Gå til innhold

Den knøttlille munnspilltråden


Eplekaka88

Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Jeg har spilt litte grann munspill oppigjennom tidene. Kan selvfølgelig få enkel lyd og alt det. Spiller og de fleste melodier uten å se på noter og sånt, men jeg har generell lite kunnskap om munnspill.

Med det mener jeg hvilken dur på munnspillet jeg bør velge når jeg kjøper og hvilken dur er lettest å spille i o.s.v

 

Noen som har nyttige tips her ?

 

Lurer på å kjøpe sånt sett med flere munnspill i :

 

http://www.musikklink.no/aspx/loginVnet.as...ign=kelkooclick

 

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?...artner=kelkoono

 

Er dette greie munnspill ?

 

Eller er det bare tull ? Er det noen av durene som jeg aldri får bruk for ?

 

Ser det er munnspill som har stamme i tre og noen har i plast. Hva er forskjellen ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp det settet. Veldig dårlige munnspill. Prøv heller ut Lee Oskar sine munnspill, de er veldig gode. Skal du ha Hohner ville jeg gått for Golden Melody.

 

Forskjellen på tre og plast skal visstnok være minimalt når det kommer til lyd. Men om du blokkerer med tungen kan tre ofte bli skarpt, og plast har selvsagt lenger levetid.

 

Jeg kan ikke mye musikkteori, men etter det jeg har forstått fra andre erfarne spillere er at man egentlig ikke trenger å ha munnspill i enhver dur. Det er viktigere å lære seg å spille i alle possisjoner. Dvs at man på et bestemt munnspill possisjonerer seg ettersom hvilken dur man vil spille i. På et C munnspill kan man spille i førsteposisjon, altså begynne å blåse ut på hull 1, dermed spille en C, og avslutte på hull fire, en skala høyere på C igjen. Vil man spille i G så begynner man på innblås hull to og spiller opp til utblås på hull seks. Dette betyr at man må være istand til å bøye notene.

 

Bd

Eb Gb B

C E G C E G C E G C

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

D G B D F A B D F A

Db Gb Bb db

F A

Ab

 

(Denne ble visst litt mongo når jeg postet teksten, men gå her så ser du hva jeg prøvde å "tegne". Se her.

Å spille i en bestemt dur betyr bare at man begynner og avslutter på samme tone, bare en skale høyere, og at man på veien dit har vært innom alle de nødvendige tonene for å fylle ut skalen.

Endret av Basus Jernet
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

flott tråd! Har ikkje spelt så lenge, men var ikkje vanskeleg å verta bitt av basillen. Foreløpig har eg berre eit spel, eit Hering 1923(vintage harp) i C-dur, eit spel eg kan anbefala. Har òg eit tips for dei som skal byrja å spela, prøv dykk på "oh susanna", lettspelt song du fort kan få dreisen på.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Vurderer å kjøpe meg et munnspill da det vel er det "kjekkeste" instrumentet å ha med å gjøre. Litt vanskelig å ta et piano på innerlommen.

 

Tenker å kjøpe et enkelt ett i C-dur, har forsått det sånn at det er det som er å foretrekke for nybegynnere. Hvor vanskelig er det egentlig å lære instrumentet? Jeg mener ikke å bli virkelig god, men god nok til at man faktisk kan si at man kan spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...