Gå til innhold

Den knøttlille munnspilltråden


Eplekaka88

Anbefalte innlegg

Den enkleste metoden er å blokke de andre hullene med tungen, men hvis du kun lærer deg det får du aldri til fine blues-lyder osv. Jeg er ikke noe flink til å spille (mitt ble ødelagt:@), men når man etter hvert skal begynne å bøye toner, må du kunne blåse på et enkelt hull uten å bruke tungen.

 

Her finner du en fin side med tabulatorer til allskens sanger.

 

Anbefaller også boken "Lær deg å spille MUNNSPILL", skrevet av David McKelvy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Har to munnspel, men kan absolutt ingen ting om korleis ein speler på eit, eller kva tone dei er stemte i. Hadde vore mosomt å læra seg litt. Har også eit slags stativ til eine munnspelet, slik at det står rundt halsen, og eg kan spela gitar samtidig. (Sjå f.eks. Bruce Springsteen)

 

Kva kostar den boka det var snakk om? Kanskje dei har ho på Hagstrøm... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørte Toots Thielemans og ble mektig imponert! Munnspill ligner jo klanglig litt på trompet (med harmon), som er mitt hovedinstrument. Men jeg ble likevel motivert til å prøve å lære meg litt munnspill. Kan noen her kan forklare de ulike tekniske forskjellene, innpust/utpust? Har sett noen knapper blant annet. Tenkte å kjøpe et kromatisk ett. Hvordan er de klanglige utfordringene på et munnspill...intonasjon, fin/stygg klang osv..? Hvordan skjer ansatsene? Funker dobbeltunge? Hvordan spiller man egentlig fraser på tvers av "nabohull" legato, uten å blåse luft i de andre hullene? Hva skiller et billig instrument fra et litt dyrere? Noen som har hørt The Way Up (Pat Metheny Group)? Der er det noen intense munnspillpartier.

Lenke til kommentar

Mange spørsmål...

 

Hørte Toots Thielemans og ble mektig imponert! Munnspill ligner jo klanglig litt på trompet (med harmon), som er mitt hovedinstrument. Men jeg ble likevel motivert til å prøve å lære meg litt munnspill. Kan noen her kan forklare de ulike tekniske forskjellene, innpust/utpust? Har sett noen knapper blant annet. Tenkte å kjøpe et kromatisk ett. Hvordan er de klanglige utfordringene på et munnspill...intonasjon, fin/stygg klang osv..? Hvordan skjer ansatsene? Funker dobbeltunge? Hvordan spiller man egentlig fraser på tvers av "nabohull" legato, uten å blåse luft i de andre hullene? Hva skiller et billig instrument fra et litt dyrere? Noen som har hørt The Way Up (Pat Metheny Group)? Der er det noen intense munnspillpartier.

 

 

Du får en garantert eir fyldig lyd...

 

Koslig lite instrument å ha med på fest eller ned i fjøra :p

Lenke til kommentar

Så artig, en tråd om munnspill. :) Har et knøttlite munnspill jeg fikk i bursdagsgave for leenge siden, men det er så lite at det er ekkelt å spille på. Kan så å si ingenting på munnspill, men har lyst til å lære. Har titta litt på internett, og jeg fant et munnspill jeg kunne tenkt meg, men har så klart rota bort navn og link. Ble litt overrasket over at det er så billig. Stikker nedom musikksjappa i byen en dag og kjøper et, tror det kan bli gøy. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...