Gå til innhold

Brukbar tele til Pentax?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har erfaringer med og/eller kan anbefale en brukbar tele til Pentax (K10D)? Jeg vil antagelig ikke bruke den veldig mye, og jeg er hovedsakelig interessert i en zoom.

Edit: (var feilpostet)

Endret av Nagel
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ettersom du ikke har tenkt å bruke tele-objektivet så mye, å vil jeg anbefale en rimelig sak.

F.eks. den nye Pentax DA 55-300mm

Tom

Edit: fjernet kommentar om feilposting.

Endret av tomsi42
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg endte på Pentax DA 50-200mm. Grunnen er enkel. For meg som har Pentax 16-45mm fra før så var det viktigere å få dekket opp brennviddene fra 50-70mm enn fra 200-300mm. Dessuten leste jeg på tester at Tamronen var noe ustabil på brennvidder over 200mm uansett. Har også tro på at byggkvaliteten er litt høyere på Pentax'en.

Pentaxen er jo i utgangspunktet et dyrere objektiv (koster vel 2500 hos Janpan foto), men man kan tydligvis finne gode tilbud. Jeg kjøpte mitt nå i helgen fra MPX til 1240,- og da synnes jeg prisforskjellen var så liten at jeg gikk for Pentaxen.

Skrevet
Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg endte på Pentax DA 50-200mm. Grunnen er enkel. For meg som har Pentax 16-45mm fra før så var det viktigere å få dekket opp brennviddene fra 50-70mm enn fra 200-300mm. Dessuten leste jeg på tester at Tamronen var noe ustabil på brennvidder over 200mm uansett. Har også tro på at byggkvaliteten er litt høyere på Pentax'en.

Pentaxen er jo i utgangspunktet et dyrere objektiv (koster vel 2500 hos Janpan foto), men man kan tydligvis finne gode tilbud. Jeg kjøpte mitt nå i helgen fra MPX til 1240,- og da synnes jeg prisforskjellen var så liten at jeg gikk for Pentaxen.

Kan se ut som du kjøpte den siste. :)

Skrevet
Og kan du leve med Samsung-branding (ellers identisk objektiv), koster det 995,- hos Scandinavian Photo, forøvrig et sted det er verdt å kikke innom dersom du er på jakt etter utstyr til Pentax/Samsung...
Skrevet
Har også tro på at byggkvaliteten er litt høyere på Pentax'en.

Igrunnen ikke, men pentax 50-200 er vesentlig mer kompakt enn tamronen. Jeg har tamronen og jeg hadde pentaxen.

Skrevet
Har også tro på at byggkvaliteten er litt høyere på Pentax'en.

Igrunnen ikke, men pentax 50-200 er vesentlig mer kompakt enn tamronen. Jeg har tamronen og jeg hadde pentaxen.

Du har sikkert rett ang byggkvalitetet. ;) Da gjennstår jo bare argumentet mitt om at for meg er 50-70 spektere viktigere enn 200-300. Kan jeg spørre hvorfor du byttet fra pentaxen til tamron'en?

K-ryeng: Du har helt rett. Hadde jeg sett at samsung'en var så billig hadde jeg nok godt for den. Ja, ja 200 kr i forskjell er jo ikke all verden :p Så kan jeg jo flashe Pentax merket, he he.

Skrevet

200-300 var viktigere enn 50-70. Pluss juksemakro, selvsagt. Når man er glad i å ta nærbilder/makro men ikke gidder å dra med seg et ekstra makroobjektiv, så duger den helt fint hvis man skulle dumpe over noen motiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...