Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I bedriften jeg jobber i har vi flere avdelinger hvor hver avdeling har x antall skrivere tilgjengelig. jeg har lyst til å gjøre slik at skrivere automatisk blir installert hos brukere som tilhører samme avdeling.

 

når folk i avdeling x logger seg på slak skriverne til avdeling x automatsik installeres på maskinen de sitter på. Flytter de til avdelig y skal avdeling y sine skrivere bli installert automatisk.

 

såvidt jeg har skjønt er dette mulig i Windows 2003 R2 men er det noen som vet hbvordan dette kan gjøres i windows 2003?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan du løse med for eksempel et lite kix script. Har dessverre ikke fullverdig script eller syntax i hodet.

 

 

Mapping av skriver(e) og sette standardskriver:

 

If AddPrinterConnection ("\\server\skriver") = 0

? "Mapper nettverksskrivere..."

 

If SetDefaultPrinter ("\\server\skriver") = 0

? "Setter standard nettverksskriver..."

 

Endif

Endif

 

Så må det legges til en liten snutt først for å kontrollere gruppetilhørighet. Mulig det fungerer med IF INGROUP ("Domene\Gruppe"). Du finner fort løsningen hvis du googler litt.

 

Edit: Hvis du har en navnestandard på klientene som inneholder avdelingsnavn eller nummer vil du også kunne kjøre en sjekk av dette.

Endret av MurDoX
Lenke til kommentar

jeg har allerede laget et BAT-script som ordner dette men jeg vil gjerne ha en automatiser løsning som AD fikser automatisk når en bruker logger seg på en maskin.

 

et alternativ kunne selvsagt vært å legge inn en sjekk i logonscripttet hvilkene skrivere som er installert på maskinen når folk logger seg på. vet du syntaksen for å sjekke om en srkiver er installert på maskinen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mulig å bruke location stringen i AD og på maskiner.

På skriver setter man feks \bygg1\admin, så på maskina det samme.

om man på maskina skriver bare bygg1, så vil den maskina få opp skrivere fra hele bygget. Hadde det sånn der jeg jobba før, men har ikke testa å satt opp selv. Om det funker pr default, eller om man må kalle igang noe script som gjør det. (eller om det var R2?)

 

-Trond

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det er nok en mer solid løsning vil jeg tro. Jeg husker jeg holdt på med dette selv i denne tråden og i denne tråden også. Aner ikke om det kan være til hjelp. Jeg fikk aldri ferdig scriptet fullstendig. Men basert på datamaskiner osv fungerte det fint. Problemet var når det var tynnklienter med i bildet fordi man kan ikke lagre tynnklienter som datamaskinobjekter i AD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...