aleks tho Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Holder på med en skoleoppgave hvor jeg skal presentere forskjeller i musikken fra barokken og klassisismen. I den forbindelse lurer jeg på om noen kan komme med noen musikkeksempler som tydelig viser forskjeller i musikkstilen fra de to periodene. På forhånd takk. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Har du prøvd å ganske enkelt høre på en komponist fra de to forskjellige periodene? Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Det har jeg, men jeg fant ingen stykker hvor man hørte en klar forskjell. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Forbindelsen mellom stemmene, som var en stor del av høybarokkens polyfoni ble i stor grad redusert til en melodi og et enkelt akkopagnement (f.eks alberti-bass). Melodikken gikk fra barokkens viderespinning, til klassisimens logiske periodisering. Generalbassen forsvinner. Nye sjangere oppstår (f.eks symfoni og strykekvartett). Instrumenter blir videreutviklet, fra cembalo til hammerklaver f.eks. Bidrar til økt dynamisk variasjon - fra terasse dynamikk (enten f eller p) til crescendo, diminuendo. Mange vil hevde at musikken ble enklere - noe som egentlig ikke stemmer sett fra barokkmusikkens grunnidéer.(f.eks monodi, en enkel melodistemme akkompagnert av generalbass). Endret 24. januar 2008 av Urmaker Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Takker for svar. Har du noen konkrete eksempler på dette? Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Ja, men det er viktig og huske at ting skjer gradvis.. faktisk har man to retninger som kan beskrives som overganger mellom barokk og klassisisme: galant og ekspressiv stil. Men uansett, hør på komponister som haydn - sammenlign f.eks en av bachs brandenburg konserter med en sen haydn symfoni. Lær deg lyden av et cembalo, veldig mye barokkmusikk (særlig vokal og orkestermusikk) har dette som akkompagnement mens det forsvant et lite stykke inn i wienerklassismen. Merk deg navn og lytt til musikk - etterhvert blir forskjellene soleklare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå