Gå til innhold

Spørsmål til kristne fundamentalister


Anbefalte innlegg

Gud har skapt oss med en tilbøyelighet til å begå disse syndene - ja, det er til og med umulig for oss å unngå å begå enkelte av dem - men enda setter han opp en liste over ting vi ikke kan gjøre med mindre vi ønsker å brenne i Helvete. Men det er en god og allmektig Gud. Hm... Flere enn meg som ser en logisk sprekk i kristen mytologi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gud har skapt oss med en tilbøyelighet til å begå disse syndene - ja, det er til og med umulig for oss å unngå å begå enkelte av dem - men enda setter han opp en liste over ting vi ikke kan gjøre med mindre vi ønsker å brenne i Helvete. Men det er en god og allmektig Gud. Hm... Flere enn meg som ser en logisk sprekk i kristen mytologi?

 

Jeg!!! Tro i det hele tatt er noen rare greier. Ser ut som om du er pokka nødt til å TRO krampeaktig hardt på det for å tro på det meste religiøst......

 

Go figure!!!! :hmm:

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor de ti bud er som de er?

 

Gud lagde de 10 bud for at vi mennesker skulle komme til han å spør om hjelp til å holde budene.

Får å si det fra begynnelsen. Alle kristne vet at jødene var Guds utvalgte folk, det sa han til og med selv. Så gav Gud de 10 bud til jødene, og da tenkte jødene at "Vi er såpass gode at disse skal vi klare å holde selv". Noe som ikke var hensikten til Gud, han ville at vi skulle komme til han og få hjelp til å holde budene. 

 

håper dette klarerte noen ting

 

tar gjerne spørsmål på PM

 

Edit: Skriveleif

Endret av Borbra
Lenke til kommentar

Jeg tror de ti bud ble gitt oss for at vi skulle ha noe å strekke oss etter, ikke bare som kristne men også de som ikke tror på Gud. En person som ønsker å følge de tid bud (som egentlig bare er universale leveregler godtatt av de fleste i verden), er generelt en helt ok person å være sammen med.

 

En snodig ting er at det faktisk fins et større bud en de som står i 10 budene fra GT. En skriftlærd kom bort til Jesus etter at han hadde overhørt en samtale som Jesus hadde med en som lurte på om han kunne gifte seg i himmelen, og spurte: Hvilket bud er det første av alle? Jesus sa: Det første budet er at du skal elske herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din visdom og all din makt! Det andre (som et notabene i det første budet) er dette: Du skal elske din neste som deg selv! Et større bud finnes ikke. Dette står i Markus kap. 12 vers 29 ca.

 

Hvis man leser i NT forstår man fort at det handler ikke om hva man gjør, og hva man presterer som følge av sin tro som betyr noe. Hvis man elsker Gud, og elsker våre neste som oss selv, så er det nok. Fordi følgene av å gjøre dette har større konsekvenser enn å slavisk følge bud for bud. Dersom man elsker Gud, og elsker våre nester som oss selv, vil man i kjærlighet gjøre det gode, ikke fordi man blir bedt om det, men fordi man gjør det av kjærlighet.

 

Jeg har en oppfordring til ikke-kristne. Det er ikke noen stor greie, men tar kanskje et kvarter, halvtime/time, avhengig av hvor kjappe dere er. Les Matteus evangeliet som er den første boka i NT. Du finner den nok på www.bibelen.no. Trenger ikke lese hele boka, men i det minste frem til og med bergprekenen.

 

Jeg synes det står så mye bra der, og dersom dere ønsker litt fordypning i bibelkunnskap, så er det kjempebra og fortsette med å lese Paulus brev til Romerne i tillegg.

Lenke til kommentar
Jeg har en oppfordring til ikke-kristne. Les Matteus evangeliet som er den første boka i NT. Du finner den nok på www.bibelen.no.

 

Jeg har en oppfordring til kristne. Les THE ANTICHRIST av Nietzsche. Du finner den her :)

 

Er det en bra bok? Hva handler den om? Noen andre som har lest den her? Kan den anbefales som et middel for å komme meg bort bra kristendom?

Lenke til kommentar
Ironi og sarkasme er ikke lette å skille i skriftlige medier. Akk.

 

For å "komme bort fra kristendom" ville jeg heller lest f.eks. "Why I am not a Christian" av Bertrand Russel. Hvis du er veldig tøff/åpen/moden/whatever er kanskje "The God Delusion" noe å snuse på.

 

Har vel egentlig ikke tenkt å tape troen min på grunn av et forum, men er åpen for rasjonell tankegang. Som sagt, ironi og sarkasme er vanskelig å få fram i skriftlige medier ;) . Tenkte kanskje at dersom det fantes gode bøker om hvorfor jeg ikke burde tro på Gud så burde jeg vel lese den. På samme måte som jeg leser bøker om hvorfor jeg akkurat burde tro=)

Lenke til kommentar
Har vel egentlig ikke tenkt å tape troen min på grunn av et forum, men er åpen for rasjonell tankegang. Som sagt, ironi og sarkasme er vanskelig å få fram i skriftlige medier ;) . Tenkte kanskje at dersom det fantes gode bøker om hvorfor jeg ikke burde tro på Gud så burde jeg vel lese den. På samme måte som jeg leser bøker om hvorfor jeg akkurat burde tro=)

 

Du tror egentlig ikke. Innerst inne vet du at troen din er irrasjonell og i konflikt med vitenskapen. Du narrer deg selv til å tro at du tror, fordi du ikke takler livets realiteter.

 

Det finnes ingen gode og rasjonelle grunner til å tro.

Lenke til kommentar
Har vel egentlig ikke tenkt å tape troen min på grunn av et forum, men er åpen for rasjonell tankegang. Som sagt, ironi og sarkasme er vanskelig å få fram i skriftlige medier ;) . Tenkte kanskje at dersom det fantes gode bøker om hvorfor jeg ikke burde tro på Gud så burde jeg vel lese den. På samme måte som jeg leser bøker om hvorfor jeg akkurat burde tro=)

 

Du tror egentlig ikke. Innerst inne vet du at troen din er irrasjonell og i konflikt med vitenskapen. Du narrer deg selv til å tro at du tror, fordi du ikke takler livets realiteter.

 

Det finnes ingen gode og rasjonelle grunner til å tro.

 

Hva er det slags utsagn? Hvordan i svarte negerballer kan du si at jeg ikke takler livets realiteter? Ja, min tro er irrasjonell og helt sikkert i konflikt med diverse vitenskap. Men hva har vel det med nestekjærlighet, håp og fred og gjøre? Hvordan jorden ble til og hvem kom først og hva skjedde hvor og hvor og hvordan og hvorfor har ingenting med budskapet i Bibelen å gjøre. Vet du hva.. arrr.. beklager at jeg blir sint. drit i..

Lenke til kommentar
Ja, min tro er irrasjonell og helt sikkert i konflikt med diverse vitenskap. Men hva har vel det med nestekjærlighet, håp og fred og gjøre?

 

...vi andre har jo SÅKLART ikke noe av dette eller? Du kan da vel for F ha alt det dere smører dere inn i og tror derre er alene om selv om du ikke tror på gud vel? Du er ikke så tjukk i hue at du faktisk TROR at denne guds trua di gjør deg noe bedre enn andre? Eller er det det de tuter øra dine fulle av på denne bibel skolen? I så fall tar de GRUNDIG feil!

Sorry, bare måtte ut. Sånne utsagn gjør at jeg får lyst til å bryte kardemomme loven jeg lever etter..... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...