Gå til innhold

Kan man ta 7 ukers forkurs ingeniør?


O.J

Anbefalte innlegg

Har søkt forkurs ingeniør til høsten, men syns det er litt mye å bruke et helt år på det. Trenger hovedsaklig 2MX+3MX og 2FY. Har allmenn studiekompetanse.

 

Har hørt at det er noen skoler som tilbyr 7 ukers forkurs, men finner ikke dette på noen av hjemmesidene jeg har vært på.

 

Noen som vet om noen 7 ukers-kurs som går nå til våren eller i sommer? Har lyst å komme i gang med et ingeniørstudie til høsten.

 

Og noe like viktig, er det å anbefale å ta et kortere kurs kontra å bruke et helt år på forkurset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kurset du har søkt på er ment for folk som har gått yrkesfagelige linjer og vil bli ingeniør. De har ikke studiekompetanse, og må ha litt ekstra norsk, engelsk og samfunnsfag. Derfor er dette kurset over et år.

Høgskolen har et realfagskurs for de som har studiekompetanse, som går over et halvt år. Fra januar til juni. Der har man kun matte, fysikk og kjemi. Det er dette kurset du skulle søkt. Det som går over et år inneholder norsk og engelsk du allerede har tatt.

Hvis jeg var deg ville jeg heller tatt et fri halvår og søkt realfagskurs til våren 2009 ;). En kompis av meg gjorde det og går på det kurset nå.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Takk for konstruktivt svar :)

 

Synd at realfagkurset fram til sommeren allerede har starta, irriterer meg over at jeg ikke tenkte på det før.

 

Litt av målet mitt var å kunne starte på en ingeniørlinje til høsten i år, slik at ikke enda et år går tapt.

 

Fins det noen alternativer slik at jeg blir kvalifisert for studie til høsten i år? Privatist er dessverre uaktuelt.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Du kan jo gå rett på ingeniør-studiet, i en såkalt "TRES"-variant - det vil si at du tar alt av realfag mens du tar ingeniør-studiet. Det vil dog bli mye hardere selvfølgelig. :)

Det må vel være veldig hardt? Med tanke på at det er både matematikk og fysikk første året. Har i utgangspunktet tenkt å søke elektroingeiør.

 

Hørt om noen som har tatt det?

Lenke til kommentar
Organisering av studiet:

 

TRES-ordningen har et faglig innhold som tilsvarer matematikk i videregående skole på nivå med 2 MX og 3 MX, og fysikk på nivå med 2FY. De som fullfører og består TRES vil være kvalifisert til opptak på ingeniørustudiet.

 

Navnet "tresemesters studieordning" kommer av organiseringen. Tilbudet går normalt over tre semester der første semester er et sommersemester. Studentene starter sine egentlige studium samtidig med at de kvalifiserer seg.

 

TRES-studentene følger den vanlige utdanningen i tre år. Første studieår blir kombinert med et sommersemester før studiestart, og med ekstra belastning i det første semesteret.

 

Første sommeren følger studentene på TRES-ordningen fagene Matematikk 01 (2 MX) og evt. matematikk 02 (3 MX). Fysikk som svarer til 2 FY går parallelt med de ordinære ingeniørfagene det første høstsemesteret.

 

Står enda litt mer om TRES her.

Lenke til kommentar

Du bør være god i matte og fysikk hvis du skal søke TRESS. På høgskolen i Østfold der jeg går fult forkurs nå var det 70% som strøk TRESS-kurset. Forkurs er heller ikke enkelt, vi starta med en klasse på 60, og nå er vi nede i 28 tror jeg. Veldig mange som detter av. Det er veldig høyt tempå på undervisninga, og de fleste har ikke hatt matte eller fysikk på et par år. Men jeg har fult forkurs, altså norsk, engelsk, samfag og kjemi i tillegg. Kan velge bare fysikk og matte, men da må du ha generell studiekompetanse fra før.

Lenke til kommentar

Ja, har snakka med en rådgiver på HIO. Han sa at TRESS programmet var ganske krevende.

 

Det som skuffa meg var at matematikken og fysikken man tar der ikke gjelder som 2MX/3MX/2FY. Man kunne ikke bruke de karakterene på andre studier enn ingeniørstudiet.

 

Da vurderer jeg kanskje å gå realfaglinja et år, og ta fagene der.

 

Har et par måneder å vurdere saken på.

Lenke til kommentar

Jeg har gått Tres (går 2.året, så er ferdig med Tres-delen nå) og det er ikke så mye mer arbeid enn å gå vanlig tror jeg.. Jeg går bygg, og jeg så timeplanen til de som gikk "vanlig" og de hadde det ganske slækt det første året.. Du må nok regne med å jobbe en del, men det må du uansett hva du går, for å kunne få bra karakterer. Det fine med Tres er at du bruker bare 3 år på bachelor, dvs du slipper et helt år ekstra med studielån. Du får nok ikke brukt karakterene til noen andre studier, iom at de kun har plukket ut det som er mest relevant for en ingeniør av 2/3mx, 2fy pensumet. Som sagt, det er ikke så ille som folk skal ha det til, jeg hadde pause på 3 år fra vgs og fikk A på 2/3mx og B på kalkulus, matte 1 og matte 2, og jeg jobber nok ikke noe over gjennomsnittet med skolearbeid..

 

Just my two cents :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Etter å ha prata med en del folk og spurt litt rundt blir det nok tresemester-ordningen jeg velger :)

 

Vet du (eller andre) om en tresemester ordning som starter i januar 2009? Inntil videre har jeg bestemt meg for å søke realfagkurset på hist som begynner i januar, men det er greit med flere alternativer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...