Gå til innhold

NAS: Overraskende billig Buffalo 1TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen er god, performance er det nok så som så med. (Sjekk review http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30045/170/ )

 

SNB har en NAS-chart sak som sammenligner fart osv, ut fra charten kjøpte jeg Thecus sin N5200B PRO og performance på denne var tragisk. Hvis du skal ha et sikkert sted for bilder og slik, kan denne være din venn. Men streaming av ymse slag kommer nok til å være pain gitt at du kjører RAID5.

 

Forøvrig blir prisen 3000 kr og det er billig!

 

Edit:

Tenkte jeg skulle teste å sette sammen en pc som nas til samme prisen på rundt 1TB (i RAID5). Her finner du den: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=65303

 

Ganske artig å tenke på at du får en helt grei nas-box med pc-komponenter til under 3000 kr, men da kommer frakt, bygging og oppsett i tillegg seff ;)

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Ser jo bra ut dette NAS oppsettet ditt. Jeg ville kanskje oppgradert til samsung 500Gb harddisk. Hvordan vil dette oppsettet ditt fungere med streaming av HD-film da? Får man dårligere ytelse ved å kjøre RAID 5?

 

Edit: Ser jo at den Terrastation pro fås til 2100 kr. på nettet. Det er nok en aktuell løsning... Men vil ytelsen være for dårlig til å streame HD film? Støtter den NFS Share?

Endret av Azaz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt enig med deg der ThorB, men i et privat hjemme nettverk ser jeg ikke dette som en stor negativ ting igrunn. Har nå oppgradert min 1 TB stasjon til 2 TB, så må bare vente i noen timer når før RAID 5 er satt opp ordentlig.

 

NB: Ved utskifting av disker, må NASen flashes igjen før denne fungerer.

Endret av nPulz
Lenke til kommentar
Litt enig med deg der ThorB, men i et privat hjemme nettverk ser jeg ikke dette som en stor negativ ting igrunn. Har nå oppgradert min 1 TB stasjon til 2 TB, så må bare vente i noen timer når før RAID 5 er satt opp ordentlig.

 

NB: Ved utskifting av disker, må NASen flashes igjen før denne fungerer.

en gang til. må firmwaren flashes? hehe.

du mener vel at boksen må restartes?

ja det var det jeg mente med at den ikke støttet hotswap.

Lenke til kommentar
ThorB: Litt feil formulering ifra min side. Men kan skrive den riktige formuleringen.

 

Når bytte av harddisker blir gjort i NASen, må NASen flashes med ønsket firmware. Noen hevder at du må gjøre dette to ganger, men jeg trengte kun gjøre dette en gang.

hmm blir firmwaren lagret på harddisk??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...