Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon lys, ettermontering


-Shark-

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette?

 

Hørt noe som at:

Det er helt ulovelig, men hva skjer hvis man blir tatt?

 

Hvordan er kvaliteten på slike ettermonterissett, som monteres i lampa du har- bare går utifra hvilken pæretype du har?

 

Vurderer dette i Tåkelysene/grøftelysene forran- men om man får skikkelig smekk på pung for det- så lar jeg det heller være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det på bilen,skal det være iorden og godkjent...Nytter ikke å si det kun er til show...Går an å få godkjente lykter og godkjent xenon lys,men det koster skjorta og halve høyrefoten...Har forresten ettermontert på caravellen min,har lykter med klart glass.Var ikke så bra som jeg hade håpt...må legge opp en ledning og rele til kjørelysa,så di lyser hele tiden,selv når jeg setter på fullt lys-tror det må bli bra da

Endret av Dibben
Lenke til kommentar
Er det på bilen,skal det være iorden og godkjent...Nytter ikke å si det kun er til show...Går an å få godkjente lykter og godkjent xenon lys,men det koster skjorta og halve høyrefoten...

 

 

er lovelig å f.eks ha på neonlys på bilen, bare man har det til show, trenger ikke være godkjent det, ser ikke helt problemet når han skal sette de i tåkelysene og ikke i hovedlyktene

Lenke til kommentar
Skjønner at det må være godkjent, og at xenon faktisk skal ha automatisk høyderegulering og godkjent lykt.

 

Men hva skjer om jeg kjører, la oss si med Parklys(angel eyes) og grøftelys/tåkelys med ettermontert xenon- og da blir stoppet av politet med dette på?

 

Antakelivis det samme som skjer om man kjører med strober og/eller neon, har blitt stoppa ett par ganger med detta, de ga meg bare en advarsel men påpekte de var så snille siden de kunne gitt meg bot :p

Lenke til kommentar
Så man kan få en bot?

 

Men man kan jo få bot for å ikke bruke grøftelysa/tåkelysa riktig også. Blir det denne bota + bot for xenon da eller? :!:

 

 

jepps, kan visstnok få bot for ulovelig lysbruk :p blei engang stoppa med tåkelys og parklys :p var hissige på det og tilog med jo... blinka meg inn på siden og ba meg skru over... :!:

Lenke til kommentar

er det ingen som bruker søk funksjonen, eller ligger ting bare skjult under lag med alt annet?

 

dette har vært oppe før.

 

for at du skal få nærlys godkjent som xenon trenger du: godkjent lykt, automatisk nivåjustering, lyktespyler, godkjent pære og ledninger og sikkert mer som jeg har glemt.

 

for godkjente fjernlys/tåkelys trenger du: godkjent lykt, godkjent pære og godkjent ledningsett så vidt jeg vet det.

 

noe jeg ikke vet sikkert men har fått høre hos BOS er at lykter godkjent for xenon er ikke godkjent for halogen og motsatt.

 

er lovelig å f.eks ha på neonlys på bilen, bare man har det til show, trenger ikke være godkjent det, ser ikke helt problemet når han skal sette de i tåkelysene og ikke i hovedlyktene

 

 

 

i følge norsk lov er det regler for hva som er tillatt og hva som er påbudt for kjøretøy som skal bli godkjent for bruk på offentlig vei (vel i alle fall ordinær bruk, aldri hørt om untak). det står ingen plass at det er tillatt eller påbudt med neonlys til bruk bare for show. der ingen unntaksregel for det.

 

§ 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks:

 

kjøretøyforskriften:

 

Vegtrafikkloven:

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Er det på bilen,skal det være iorden og godkjent...Nytter ikke å si det kun er til show...Går an å få godkjente lykter og godkjent xenon lys,men det koster skjorta og halve høyrefoten...

 

 

er lovelig å f.eks ha på neonlys på bilen, bare man har det til show, trenger ikke være godkjent det, ser ikke helt problemet når han skal sette de i tåkelysene og ikke i hovedlyktene

Det er lovlig å ha neonlys inne i bilen så lenge det ikke er til sjenanse for de på utsiden av bilen, så lyset innenfra ikke forstyrrer andre trafikanter. Om man vil ha Xenon hoved-/grøftelys liggende å lyse i bagasjerommet eller under setene så er det sikkert ingen som bryr seg om det..

Lenke til kommentar
Mener at jeg har hørt at man har lov om man har aut.nivåregulering på lysene.. men er ikke sikker...

 

du kan vel sette de inn i tåkelysene? er vel ikke påbudt med tåkelys, kan si at det er til "show" hvis de blir stoppet av snuten, såfremt de ikke tar deg kjørende med dem ;)

 

Det er ikke påbudt med tåkelys, man bestemmer selv om man vil ha det eller ikke. Men har man tåkelys på bilen, så forplikter man seg til å sørge for at lyktene og oppsettet oppfyller kravene som stilles til dem. Da nytter det ikke å si at man ikke vil bruke dem på offentlig vei. Tåkelyktene vil nok ikke oppfylle de nødvendige kravene hvis man uten videre hiver xenonpærer inn i dem, da blir bl. a lysspredningen helt feil.

Lenke til kommentar
Kjøper til tåkelysene i første omgang da. Bare etter PKK :yes:

 

Du vet hva en xenon pære koster eller?? siden du bekymrer deg for bot... en pære koster nesten det samme som du får i bot... lettere overdrevet, men en xenon pære koster fra 600-1000kr, og er veldig lett å ødelegge ved montering/skifte ;)

Da må du kjøpe fra noen blodsugere.

Kan fint få komplette xenon-kit til under 1000 lappen, så jeg klarer ikke helt å se hvorfor noen skulle ville betale 1000 kroner for bare en pære.

Lenke til kommentar
Kjøper til tåkelysene i første omgang da. Bare etter PKK :yes:

 

Du vet hva en xenon pære koster eller?? siden du bekymrer deg for bot... en pære koster nesten det samme som du får i bot... lettere overdrevet, men en xenon pære koster fra 600-1000kr, og er veldig lett å ødelegge ved montering/skifte ;)

Da må du kjøpe fra noen blodsugere.

Kan fint få komplette xenon-kit til under 1000 lappen, så jeg klarer ikke helt å se hvorfor noen skulle ville betale 1000 kroner for bare en pære.

Helt enig.

 

Ord uten mening, og erfaring tenker jeg.

 

Byttet utallige Xenon pærer, uten problemer. Er da ikke værre enn en vanlig pære.

 

Kitet jeg har sett på blir den en kompis som driver med import som fikser, til 1000 lappen. Da et komplett kit.

Lenke til kommentar

Ja vel, da må dere gjerne linke til noen som selger pærer til under 600 kr stk... og da snakker jeg om KUN pærer

 

Vet at det finnes jalla xenon kitt som er billige, det er når pæra går at det koster...

 

Og når man vet hvor skjør en slik pære er, og hvordan den byttes, så er det ikke noe problem å bytte nei, men å sammenligne den med en vanlig pære, blir vel litt feil.... den kerramikk kjernen rundt "ståltråden" tåler nesten INGENTING

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...