Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW - ingen over, ingen ved siden.


Anbefalte innlegg

Ja, jeg våger påstanden. Har nettopp investert i en E46, 320 diesel touring.

De siste årene har jeg kjørt veldig mye forskjellig, både leie, leasing, gjennom jobb og privat. Så og si alt i mellomklassen er prøvd og jeg kan ikke fatte annet enn at BMW er absolutt spitzenklasse. E46, til tross for noen år på baken, er en fantastisk kjøremaskin. Den formelig knuser absolutt alt jeg har kjørt av relativt nye biler, som f.eks Volvo v50, mercedes C-klasse, VW passat, Audi A4 etc. Mange av disse har vært 1-2 år gamle biler med lav km stand og det forbauser meg at en 5 år gammel 320, med godt over 100 000 på telleren, disser alle disse bilene så grundig. Utrolig gjennomført bil. Anbefales på det varmeste til de som er i markedet for "mellomklasse" bil og ikke har voldsomme krav til plass. Fungerer aldeles ypperlig på vinterføre også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen bilmerker som kan smykke seg med tittelen "ingen over, ingen ved siden". Vi har forskjellige behov, og det som er best for deg er kanskje ikke best for meg. Siden ikke alle kjører samme bilmerke burde det være ganske åpenbart at det ikke fines noe fasitsvar på hva som er best.

 

Vi valgte det som er best for vårt behov, og det er ikke BMW i vårt tilfelle.

 

Men det er fint at du er fornøyd :D

Lenke til kommentar
Det er ingen bilmerker som kan smykke seg med tittelen "ingen over, ingen ved siden". Vi har forskjellige behov, og det som er best for deg er kanskje ikke best for meg. Siden ikke alle kjører samme bilmerke burde det være ganske åpenbart at det ikke fines noe fasitsvar på hva som er best.

 

Vi valgte det som er best for vårt behov, og det er ikke BMW i vårt tilfelle.

 

Men det er fint at du er fornøyd :D

 

Det har et fornuftig poeng, MEN; uavhengig av behov, når det gjelder kjøreegenskaper, opplevd kvalitet (kvalitetsintrykk), motorkarakteristikk og samstemtheten mellom alt dette, er jeg nokså overbevist om at ingen er over eller ved siden...og ikke noe av dette kan vel karakteriseres som egentlige behov...

Endret av Ford Fairlane
Lenke til kommentar
Den er nok god på alle de ekriteriene du legger til grunn ja. Men sikkerheten er ikke akkurat på topp sammenlignet med f.eks. Mercedes C-klasse.

 

BMW 3-serie og Mercedes C klasse har vel tradisjonelt vært - og er ganske jevnbyrdige hva sikkerhet angår. Det er vel marginal forskjell på disse skal man dømme ut fra kollisjonstester og folksam rapporter m.m

Kjøreegenskapene i 3-serie er dessuten overlegent mye bedre enn i C-klasse, både på sommer og vinterføre, så det blir lett match i min bok.

Lenke til kommentar

Tydelig at BMW-eiere tror at deres eget merke er det beste. Ble bevist i en test Motor hadde i forrige utgave. Derimot er ikke andre bileiere enig den konklusjonen, her scorer Volvo og Audi høyere. Det blir litt for dumt å utrope en bil eller et bilmerke som vinner basert på sine egne subjektive meninger. Da må det flere innspill til - ref. omtalte test i Motor. Du ligger altså kun på en tredje plass - beklager å måtte medele det :(.

Endret av C3PO
Lenke til kommentar
Fungerer aldeles ypperlig på vinterføre også!

Så lenge det er flatt da vel å merke. Jeg ville ikke akkurat turt å påstå at de fungerer ypperlig på vinterføre (de med bakhjulsdrift altså). Samme med for eksempel X5. Da det var skikkelig snøstorm og kaos her jeg bor for noen uker tilbake måtte en X5 gi tapt der jeg og min Kangoo kjørte pent forbi. Men hva kan man egentlig forlange av en bil som bare er en halv million dyrere? :whistle:

Lenke til kommentar
Fungerer aldeles ypperlig på vinterføre også!

Så lenge det er flatt da vel å merke. Jeg ville ikke akkurat turt å påstå at de fungerer ypperlig på vinterføre (de med bakhjulsdrift altså). Samme med for eksempel X5. Da det var skikkelig snøstorm og kaos her jeg bor for noen uker tilbake måtte en X5 gi tapt der jeg og min Kangoo kjørte pent forbi. Men hva kan man egentlig forlange av en bil som bare er en halv million dyrere? :whistle:

 

Jeg kjører i dag min tredje 5-serie, bor på bygda, har aldri hatt problemer med å komme frem, har 4 kilometer med smal svingete veg med mange bakker, på vinteren er det ofte speilblankt, aldri problemer, det største problemet for de som ikke tar seg fram er at de har glemt å ta av verneskoene!

 

Hadde nettopp 2 tilfeller med utforkjøringer like ved, den ene var en A4 med forhjulstrekk, den andre var en A4 Quattro!

 

Kom som første mann bak begge to, jeg stoppet for å hjelpe og startet opp igjen uten problemer.

Lenke til kommentar
Ja, jeg våger påstanden. Har nettopp investert i en E46, 320 diesel touring.

De siste årene har jeg kjørt veldig mye forskjellig, både leie, leasing, gjennom jobb og privat. Så og si alt i mellomklassen er prøvd og jeg kan ikke fatte annet enn at BMW er absolutt spitzenklasse. E46, til tross for noen år på baken, er en fantastisk kjøremaskin. Den formelig knuser absolutt alt jeg har kjørt av relativt nye biler, som f.eks Volvo v50, mercedes C-klasse, VW passat, Audi A4 etc. Mange av disse har vært 1-2 år gamle biler med lav km stand og det forbauser meg at en 5 år gammel 320, med godt over 100 000 på telleren, disser alle disse bilene så grundig. Utrolig gjennomført bil. Anbefales på det varmeste til de som er i markedet for "mellomklasse" bil og ikke har voldsomme krav til plass. Fungerer aldeles ypperlig på vinterføre også!

Her var det mye generell svada... Har du noen konkrete eksempler på hva som gjør at DU mener bmw er best?

 

Er det måten korsryggstøtta i setet er utformet, er det måten bilen oppfører seg på ved turn-in i en krapp kurve, er det støynivået inne i kupeen, er det forutsigbarheten før bilen går ut i sladd, er det styreresponsen, eller hva er det som gjør at bmw er så bra i dine øyne?

Lenke til kommentar

Ja den er overprisa og dyr å vedlikeholde for å holde på de flotte kjøreegenskapene den har når alt er i orden. Hadde selv en i 5 år, og brukte mye penger på foringer/dempere, noe BMW er kjent for.

Dessuten så oppdaga jeg når jeg solgte den at våre nye landsmenn er glade i BMW er. Tror de 20 første hadde annet språk en norsk som sitt morsmål.

Lenke til kommentar
Ja den er overprisa og dyr å vedlikeholde for å holde på de flotte kjøreegenskapene den har når alt er i orden. Hadde selv en i 5 år, og brukte mye penger på foringer/dempere, noe BMW er kjent for.

Dessuten så oppdaga jeg når jeg solgte den at våre nye landsmenn er glade i BMW er. Tror de 20 første hadde annet språk en norsk som sitt morsmål.

Mange interesserte med andre ord?

 

BMW er jo også kjent for å lett bli solgt videre. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja den er overprisa og dyr å vedlikeholde for å holde på de flotte kjøreegenskapene den har når alt er i orden. Hadde selv en i 5 år, og brukte mye penger på foringer/dempere, noe BMW er kjent for.

Dessuten så oppdaga jeg når jeg solgte den at våre nye landsmenn er glade i BMW er. Tror de 20 første hadde annet språk en norsk som sitt morsmål.

Mange interesserte med andre ord?

 

BMW er jo også kjent for å lett bli solgt videre. :thumbup:

Alt er lettsolgt når det er billig. Jeg ville bare bli kvitt bilen. Solgt etter 30 min på finn.

Lenke til kommentar
Den er nok god på alle de ekriteriene du legger til grunn ja. Men sikkerheten er ikke akkurat på topp sammenlignet med f.eks. Mercedes C-klasse.

 

BMW 3-serie og Mercedes C klasse har vel tradisjonelt vært - og er ganske jevnbyrdige hva sikkerhet angår. Det er vel marginal forskjell på disse skal man dømme ut fra kollisjonstester og folksam rapporter m.m

Kjøreegenskapene i 3-serie er dessuten overlegent mye bedre enn i C-klasse, både på sommer og vinterføre, så det blir lett match i min bok.

 

 

Her må du nesten dobbeltsjekke fakta før du skriker ut. E46 får fire stjerner hos både NCAP og ADAC, mens C-klasse fra samme periode har fem.

 

http://www.adac.de/Tests/Crash_Tests/Autom...urcePageID=8650

http://www.adac.de/Tests/Crash_Tests/Autom...urcePageID=8650

 

BMW: 4 stjerner:

bmw_3er_mw012001_dummie_tcm8-50083.gif

 

Mercedes: 5 stjerner:

mercedes_c_klasse_072003_dummie_tcm8-449.gif

 

 

Omrtrent det samme gjelder hos NCAP.

 

http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_2001/98.aspx

http://www.euroncap.com/tests/mercedes_ben...s_2002/127.aspx

 

BMW: 4 stjerner:

100px.gif100px.gif100px.gif

 

Mercedes: 5 stjerner:

100px.gif100px.gif100px.gif

 

 

 

Dette er muligens marginalt for deg, men jeg har selv fått en bil i fronten i 80 km/t, da satt jeg bak rattet i en Renault Laguna. Den fikk dette resultatet: 100px.gif

 

...og på bakgrunn av hvor vondt jeg hadde i beina og knærne etter å ha krasjet med den, så ville jeg definitivt ikke gått gjennom den samme øvelsen i en E46 som faktisk får karakterene "weak" og "marginal" hva gjelder beskyttelse for bena. Det er faktisk marginene som redder deg i slike situasjoner, og det er ingenting å bagatellisere.

 

Folksam gir forøvrig 3-serie karakteren "middels", mens C-klasse regnes som "bra".

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...