Gå til innhold

Dårlig kontakt mellom CPU og kjøler?


gigax

Anbefalte innlegg

En venn bygde PCen for meg for en ukes tid siden, men jeg synes CPU tempen var litt høy(sjekka i BIOS, lå på ca 50 grader der. Idle, vil jeg tro). Kjøleren er en Scythe Mine rev B, og CPUen er en Q6600. Uansett, jeg tok av kjøleren og så at det ikke var kjølepasta, som jeg mistenkte.

 

Så jeg bestile selvsagt kjølepasta eller hva det kalles, omgående. Men til så lenge tenkte jeg å sette på plass kjøleren igjen, fordi det fungerte jo passelig uten kjølepasta også. Men når jeg sjekka tempen i BIOS med den nye kjøleren på, stod det 90 grader, og den bare steg og steg, så jeg slo av PCen med en gang. Jeg prøvde flere ganger, kneppet fast de greiene man fester kjøleren med, sett at det fysisk er kontakt mellom CPUens overflate og selve kjøleren, men CPUen blir fortsatt j*vlig varm i BIOS. Prøvde stock CPU kjøleren også, fordi det var sånn gørr under den, men det samme skjedde med den :s Det har derfor smittet over litt gørr fra den og til den andre kjøleren. Har det noe å si?

 

 

Hva skal jeg gjøre? Vente på kjølepastaen og håpe at det ordner seg da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjølepasta nå. Skal prøve etterpå.

 

 

Det virker som jeg kan løfte hele HK bare ved å holde i kjøleren (hvis jeg hadde prøvd), og den kan knapt rikkes. Hvordan kan den da være feil montert? Jeg må vel ikke skru av hovedkortet eller noe? :S

Lenke til kommentar

Behøver ikke å skru av hovedkortet, bare å sjekke at den sitter skikkelig i alle hjørenene.

 

Sikkert rett montert, men det kan alltids være greier som at IHS ikke er plan, du har ikke påført pasta riktig, rammen er litt for høy osv. Men det burde bli tilstrekkelig kontakt til at prosessor fungerer og ikke overopphetes.

Lenke til kommentar
Behøver ikke å skru av hovedkortet, bare å sjekke at den sitter skikkelig i alle hjørenene.

 

Sikkert rett montert, men det kan alltids være greier som at IHS ikke er plan, du har ikke påført pasta riktig, rammen er litt for høy osv. Men det burde bli tilstrekkelig kontakt til at prosessor fungerer og ikke overopphetes.

 

Hva skal jeg gjøre, da, hvis rammen er for høy feks? Sitter jo her med skjeggeg i postkassa.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Behøver ikke å skru av hovedkortet, bare å sjekke at den sitter skikkelig i alle hjørenene.

 

Sikkert rett montert, men det kan alltids være greier som at IHS ikke er plan, du har ikke påført pasta riktig, rammen er litt for høy osv. Men det burde bli tilstrekkelig kontakt til at prosessor fungerer og ikke overopphetes.

 

Hva skal jeg gjøre, da, hvis rammen er for høy feks? Sitter jo her med skjeggeg i postkassa.

 

Rammen er vel neppe for høy (hvorfor skulle det være slik, da har man jo ikke fulgt de mest grunnleggende prinsippene ved konstruksjonen?). Så fremt du ikke har valgt en kjøler som stikker ut over nabodeler på hovedkortet. I en annen tråd diskuterte vi kjølere på LGA 775 og noen mente en Noctua 120 kjøler var best, sikkert riktig. Men jeg synes mine billige Auras 775 er like gode som den Noctuaen (90?) som jeg har. Årsaken til at jeg ikke var helt fornøyd med Noctuaen min var at jeg hadde strammet den litt skjevt så den hadde dårlig kontakt i den ene enden og sikkert noe luft under. Tempen (på full guffe) gikk ned fra 70-71 gr på CPUen til 58-59 da det ble fikset. Det høres ikke så bra ut, men det er en maskin med stor varmeproduksjon og i et varmt rom så det er akseptabelt. Noe annet man kan oppleve er at kjøleplata på noen av heatpipekjølerne er så myk at klasker man dem nedpå og fester i hjørnene så kan man lukke inn luftlommer i kjølepastaen og da blir det selvfølgelig dårlig kjøling.

Lenke til kommentar
Har kjølepasta nå. Skal prøve etterpå.

 

 

Det virker som jeg kan løfte hele HK bare ved å holde i kjøleren (hvis jeg hadde prøvd), og den kan knapt rikkes. Hvordan kan den da være feil montert? Jeg må vel ikke skru av hovedkortet eller noe? :S

 

Oj, kanskje du har strammet for hardt, i verste fall kan du bue kjøleplatebunnen på kjøleren og da blir det luft under uansett, og dermed dårlig kjøling! Hvis du rikker kjøleren litt fram og tilbake (fins gjerne litt rom for det), dermed får du jevnet ut pastaen og kanskje også presset ut små mengder luft. Så strammer du skruene gradvis til den sitter slik at den fremdeles kan rikkes litt sidelengs. Den skal ikke skrues fast som hjulmuttere. Husk at CPUen sitter på et bøyelig underlag og plata nederst på en del kjølere er også bøyelig. :thumbup:

 

Kom nå på at det antakelig er en standard LGA775 kjøler eller tilsvarende Scythe du holder på med. Det er ikke alltid så lett å få alle låsene til å sitte, noen ganger er man uheldig å skader en av de bøyelige pinnene som skal ned i hullet på hovedkortet. Selv om man retter det hender det at den sitter dårlig i ett av hjørnene. Dermed blir stramminga usymmetrisk og kontakten dårlig på en del av plata.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...