Gå til innhold

ABIT NF7-S viser 27 Grader på CPU. Rett?


olaeirik

Anbefalte innlegg

Jeg har et ABIT NF7-s hovedkort som jeg nettopp har fått flashet ny bios versjon 1.3 på. Den nye biosen viser at temperaturen på cpu-en er på 25-27 grader avhengig av aktivitet. Jeg har en Silent Viking påmontert. Kan dette stemme? Litt lite liksom? Noen flere som har NF7-S som opplever dette?

 

Videre lurer jeg på stilling av FSB. Hva betyr de ulike valgene i Soft Menu III egentlig?

 

http://www.rojakpot.com/default.aspx?locat...&var1=16&var2=9

 

Denne siden tar for seg de ulike valgene, og jeg stusser veldig på det bildet med FSB / DRAM Ratio. Hva betyr disse 3/3, 3/4, 4/4 osv egentlig?

Jeg har stilt opp FSB på CPU til 172. Vil det si at minnet jobber på 2 x 172? Eller er dette gjeldene bare for CPU?

 

<hr>

ABIT NF7-S Rev 1.0

AMD AIUHB 0301 TBredB [email protected] ghz (1.76v) Silent Viking

25C idle/27C load...

512mb Twinmos PC3200 CL2

Radeon 9500 128 MB DDR

1 x 120 GB WD 8 MB Cache

1 x 80 GB WD 8 MB Cache

MSI CDRW 48x24x48x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viss eg ikkje tar fryktelig feil så følger Minnet CPUen sin fsb. Viser den 25 grader når den er overklokka til 2.25ghz?? Det er i så fall utrolig lav temp.

 

Er du sikker på at det er CPU som er 25 og ikkje hovekort?? :p

 

Om situasjonen er at den viser 25 grader på ein overklokka xp2100 med ein silent viking vil eg enten si at du har ein meget kald CPU eller at bios har feil. Har du prøvd andre program som kjøres i Windows til å vise temp? Det følger sikkert med på Pcen.

Lenke til kommentar

Jeg har testa dette med to forskjellige programmer.

 

PC alert 3 og Motherboard Monitor. Begge to viser det samme.

 

Eg å mente at RAM følger FSB på pc-en.

 

Eg å syntes at dette var en vanvittig lav temperatur. Og kan egentlig ikke fatte det. Det er også derfor jeg lurer på om det er andre ABIT NF7-S eiere som har lignende kommentarer.

 

Vifta på Silent Vikingen gikk istykker så jeg satt inn en ny vifte på den:

http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=A...=A1214&toc=5830

 

Men kan allikevel ikke forstå at dette skal gi så drastiske resultater.

 

ABIT NF7-S Rev 1.0

AMD AIUHB 0301 TBredB [email protected] ghz (1.76v) Silent Viking

25C idle/27C load...

512mb Twinmos PC3200 CL2

Radeon 9500 128 MB DDR

1 x 120 GB WD 8 MB Cache

1 x 80 GB WD 8 MB Cache

MSI CDRW 48x24x48x

Lenke til kommentar

Jeg glemte forøvrig å si i sted at jeg har to stk vifter som blåser i kabinettet i tillegg.

 

Dette er to stk 80 MM Enermax-vifter

http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=U...UC8FAB&toc=5830

 

Den ene blåser luft inn fra fronten på harddiskene mine, og den andre står øverst bak og blåser luften ut fra kabinettet.

 

Det hele står i et standard Chieftech-kabinett med en vifte av ett eller anna slag i døren.

 

 

ABIT NF7-S Rev 1.0

AMD AIUHB 0301 TBredB [email protected] ghz (1.76v) Silent Viking

25C idle/27C load...

512mb Twinmos PC3200 CL2

Radeon 9500 128 MB DDR

1 x 120 GB WD 8 MB Cache

1 x 80 GB WD 8 MB Cache

MSI CDRW 48x24x48x

2 x 80 MM Enermax (67 m2/time)

Lenke til kommentar
Hvor fant du den bios-en? Versjon 1.5 altså?

Den nyeste jeg har funnet hittil er versjon 1.3

 

Den fant jeg her:

http://www.abit-usa.com/products/mb/nf7-s/...s/biosdrive.php

 

Hva slags kjøler og vifter og sånt har du da? Hvor

varmt er det i rommet du har pc-en?

 

Biosen fant jeg via abit sine egne forum, ligger på abit sine sider en plass :D

Jeg har en globalwin kjøler med en delta kjøler, dvs elendig kjøling :(

3papst vifter, og 24 grader på rommet. Systemp på 25

Lenke til kommentar
Fremdeles ingen forandring.. ser ut som jeg må si meg ekstremt fornøyd med å ha en CPU som går på mellom 24-27 grader.. Noen bedre?

 

hehe, bare så du er klar over det: Den temperaturen er feil! Du får ikke 24-27 med romtemp på 20 grader med en Silent Viking. Det skjer bare ikke.

 

Jeg vil tro at om du tar å måler ribba(f.eks med steketermometer) så ville det ikke forundra meg om denne ligger på 27 grader.

Lenke til kommentar
Jeg har testa dette med to forskjellige programmer.

 

PC alert 3 og Motherboard Monitor. Begge to viser det samme.  

 

De to programmen bruker samme sensorene som bios gjør, tror du kan si at noe ikke stemmer.

Men lurte på en ting: mine bruker manualer sier at du bør clear cmos etter en bios oppdatering, hva sier brukermanualen din om det?

Lenke til kommentar

Jo, det sto noe om det en plass. Jeg har personlig ikke gjort dette. Skjønte egentlig ikke helt vitsen med å gjøre det. Hvorfor skulle man det?

 

 

Til Anders L - Det er jo en modifisert Silent Viking det er snakk om her. Med en vifte som yter 90 m3/time istedet for 55 som den orginale gjør på full guffe.

 

Men det er kanskje mulig at siden jeg har en vifte på full guffe (67 m3/time)i front som suger inn, en bak (67 m3/time) + en vifte 80 MM av noe slag som er i døra så blir det såpass gjennomtrekk i kabinettet at det drar ned temperaturen på CPU-en såpass? Er det mulig kanskje?

 

Ser at CPU ligg sånn ca 10 grader over System temp. Hvor stor bruker forskjellen å være hos dere til vanlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...