Gå til innhold

Lukkertid, laser og blinklys


toth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøy, rett og slett!

 

Om du vil ha kommentar på fototeknikk, så sitter den jo fint når du får til det du får til.

 

Om du vil ha kommentar på komposisjon, så er det vel ikke så mye komposisjon her.

 

Men bildene er kule for det. Nok et eksempel på at oppfinnsomhet trumfer time på time med kompisjonsøvelse...

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Egentlig er eneste "teknikken" brukt lukkertid og et stativ, samt litt kreativitet.

Komposisjonen, som du påpeker, var mest tilfeldig. Det kan vel kalles komposisjon å flytte seg til forskjellige steder/posisjoner i mørket, for så å belyse igjen, som er hva vi gjorde.

 

Men det var ærlig talt bare lek, og hverken meg eller kameraten min med kameraet har særlig peiling i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar

Du har rett. En vanlig rød laserpeker, du vet de alle hadde før? De er på rundt 0,5mW, min er på 30.. ;)

Vil du kjøpe grisedyrt og norsk, men da med et ganske nyttig filter mot blindhet og slikt, kan du handle på http://www.nettshop.net/shop/gronne-lasere/cat_1.html

Vil du derimot gjøre som meg, og betale en 10% av prisen, kan du gå her:

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.134 se etter "True Green Laser". :)

 

PS; den er ypperlig til å peke på stjerner!

Endret av toth
Lenke til kommentar
PS; den er ypperlig til å peke på stjerner!

 

Hva mener du med det? Kule laserbilder forresten!

Jeg mener at man ser selve strålen tydelig flere opptil kilometer, så man kan lett peke ut en enkelt stjerne, om man f.eks vil vise noen hvilken man tenker på. Peke ut stjernebilder f.eks. :)

Lenke til kommentar
Hæ? Stjerner er jo mange hundre lysår unna, noe som vil bety at tiden det vil ta for lyset å treffestjernen, og reflektere tilbake vil ta mange hundre år, minst! I tillegg må en jo treffe et punkt på stjernen som reflekterer strålen direkte tilbake til deg igjen?

Neida, funker fint. Laseren er såpass kraftig og den reflekterer støv/fuktighet i luften som gir deg en "linjal" mot stjernene.

Vi selger slike, men kan jo selvfølgelig ikke fortelle her hvilken butikk pga reklameforbudet.

Lenke til kommentar
Hæ? Stjerner er jo mange hundre lysår unna, noe som vil bety at tiden det vil ta for lyset å treffestjernen, og reflektere tilbake vil ta mange hundre år, minst! I tillegg må en jo treffe et punkt på stjernen som reflekterer strålen direkte tilbake til deg igjen?

Neida, funker fint. Laseren er såpass kraftig og den reflekterer støv/fuktighet i luften som gir deg en "linjal" mot stjernene.

Vi selger slike, men kan jo selvfølgelig ikke fortelle her hvilken butikk pga reklameforbudet.

Riktig. Den treffer selvsagt ikke selve stjernen, men den gir deg en såpass lang siktelinje at man fint kan peke. :)

 

Tøft! Men hvordan klarte du å tegne en person med laseren som satt ved siden av egentlig?

Tipper det er brukt blits for å eksponere den "lyse" personen, deretter har denne skiftet posisjon og satt seg ned for så å bli "lasermalt".

Stemmer, lukkertid opptil 25 sek, ett blitz, flytt personen, og "lasermal". samme med blinklyset, ett blitz, flytt og blink. Som sagt er det ingen redigering. :)

Lenke til kommentar

Takk, likte de med blinklyset selv.. Burde nok redigere bort selve bilen, men..

 

Har noen her anelse om hvorfor jeg lett kan få bilde av selve strålen, som på nederste bildet, med et enkelt mobilkamera, men ikke med speilrefleksen vi brukte til å ta resten? Strålen vil ikke vises med det kameraet, selv med lang eksponering. Har det noe med blender å gjøre(jeg har ikke peiling på dette)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...