Gå til innhold

Diodebelysning i stort lokale


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og en kamerat lurer litt på hva som skal til for å lage diodebelysning i et større lokale. Som kan erstatte lysstoffrør. Vi har regnet litt, og kommet frem til at vi bruker 40.000 kroner i året på å belyse dette lokalet, og ved å kunne erstatte dette med dioder vil vi kunne senke utgiftene drastisk.

 

Hvordan er dette i praksis?

 

Ikke spør hvorfor, men hva kreves for å lage en slik "lampe" ?

 

Takker for all hjelp :)

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og en kamerat lurer litt på hva som skal til for å lage diodebelysning i et større lokale. Som kan erstatte lysstoffrør. Vi har regnet litt, og kommet frem til at vi bruker 40.000 kroner i året på å belyse dette lokalet, og ved å kunne erstatte dette med dioder vil vi kunne senke utgiftene drastisk.

Regnestykket angående den "drastiske sparingen" vil jeg gjerne se. I følge wikipedia, er det tilnærmet ingen forskjell i lyseffektiviteten mellom lystoffrør og lysdioder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

Dette er også før man tar hensyn til strømforsyningen. Dette er et-ikke tema hva gjelder lysstoffrørene, men når det gjelder diodebelysning er det et betydelig bekymringsmoment.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Enda en ting å ta med i beregningen er hva du skal bruke lyset til. Hva gjør menneskene i hallen? Hvor lenge er man der i slengen osv. Finnes det alternative måter å belyse hallen på, andre enn å floode alt ovenifra og ned? Tipper man blir ganske løk i nøtta av å gå rundt i utelukkende led-lys hele dagen. Men jeg kan jo sef. ta feil. :dontgetit:

 

En annen ting man må ta med i beregningen er at all energien som ikke blir til lys blir faktisk til varme. Så alle kilowattene du sparer på lysregningen må dermed legges inn i oppvarmingen av bygget. Er denne problemstillingen blitt vurdert? Her i Norge hvor vi trenger oppvarming hele året vil derfor vinninga gå opp i spinninga med mindre du får varmet opp bygget ditt sinnsykt billig. :cool:

 

J

Lenke til kommentar

Jeg vet at min far har et brukbart stort lokale, som han ogås vurderte diode belysning, og når spørsmålet om varme fra lysstoffrøret kom, ble det sagt at varmen var så liten og ville uansett bare ligge oppe ved taket.

Dette er et lokale som ikke er ment for fester og masse folk.

 

Ut i fra hva jeg ser på VisualStudios post, står det ingenting om at mennesker skal være der inne. Og om han tenker på diodebelysning i det hele tatt bør det være stort. Vet ikke hva du er ute etter tigergutt, men som du sier er ikke det ¨gå rundt i diodebelysning noen særlig god løsning om mennesker skal oppbevare seg der.

 

Så er det et type lagerbygg, Visualstudio? Eller er det et "festlokale"?

Lenke til kommentar

Lysdioder istedet for lysstoffrør (til opplysning av stort lokale)...

 

Her er det nok ingen verdens ting å spare i dag. For å kunne spare noe må lysdiodene bli billigere i innkjøp og montering ettersom de ikke produserer noe mer lys en lystoffrør. Dvs. at man må ha 15-30 stk dioder for å erstatte et stort lysstoffrør på 35W.

Det området lysdiodene kanskje har størst fordel er at varigheten er meget god og dermed blir velikeholdskosten meget lav.

 

Angående dette med varme som som er nyttig i forhold til oppvarming. Dette er et ikke-tema nå man snakker om lysstoffrør mot lysdioder ettersom de har mer eller mindre helt lik effektivitet. (Dvs. at begge teknologier produserer like mye varme.)

 

Når lysdiodene får noen ekstra år på baken vil nok dette alternativet bli mye mer aktuelt. Diodene vil bli mer effektive og mye billigere. Spesielt utstyret som er koblet til diodene. (monteringsmateriell)

 

 

space

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å belyse store lokaler med LED..

 

Men norge hører til i steinalderen når det gfjelder utvikling av LED!!

 

I mange andre land har de kommet veldig langt på dette punktet, men det tar sikkert 2-5 år før det kommer i stor grad her i landet..

 

I flere land har de ledbelysning til det meste, også store taklamper og utendørsbelysning.

 

Strømforbruken til ledlamper eller led pærer varierer etter oppbygning. Jeg har feks åpnet en Gu10 pære for 220v. LED'ene skal jo ha veldig lav spenning og likestrøm. Dette var kompensert med en likeretter, en kondensator og et par motstander.. Dette er ikke det mest gunstige for strømforbruken.. Mye av effekten går bort i motstanden.. Litt dyrere elektronikk ville eliminert det meste av dette tapet..

 

:cool:

Lenke til kommentar

Fullt mulig ja. Har noen her sagt noe annet?

Men er det en bedre løsning en tradisjonel belysning (typ: lysstoffrør)?

 

Jeg ser virkelig ikke hva Norge har med utviklingen av LEDs å gjøre. Utviklingen av selve LEDen gjøres typisk av store internasjonale selskaper, og er mer eller mindre uavhengig av vår politikk og holdning.

At LED-løsninger ikke er så utbredt har rett og slett med hvor bra det er. Før LEDs er betydelig bedre enn tidligere teknologier, vil det ikke bli utbredt. Det er faktisk så lett som det.

 

Var den løsningen virkelig i en 220V pære? Den er ikke bare dårlig hva gjelder effektivitet, men vil også gi stor spredning i lysintensitet og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg og en kamerat lurer litt på hva som skal til for å lage diodebelysning i et større lokale. Som kan erstatte lysstoffrør. Vi har regnet litt, og kommet frem til at vi bruker 40.000 kroner i året på å belyse dette lokalet, og ved å kunne erstatte dette med dioder vil vi kunne senke utgiftene drastisk.

 

Hvordan er dette i praksis?

 

Ikke spør hvorfor, men hva kreves for å lage en slik "lampe" ?

 

Takker for all hjelp :)

 

som andre har nevnt er det ikke noe å spare på LED VS lysrør, men du kan se på damplamper, finnes litt forskjellige typer med forskjellige farger og fargegjengivelse, feks slike som brukes til veilys. Det kommer jo an på hva lokalet skal brukes til men slike lamper blir ofte brukt til verksteder ol.

Lenke til kommentar

Hvis du gidder å sjekke litt med diverse nettbutikker så kan det fort bli billig med dioder (en kompis bestilte UV leds ca 50 stk til 20 dollar). Jeg skal sjekke hva nettadressen er.

 

 

En annen ting jeg har sett er at folk er opptatt av effekten i leds noe jeg selv mener blir feil da en diode kan ha ove 30 000 mcd lysstyrke noe som er rimelig mye lys. En må også tenke på hvilken farge man skal velge.

Lenke til kommentar

-3bna, hva er feil med å se på effekten i en diode?

Man ønsker jo å vite hvor mye energi den forbruker, og da må man nesten se på effekten ;)

 

Overrasker meg veldig lite at lysekronen i nye operaen bruker LED. Jeg vil tro at størrelsen og vedlikehold var avgjørende faktorer. Veldig spennende prosjekt, men jeg lurer fælt på hvordan de gjør det med strømforsyning og ikke minst varmeutvikling. Vi snakker i overkant av 20kW!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...