Gå til innhold

AMD vs Intel for Age of Conan / BF2


Bjonski

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurer på hvor mye "dårligere" AMD prosessorne er enn Intel sine..

Jeg spiller ikke mye krevende spill, men skal spille Age of Conan når den tid kommer. AoC har ca. samme systemkrav som Oblivion, som jeg kan kjøre på min nåværende pc..

 

En i klassen har nettopp kjøpt X2 6000/6400 (husker ikke helt) og han kjører crysis på fullt.

 

Siden mitt budsjett faktisk ikke er så høyt ville det jo blitt mer gunstig å gå for AMD, selvom det er Intel som er best for tiden.

Men hvor stor forskjell er det egentlig?

 

Ville ikke en AMD X2 6000+ holdt til mitt formål? Koster jo halvparten av hva Q6600 gjør.

Hvor stor er forskjellen på 90nm og 65nm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg intel fordi jeg ser ikke noen oppgraderings framtid for AM2. Ser du på pris, kan du jo klare deg med en E8200/8400 eller deromkring, og kanskje overklokke den litt ? Skjermkort er viktigere enn CPU for spill, et overklokka hd3850 (eller to, hvis du er eventyrlysten), eller et billig/brukt 8800gt/8800gtx/ultra kan du bruke, mens du sparer penger til å kjøpe nvidias neste singel-gpu toppkort.

 

Og forskjellen på 90 og 65 nm er 2.5 × 10-8 meters, 25nm altså. Ganske lite ;-)

Firekjerne vil jeg også ha men da helst q9450 eller noe sånt, litt sprekere og kaldere enn conroe/kentsfield.

 

C2D 8400 : 1450.-

Abit p35 pro : 1163.-

8800gt 512mb : 1690.- (hvis butikken har det inne)

hd3850 512mb : 1300.- (same as above)

Brukt 8800gtx: 2600.- (på markedet her, var kanskje litt dyrt, glem det, 8800 gt er nok mye bedre)

 

En *smule* vanskelig å anbefale skjermkort uten å vite hvilken skjermoppløsning du ser for deg å spille i. BF2 vil uansett gå fint.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Mer offtopic:

 

Med det oppsettet du la frem fra Komplett, kan jeg si at prisforskjellen til e8400 og abit ip35pro er ca 900 kroner. Og det mener jeg det er verdt. Siden jeg også heter Anders bør du lytte til deg (meg)

Har dessverre ikke mer penger å gå på enn akkurat det som er satt opp der, alternativet er jo å vente en måned ekstra. Men det vet jeg ikke om jeg orker :)

 

Tror jeg går for X2 6000+ pga. prisen.. Skal kjøpe 8800GT 512MB ved neste lønning.

 

Noen som gidder å sjekke om dette passer sammen

Ser bra ut det der. Bra "bang for the buck" PC, med mye ytelse for penga.

Og alt passer sammen? :)

Lenke til kommentar
Og alt passer sammen? :)

Ja alt skal passe sammen, vet ikke hvordan hk liker minnet du har valgt, men ballistix fungerer som regel greit med de fleste hk og chipsets. Mulig det må en biosoppdatering til for at hk skal lese prosessor riktig, men hk skal ihvertfall klare prosessorens kraftkrav.

 

ok, takk. En jeg kjenner har samme CPU og HK, så kan høre litt med han :)

 

men kan hende jeg må kjøpe en annen PSU for å spare litt penger, men det skal nok ikke bli noe problem.

Har du noen å anbefale til under 700,- ?

Lenke til kommentar

Corsair har fått kvalitetsstemplet sitt gjennom at de er/var produsert av Seasonic, en veldig anerkjent psu produsent. (Mener å ha lest at Corsair psuer ikke produseres av Seasonic lenger, men husker ikke hvor). Denne kan derfor være et alternativ. Har selv 650W versjonen, dyr, men en av de viktigste komponentene bør ikke spares for mye på. Se f. eks HIPER tråden...

 

Chill har jeg ikke noe forhold til, sikkert bra. Se an hvor mange ampere 12v linjene klarer å levere, det kan ha betydning for stabilitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Takk, har sett litt på den. Men vurderte å kanskje kjøpe Chill PSUen fra SHG.no

 

Noen meninger om dette?

 

Har kjøpte denne psuen, men har ikkje testa den så mykje. Den er stille og har veldig gode spenninger. 12 V linjene lever 20 A kvar(to stykker). Er du på utkikk etter ein stille kvalitetsstrømforsyning er chill innovation 520 W valget :yes:

 

Er foresten ein test om denne her.

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
klipp

 

Klar over at jeg bryter NDA nå (Jeg er ikke med i beta, så teknisk sett så er jeg ikke under NDA), men slik beta-state er nå så er det problemer med at AMD prosessorer har dårligere ytelse i AoC enn Intel.

 

Jeg vet at det er beta, og jeg håper de allerede har en fix til dette i den koden som Funcom selv jobber med til det daglige.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
klipp

 

Klar over at jeg bryter NDA nå (Jeg er ikke med i beta, så teknisk sett så er jeg ikke under NDA), men slik beta-state er nå så er det problemer med at AMD prosessorer har dårligere ytelse i AoC enn Intel.

 

Jeg vet at det er beta, og jeg håper de allerede har en fix til dette i den koden som Funcom selv jobber med til det daglige.

 

Da får de komme med den fixen fort :) for jeg har bestemt meg for AMD pga. pris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...