Gå til innhold

Må forsikre meg om at objektivet ikke er skadet


Anbefalte innlegg

Jeg var ute å knipset noen bilder ved en sjø i går, var nok litt nonchalant og oppdaget i etterkant at det var kommet "sjøskum" fremme på objektivet, i tillegg til at var rimelig nedkjølt. Det skal sies at det ble eksponert for dette i kort tid, men jeg må likevel forsikre meg om at det ikke har tatt skader av idiotien.

 

Har tatt noen bilder mot visse lyskilder i etterkant, uten å se skader, men trenger tips/råd til flere måter sjekke status. Hva kan jeg dessuten gjøre for å få fjernet saltet som nå ligger "klistret" på glasset?

 

Regner med at byggekvalitet og teknikk er avgjørende, så jeg nevner at dette er et Sigma 10-20mm F4-5.6-objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var ute å knipset noen bilder ved en sjø i går, var nok litt nonchalant og oppdaget i etterkant at det var kommet "sjøskum" fremme på objektivet, i tillegg til at var rimelig nedkjølt. Det skal sies at det ble eksponert for dette i kort tid, men jeg må likevel forsikre meg om at det ikke har tatt skader av idiotien.

 

Har tatt noen bilder mot visse lyskilder i etterkant, uten å se skader, men trenger tips/råd til flere måter sjekke status. Hva kan jeg dessuten gjøre for å få fjernet saltet som nå ligger "klistret" på glasset?

 

Regner med at byggekvalitet og teknikk er avgjørende, så jeg nevner at dette er et Sigma 10-20mm F4-5.6-objektiv.

 

Så lenge det bare er på frontelementet bør det gå bra.

Du kan vaske av saltet, men vær veldig forsiktig så saltkrystallene ikke lager riper i coatingen.

Gjør frontelemetet fuktig først og la saltet løse seg opp, for så å forsiktig tørke av med en myk klut.

Så kan du rense med den vanlige kluten siden.

Lenke til kommentar

Har du prøvd linsepenn? Jeg har aldri hatt så hardtsittende merker

at jeg ikke har fått det bort med den.

 

Men på kikkerter skal man bruke alkohol til å vaske bort flekker.

Er vel begrenset hvor mye forskjell det er på et kikkert-objektiv og

et kamera-objektiv.

Lenke til kommentar
Har du prøvd linsepenn? Jeg har aldri hatt så hardtsittende merker

at jeg ikke har fått det bort med den.

 

Men på kikkerter skal man bruke alkohol til å vaske bort flekker.

Er vel begrenset hvor mye forskjell det er på et kikkert-objektiv og

et kamera-objektiv.

 

Linsepenn er bra! Jeg har en fra Jessops som har kamelhår på den ene siden, og en magisk fingermerke-fjerner på den andre siden.

 

Evt så kan man vel sprute bittelitt jif vindu på en kjøkkentørk, og så forsiktig væte linsen i front, for så å bruke et vanlig vått kjøkkentørk for å ta bort jif'en - og så tørke i etterkant med mikrofiber-klut eller kjøkkentørk?

 

Blir det noen små papirfibre igjen, så tar man det vekk med en linsekost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...