Gå til innhold

En ny tv-kanal? Ideer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Mitt navn er Michal og jeg er veldig medie-interessert person. Så jeg håper at dette er det

rette stedet å spørre om ting som har med TV å gjøre.

 

 

Dvs. Jeg har planer om å starte opp en tv-kanal her i Norge.

 

 

Noen her som er med i bransjen kanskje og kan fortelle litt? Hvor burde jeg starte? Vet at det

er mye jobb, men jeg er klar for det :)

 

 

Jeg har tenkt på en betal-tv kanal. En kanal som sender filmer i alle sjangre, men som også

satser på gode gullkornserier fra 80 og 90 tallet. I tillegg vil det være fokus på sci-fi, fantasy

og japanske animasjon og tegnefilmserier.

 

Kanalen ville blitt sendt på kvelden og natten. Med stor fokus på de unge. Kanalen ville

også ha hatt endel programmer rettet mot unge som driver på med spilling og data. Egenproduserte

programmer som tokk for seg de unges spillevaner, reportasjer fra macworld, E3, the gathering og

andre store begivenheter. I tillegg ha musikkprogrammer med hovedfokus på musikk fra 80 og 90-tallet. Egne

musikkprogrammer for eurodance, techno, house og trance osv

 

I tillegg ville kanalen ha sendt endel tegnefilmer fra 80 og 90-tallet. Slik som f.eks:

 

- MASK

- Transformers

- Bravestar

- He-Man

- Widget

osv...

 

 

Hvor mye ville dere ha betalt i måneden for å få en slik tv-kanal inn i stuen og også eventuelt på webtv?

 

 

Konklusjon av hva kanalen ville ha inneholdt:

 

- Gode gullkorns serier!

- Filmer i alle sjangre. Mest nye!

- Anime serier. Dvs. Japanske tegnefilmserier og filmer!

- Satsning på sci-fi og fantasy!

- Egne programmer for spill, retro, demoscenen osv

- Musikk programmer med hovedfokus på eurodance, techno, house, trance osv. Live konserter! Mye god musikk fra 80 og 90-tallet. Litt som VH1 bare med mer dance fokus enn rnb.

- Satsning på kabeltv og web

 

Jeg har ikke noe navn eller firmanavn enda. Men jeg trenger hjelp. Er dette interessangt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med enten Viasat eller Canal Digital for å se hvilke muligheter du har. Å gå utenom disse aktørene er vel lite realistisk og du vil neppe nå ut til de store massene uten dem.

 

Når det gjelder programdelen din så tror jeg det er et veldig smalt publikum det vil appelere til.

 

He Man, Transformers og Bravestar er ikke hva det en gang var, målgruppen vil vel være de som såg disse programmene som små og dagens smårollinger? Hvor mange 20-30 åringer setter seg ned forran tv skjermen for å se He Man er dog umulig å si.

 

Når det gjelder anime så er det en del av en kultur hvor nedlasting står høyt i kurs. De fleste gode serier er godt kjent innenfor miljøet og du vil risikere at seriene du sender alt har blitt sett av målgruppen den er ment for. Men anime er jo i stor vekst her i Norge virker det som, så du kan kanskje prøve å nå ut til eldre seere ved å sende mer anime ment for den eldre garde. Man da støtter man på problemet med at mange eldre kanskje har litt fordommer mot animert tv.

 

Musikkprogrammer er det vel strengt tatt mer enn nok av på tv. Canal Digital sin parabol pakke har for eks MTV, VOICE, VH1, VH CLASSIC, VH ROCK osv.

 

Fokus på gaming og data er vel det sterkeste kortet ditt siden dette er mangelvare på norske tv skjermer. Men man bør da gå veien at man satser på dekning av matcher, holder mesterskap med fete premier o.l. Dette i tillegg til en nyhetsdekning som går dypere enn den man finner på nettet. Husk også at Spillmagasinet som gikk på tv2 hadde ikke akkurat stor suksess.

 

Å sende nyere filmer er neppe økonomisk lønnsomt. Tenk også på tilbudet som er i markedet med Canal Plus, Silver, Showtime, TV2 filmkanalen og Viasat kanalene.

 

Satsing på sci-fi og fantasy er også en mangelvare på norske tv skjermer. Men her er igjen problemet at det er en veldig smal målgruppe. Men dette er også et av elementene som kanskje kan få en seer til å velge Canal Digital fremfor Viasat når han skal velge parabolpakke for eks.

 

Hovedsaklig må du kunne tilby de store aktørene en kanal som vil trekke nye kunder, holde på gamle og eventuelt stjele kunder fra konkurenter.

 

Vil jeg sett på kanalen? Meget sannsynlig. Hadde helt glemt av M.A.S.K serien for eks, så tror jeg skal prøve å laste ned noen episoder eller vente til den havner på norske tv skjermer :)

Lenke til kommentar

Ja er du rik? Det er et ganske vesentlig spørsmål da det kommer til å være ekstremt dyrt å starte opp noe som dette. Hva med å heller starte opp en nettside hvor man kan streame ting med reklame? Si at en en bruker da betaler en viss sum for å se på i en viss periode. På denne måten kan du prøve og feile uten at det ruinerer deg helt. Det er såklart likevell snakk om mye penger da du skal leie alt fra servere til reklame for å trekke mennesker til siden, men hvis du legger frem en god forretningsplan skal du ikke se bort fra et lån eller statlig støtte, det er verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Innholdsmessig ville nok en slik kanal vært midt i blinken for meg hvertfall, men tror nok ikke det er særlig realistisk å få opprettet en slik kanal i Norge. Web-streaming derimot kunne kanskje vært en mulighet, men om dette vil være økonomisk forsvarlig med en så smal målgruppe stiller jeg meg tvilende til. Avhengig av prisene rettighetseierne vil kreve for materialet. Lav-kvalitetsepisoder finnes det jo flust med på nettet, så hvis det skal være interessant må det sendes i bra kvalitet. Egen norsk tjeneste vil nok ikke være mulig, men en internasjonal vil kanskje kunne fungere, da med ulempene med generisk innhold. Men lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...