt -15 uten problemer; riktignok i en kortere periode.

 

Tom

Pakkingen (selve reisen) burde ikke være noe problem. Skal jo fly ned, og bruker en kameraveske (sånn rundt skulderen) på flyet. I den har jeg plass til både 300mm'en og telezoomen og 35-70mm'en (som jeg selvfølgelig skal ha med).

 

Ja, jeg trenger virkelig 1D'en. Har solgt 350D'en siden jeg aldri kommer til å bruke den da det er ingenting den gjør bedre enn mk.II. Samtidig er det ikke noen ulempe for meg at kameraet hverken er høyere, bredere, dypere eller tyngre.

 

Jeg skal ha kameraet med meg fra tidlig på morgenen (9-tiden) til ettermiddag / kveld (17-18). Kameraet skal dermed være "ute" i opptil 7-8 timer, og selvfølgelig ikke brukes aktivt hele tiden. Derfor skal jeg ha ryggsekk med meg i skibakken, for å kunne oppbevare kameraet trygt (hopper ikke med kameraet i sekken) mens jeg ikke bruker det.

 

Håper jeg fikk oppklart litt mer nå. Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Noen tips:

- Kamera kan det være greit å oppbevare i en liten fotobag som du legger i ryggsekken

- Når du kommer inn etter endt tur, la kameraet ligge i en lukket kamerabag til det er helt oppvarmet (for å unngå kondens). Dette er det viktigste du må tenke på.

- Batterikapasiteten synker betraktelig ved lave temperaturer.

- Hadde latt 300mm ligge igjen hjemme.

- 70-200 kan være greit hvis du ønsker å isolere motivet.

- Ikke vær bekymret for kamera, så lenge du unngår fuktighet og kondens bør det ikke oppstå noen problemer!

 

Obligatorisk skrytebilde fra Alpene

392329808_0c7476c4e9.jpg

Lenke til kommentar
Noen tips:

- Kamera kan det være greit å oppbevare i en liten fotobag som du legger i ryggsekken

- Når du kommer inn etter endt tur, la kameraet ligge i en lukket kamerabag til det er helt oppvarmet (for å unngå kondens). Dette er det viktigste du må tenke på.

- Batterikapasiteten synker betraktelig ved lave temperaturer.

- Hadde latt 300mm ligge igjen hjemme.

- 70-200 kan være greit hvis du ønsker å isolere motivet.

- Ikke vær bekymret for kamera, så lenge du unngår fuktighet og kondens bør det ikke oppstå noen problemer!

 

Obligatorisk skrytebilde fra Alpene

392329808_0c7476c4e9.jpg

Kondensproblemene er viktig å hanskes korrekt med. Feiles man kan det jo få katastrofale følger (kameraet blir ødelagt, og slutter å funke).

Batterikapasiteten burde ikke være noe problem. Hvert av batteriene holder til rundt 1600 bilder i normal temperatur. Etter hva jeg har hørt kan kapasiteten i verste fall svekkes til det halve - altså 800 bilder per batteri (har 2 stk). Så det burde holde.

Å ikke være bekymret for kameraet tror jeg er enormt viktig. Å løpe rundt og bekymre seg for om kameraet ligger riktig i sekken, eller ikke er så og så kaldt og sånn ødelegger all gleden ved fotografering. I tillegg skal jo dette være en tur, og jeg skal jo tross alt gidde å stå på ski også. Siden vi er såpass mange mennesker (tror det er 11 stk som skal være med totalt) så kommer jeg nok til å kjøre sammen med de stort sett hele tiden, og som oftest med kameraet rundt halsen. Ved hopp o.l. kjører jeg bare ned og rigger meg til i forveien.

Genialt bilde du har. Utrolig imponert. Fin stemning, fine fjell og god komposisjon. Imponert!

Lenke til kommentar

Om du skal ha kamera rundt halsen under kjøring er det da ikke lurt å ha det i en såkalt snutebag og kjøpe deg en reim som kan festes i begge sidene på denne,denne reimen strammer du så rundt ryggen dermed er kamera støtt intil kroppen og holder seg rolig i tillegg slipper du faren for sne på det om du skulle falle .

 

Feks noe ala dette.

150239.jpg

 

Lowepro Toploader 75 AW

 

 

Fra produsentens egen omtale:

The biggest of the bunch, the S&F Top Loader 75 AW takes a large pro SLR with attached 80-200/f2.8 lens and hood (reversed). SlipLock cases can be added on either side for lenses or accessories. A Chest Harness, shoulder strap, and Cinch Straps are included.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hvis mulig, så vil et reserve-batteri vært fint å ha. Minnebrikker regner jeg med at du har nok av.

Har du tenkt på å ta med en laptop for å vise frem bildene på kvelden; eller er ikke det så nøye?

 

Tom

Som sagt har jeg to batterier som hver tåler 1600 bilder i normal temperatur. Avhengig av temperaturen får jeg minimum 800 bilder per batteri. Det blir 1600 bilder totalt (med to batterier), som burde holde for en dag i skibakken.

 

Hvis PCen min kommer tilbake fra reperasjon før jeg reiser på lørdag så tar jeg den med, regner jeg med.. :)

Lenke til kommentar

Er en fersk kar innen foto, men har med meg kameraet overalt..

Har hatt det med på scooter tur i -15 grader uten problemer, eneste jeg har merket av kondens er på jobb der vi har en gang som holder ca +30 grader som vi tørker klær, og tok kameraet som hadde hengt der i ca 10 minutter og ut i ca -2 grader, da fikk jeg en kondens sak i midten på objektivet...

 

Men bortsett fra det , så funker det utmerket i kulde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...