Thomas Toget Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Hallo! Skal programmere OpenGL i C++ og bruker Visual Studio 2008. Jeg har en bok som bruker glut, et tillegsbibliotek for å vise vindu,sette størrelse, posisjon, etc., men har problemer med å få dette til å fungere. Har googlet en del, men ikke funnet noen løsning Er det noen som vet hvordan jeg kan få glut til å virke med VS2008? Eller kanskje noen vet om alternativer til glut?
Mr. K Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Har du prøvd å lage noen programmer og kompilere dem? Får du noen feilmeldinger?
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 (endret) det skal bare være å legge til opengl32.lib og glut.lib, og deretter inkludere til gl.h og glut.h fra PlatformSDK\include\gl\ (eller fra der du har gl includefilene dine) edit: Hvis du bruker express versjon av Visual C++ tror jeg du må laste ned PlatformSDK manuelt fra Microsoft. Endret 28. januar 2008 av GeirGrusom
Thomas Toget Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 // Glutenallergi.cpp : Defines the entry point for the console application. // #include "stdafx.h" //#include <windows.h> //#include <gl.h> //#include <glu.h> #include <glut.h> void init (void) { glClearColor (1.0, 1.0, 1.0, 0.0); //set display color to white glMatrixMode (GL_PROJECTION); //set projection parameters gluOrtho2D (0.0, 200.0, 0.0, 150.0); } void lineSegment (void) { glClear (GL_COLOR_BUFFER_BIT); //clear display window glColor3f (1.0, 0.0, 0.0); //set drawing color to red.. glBegin (GL_LINES); glVertex2i (180, 15); glVertex2i (10, 145); glEnd (); glFlush (); //process all OpenGL routines as quickly as possible } void main(int argc, char** argv) { glutInit (&argc, argv); glutInitDisplayMode (GLUT_SINGLE | GLUT_RGB); //set display mode glutInitWindowPosition (50,100); glutInitWindowSize (400, 300); glutCreateWindow ("Hello World hurra"); init (); glutDisplayFunc (lineSegment); glutMainLoop (); //return 0; } Feilmeldingen eg får er at "Programmet kan ikke starte fordi glut32.dll ikke finnes. Det problemet kan la seg løse ved å installere programmet på nytt." Regner med at jeg ikke har fått til å installere glut med visual studio 2008 eller noe sånt... Har funnet instruksjoner for visual studio 2005 med å kopiere diverse filer hit og dit, men det "passer ikke" til VS2008/vista ps. Er veldig nybegynner i C++, er vant til Java/C#. Aldri programmert med OpenGL heller
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 ok, ikke verre nei Last ned glut32.dll og legg den i samme mappe som .exe fila, eller i System32.mappen
Thomas Toget Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Fantastisk :-D Tusen takk for hjelpen ! Ohh.. Har tegna en strek
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå