Gå til innhold

Spørsmål til kristne fundamentalister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Ja vi har jo fri vilje.. Men.. la oss si det sånn. Prøv å holde de 10 bud i en uke. Jeg vedder på at du ikke klarer det. Vi klarer det bare ikke. Du vil forstå det.

Lenke til kommentar

ja de ti bud lyder slik:

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

3. Du skal holde hviledagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

 

så hvilke er det som "vi" ikke klarer å holde oss fra å bryte i løpet av en uke alekstef?

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Bud #2 er vel det som de fleste har mest trøbbel med å forholde seg til, forkortelsen viser at alt som er vanskelig blir enten omgjort eller utelatt helt (jamf. apokryfene osv.). Bare se selv...

Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
ja de ti bud lyder slik:

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

3. Du skal holde hviledagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

 

så hvilke er det som "vi" ikke klarer å holde oss fra å bryte i løpet av en uke alekstef?

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

4. Du skal ære din far og din mor.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Varierer selvfølgelig fra person til person, men jeg tror ikke at noen klarer å holde de ti bud lenge. Orker ikke diskutere noe særlig. Dere vil forstå dette hvis dere prøver.. Mange lyger hele veien. De fleste har en eller annen gang vært misunnelig på en annens eiendom. Det er ikke alle som er like flinke til å hedre sin far og sin mor. Misbruket av Guds navn er stort! Kommentarer som "Herregud" eller "Herrejesus" eller whatever, er misbruk av Herrens navn når det blir brukt som et uttrykk,

Lenke til kommentar

Du skriver at du ikke orker å diskutere noe særlig, og at vi forstår om vi prøver. Jeg prøver, men jeg forstår ikke, så jeg ber deg om å forklare et par ting.

 

Når man gir menneskeheten ti konkrete ting å unngå, må man kunne kreve av listen at den er entydig. Hvis den ikke er det, vil man ikke kunne komme til enighet om hva de forskjellige punktene betyr, noe som igjen vil føre til at en masse mennesker har dårlig samvittighet fordi de tror de ikke har fulgt budene, mens en masse mennesker lykkelig vandrer rundt fordi de ikke har forstått at de har syndet. Derfor ønsker jeg meg definisjoner.

 

"1. Du skal ikke ha andre guder enn meg."

- Hva vil dette si? Teller allegorien om Mammon her; dvs. ønsket om materiell rikdom? Eller er det rent konkret gudstro på andre guder enn den kristne?

 

"2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn."

- Hva er det å "misbruke" et navn? Betyr det at man i bønnene sine skal unngå å be om usømmelige saker, eller er det rent konkret at man ikke skal si det høyt? Er det lov til å tenke det?

 

"3. Du skal holde hviledagen hellig."

- Og ikke jobbe på søndager? Er dette opphevet (bortsett fra for jødene), eller betyr "å holde hellig" noe annet enn det jeg tror?

 

"4. Du skal ære din far og din mor."

- Hva er å "ære" noen? Skryte av dem i familieselskapet? Gi dem gaver? Eller handler det om hva man ikke skal gjøre? Må man oppriktig ønske dem alt vel, eller holder det å gjøre fine ting; kjøpe gaver fremfor å elske dem?

 

"5. Du skal ikke slå i hjel."

- Mennesker? Dyr? Insekter? Bakterier/virus?

 

"6. Du skal ikke bryte ekteskapet."

- Rent konkret bryte det, ved å gjennomføre skilsmisse, være utro eller simpelthen ønske å ha sex med noen andre enn sin ektemake?

 

"7. Du skal ikke stjele."

- Ift. ulovlig nedlasting av musikk og film: Er dette også stjeling, eller er det åndsverksbrudd? Hvordan stiller Bibelen seg til moderne jus?

 

"8. Du skal ikke tale usant om din neste."

- Hvor går grensa? Skal man la være å legge på litt ekstra når man skryter av hvor flink kjæresten er til å vise sin kjærlighet, eller handler det bare om baksnakking?

 

"9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom."

- Er det et problem å få et snev av misunnelse over naboens (eller andre nesters) nye stereoanlegg, eller må man virkelig la seg henfalle til ekte, dyptfølt begjær? Igjen, hvor går grensa?

 

"10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste."

- Her trenger jeg også litt mer konkrete retningslinjer dersom det skal gi mening. Handler det om misunnelse, om begjær (passionné) eller om tyveri?

 

 

Mennesker er, som kjent, feilbarlige. Er disse stikkordspregede retningslinjene virkelig godt nok for at vi skal kunne finne frem i en verden som er forvirrende nok som den er? Eller bør vi heller se på dette som politisk poesi?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
*snip*

Min tolking av dette er:

 

1. Man skal ikke tilbe noen andre enn Gud, enten det er Krishna (vet ikke hvordan det skrives) eller det at vi blir for opptatt av penger f.eks.

 

2. Ikke vær som gutten som ropte om ulv når det ikke kom noen ulv. Det blir litt det samme. Ikke rop på Gud uten at du faktisk vil henvende deg til Han. Uttrykk som "herregud" mener jeg er misbruk av Herrens navn.

 

3. Usikker på denne egentlig.. Men det som er mest sannsynlig er jo at man skal hvile på hviledagen, ergo ikke jobbe. Dette er vel kanskje det budet som blir brutt mest, både blant kristne og alle andre.

 

4. Jeg tror det handler om å respektere sine foreldre. Å være stolt av dem og takknemlig for dem. Ikke gjøre skam på dem. Elske dem, selvfølgelig.

 

5. Du skal ikke slå ihjel mennesker, selvfølgelig.

 

6. Rent konkret. Ikke skill deg. Å ha begjær for en annen dame er heller ikke bra.

 

7. Det er opp til oss hvorvidt vi definerer det som å stjele. Jeg tror det er tyveri.

 

8. Man skal ikke baktale sin neste, tror også at man ikke skal lyge positivt. Det er forstatt løgn.

 

9. Man skal ikke være misunnelig på noe din neste har. Jeg tror ikke det gjør noe om naboen har et fett stereoanlegg og du og får lyst på et, men du skal ikke bli sur på han fordi han har noe du ikke har.

 

10. Skjønner ikke hvordan dette kan bli klarere? Du skal ikke vær misunnelig på en annens ektefelle/folk/whatever. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle.

 

Når dette er sagt, så kan jeg si at fordi vi ikke klarer dette kom Jesus og døde på korset for den synden vi har begått og vil begå.

 

21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, 23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus. 25 Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet for dem som tror. Slik viste Gud sin rettferdighet. For han hadde tidligere i tålmodighet holdt tilbake straffen for de synder som var begått. 26 Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han erklærer den rettferdig som tror på Jesus. 27 Hva har vi da å være stolte av? Ingenting! Hvilken lov sier det? Gjerningenes lov? Nei, troens lov. 28 For vi hevder at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger. 29 Er vel Gud bare jødenes Gud? Er han ikke også Gud for andre folkeslag? Jo, også for dem. 30 For Gud er én, han som rettferdiggjør omskårne av tro og uomskårne ved samme tro. 31 Opphever vi da loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven.

 

Legg spesielt merke til dette. Vi får mer nåde jo mer vi synder. Det betyr ikke nødvendigvis at vi skal misbruke nåden.

Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større.

 

Leste forresten de ti bud nå.. og det står jo en del forklart allerede der..

Gud talte alle disse ord:

2 Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av trellehuset.

3 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, 6 men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

7 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri.

8 Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! 9 Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning. 10 Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken tjeneren eller tjenestekvinnen eller feet, eller innflytteren i dine byer. 11 For på seks dager skapte Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren hviledagen og lyste den hellig.

12 Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.

13 Du skal ikke slå i hjel.

14 Du skal ikke bryte ekteskapet.

15 Du skal ikke stjele.

16 Du skal ikke vitne falskt mot din neste.

17 Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Ja vi har jo fri vilje.. Men.. la oss si det sånn. Prøv å holde de 10 bud i en uke. Jeg vedder på at du ikke klarer det. Vi klarer det bare ikke. Du vil forstå det.

 

Du klarer det ikke fordi du ikke vil klare det. Innerst inne skjønner du nok at Gud ikke har laget slike bud. Og hadde han gjort det, ville han sørget for å skape oss slik at vi var i stand til å følge dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ja vi har jo fri vilje.. Men.. la oss si det sånn. Prøv å holde de 10 bud i en uke. Jeg vedder på at du ikke klarer det. Vi klarer det bare ikke. Du vil forstå det.

 

Du klarer det ikke fordi du ikke vil klare det. Innerst inne skjønner du nok at Gud ikke har laget slike bud. Og hadde han gjort det, ville han sørget for å skape oss slik at vi var i stand til å følge dem.

Siterer nok en gang Romerne 5:20

Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større.
Lenke til kommentar
Ja vi har jo fri vilje.. Men.. la oss si det sånn. Prøv å holde de 10 bud i en uke. Jeg vedder på at du ikke klarer det. Vi klarer det bare ikke. Du vil forstå det.

 

Du klarer det ikke fordi du ikke vil klare det. Innerst inne skjønner du nok at Gud ikke har laget slike bud. Og hadde han gjort det, ville han sørget for å skape oss slik at vi var i stand til å følge dem.

Siterer nok en gang Romerne 5:20

Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større.

 

Hvilken nåde? Gud skapte oss mangelfulle og skylder på oss! Det skulle bare mangle at han tilgir oss syndene våre, uavhengig av om vi har kritisk sans eller ei.

Lenke til kommentar

Ingen mennesker er syndfrie, vi blir født med synd, vi kan prøve å holde oss så mye etter budene som vi vil, men vi vil likevel ha den syndige natur i oss, som vi ikke kan styre over.

 

Jeg kan se på en kvinne som går på gaten og tenke oi!, hun der var fin og få andre syndige tanker om henne jeg ikke kan styre over. Da har jeg drevet hor med henne i mitt hjerte.

Men dette går bort hvis vi tror på det Jesus gjorde for oss, men det betyr ikke at vi skal synde med hensikt (f.eks stjele hele tiden) for da gjør vi det med vilje, og da lever vi ikke under guds nåde, for da viser vi at vi ikke bryr oss om noe av det som står skrevet.

 

Jeg kan prøve å forklare litt enkelt med et bilde. Gud hater synd, derfor ble Jesus ofret for oss.

Han hater fortsatt synd, men Jesus i "hvit" kjortel står i veien for Gud når han ser på de som tror på at han døde for våre synder, så ikke gud ser syndene "rødt" vi har gjort, men ser bare Jesus som er ren!

Så på dommens dag, er det Jesus som skal stå å peke ut hvem som er sine, for vi ble ren i hans blod.

Lenke til kommentar
Ingen mennesker er syndfrie, vi blir født med synd, vi kan prøve å holde oss så mye etter budene som vi vil, men vi vil likevel ha den syndige natur i oss, som vi ikke kan styre over.

 

Milliarder av år med fødsler, utelukkende i Guds vilje. Produksjonsfeil i kondomet, nyere teknikker som befruktning som er muliggjort ved hjelp av teknologi og utvikling. Voldtekter av liksom-rehabiliterte voldteksforbrytere. Det er en plan med alt og alle, ja? Ser du ingen betenkeligheter i det påsåtte bildet av at alle mennesker er planlagt av Gud selv, hans små og velvalgte barn. Eller vil du bare ikke se at skurrer?

 

Her har vi den allmektige Gud i et velfundert beskyttelsesfilter.

 

Jeg kan se på en kvinne som går på gaten og tenke oi!, hun der var fin og få andre syndige tanker om henne jeg ikke kan styre over. Da har jeg drevet hor med henne i mitt hjerte.

Men dette går bort hvis vi tror på det Jesus gjorde for oss, men det betyr ikke at vi skal synde med hensikt (f.eks stjele hele tiden) for da gjør vi det med vilje, og da lever vi ikke under guds nåde, for da viser vi at vi ikke bryr oss om noe av det som står skrevet.

 

Seksuell tiltrekkelse er forankret i våre seksuelle vesen. Lyst og begjær er på samme måte naturlig, det ligger i vår menneskelige natur. Ta en titt på hva som foregår i dyreverden. Hvorfor skulle en sofistikert Gud skape noe så syndig og kjedelig som mennesker? Fint om du tar deg tid til en overveielse.

 

Jeg kan prøve å forklare litt enkelt med et bilde. Gud hater synd, derfor ble Jesus ofret for oss.

Han hater fortsatt synd, men Jesus i "hvit" kjortel står i veien for Gud når han ser på de som tror på at han døde for våre synder, så ikke gud ser syndene "rødt" vi har gjort, men ser bare Jesus som er ren!

Så på dommens dag, er det Jesus som skal stå å peke ut hvem som er sine, for vi ble ren i hans blod.

 

Hvorfor skulle en allmektig skaper måtte sende sin egen sønn i døden for å markere sin avsky for noe han selv har skapt (slik vi kjenner historien innebar dette stor smerte og lidelse). Det er forståelig at historiene og tolkningene er nødvendige for å bevare din tro på frelse og evig liv. Kan du, ved hjelp av ukonvensjonelle tankemønstre, på noen som helst måte, si at dette også er betenkelig?

Endret av Totentanz
Lenke til kommentar
Ingen mennesker er syndfrie, vi blir født med synd, vi kan prøve å holde oss så mye etter budene som vi vil, men vi vil likevel ha den syndige natur i oss, som vi ikke kan styre over.

 

Jeg kan se på en kvinne som går på gaten og tenke oi!, hun der var fin og få andre syndige tanker om henne jeg ikke kan styre over. Da har jeg drevet hor med henne i mitt hjerte.

Men dette går bort hvis vi tror på det Jesus gjorde for oss, men det betyr ikke at vi skal synde med hensikt (f.eks stjele hele tiden) for da gjør vi det med vilje, og da lever vi ikke under guds nåde, for da viser vi at vi ikke bryr oss om noe av det som står skrevet.

 

Hva er synd? Og hvis Gud hater det, kan han jo bare fjerne det. Han er allmektig, har jeg hørt.

 

Hvorfor er det synd å tenke at en dame er fin? Hadde vi ikke tenkt slik, ville ikke menneskeheten bestå.

 

Folk som ikke tenker selv er faktisk det som irriterer meg mest her i verden. Tenk å bare akseptere at noe er slik fordi de blir fortalt at slik er det...Svake mennesker.

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
Jeg kan prøve å forklare litt enkelt med et bilde. Gud hater synd, derfor ble Jesus ofret for oss.

Han hater fortsatt synd, men Jesus i "hvit" kjortel står i veien for Gud når han ser på de som tror på at han døde for våre synder, så ikke gud ser syndene "rødt" vi har gjort, men ser bare Jesus som er ren!

Så på dommens dag, er det Jesus som skal stå å peke ut hvem som er sine, for vi ble ren i hans blod.

 

Hvorfor skulle en allmektig skaper måtte sende sin egen sønn i døden for å markere sin avsky for noe han selv har skapt (slik vi kjenner historien innebar dette stor smerte og lidelse). Det er forståelig at historiene og tolkningene er nødvendige for å bevare din tro på frelse og evig liv. Kan du, ved hjelp av ukonvensjonelle tankemønstre, på noen som helst måte, si at dette også er betenkelig?

 

Gud skapte vel ikke menneskene som syndere, de ble det selv, jf. Eva og eplet, syndefallet etc.

Lenke til kommentar
Jeg kan prøve å forklare litt enkelt med et bilde. Gud hater synd, derfor ble Jesus ofret for oss.

Han hater fortsatt synd, men Jesus i "hvit" kjortel står i veien for Gud når han ser på de som tror på at han døde for våre synder, så ikke gud ser syndene "rødt" vi har gjort, men ser bare Jesus som er ren!

Så på dommens dag, er det Jesus som skal stå å peke ut hvem som er sine, for vi ble ren i hans blod.

 

Hvorfor skulle en allmektig skaper måtte sende sin egen sønn i døden for å markere sin avsky for noe han selv har skapt (slik vi kjenner historien innebar dette stor smerte og lidelse). Det er forståelig at historiene og tolkningene er nødvendige for å bevare din tro på frelse og evig liv. Kan du, ved hjelp av ukonvensjonelle tankemønstre, på noen som helst måte, si at dette også er betenkelig?

 

Gud skapte vel ikke menneskene som syndere, de ble det selv, jf. Eva og eplet, syndefallet etc.

 

Men Gud skapte oss i stand til å synde. Han kunne skapt oss ute av stand til å synde. Derfor er det til syvende og sist Gud som har skylda.

Lenke til kommentar
Men Gud skapte oss i stand til å synde. Han kunne skapt oss ute av stand til å synde. Derfor er det til syvende og sist Gud som har skylda.

 

Men det hadde vel vært litt kjedelig.

 

Så han skapte os syndige for underholdningens skyld, vel vitende om at prisen ville være at milliarder av mennesker skal brenne i Helvete? Det var vel forresten også Gud som lagde Helvete.

 

Alltid gøy med fundies som tror på alt som blir fortalt dem. Religiøse er som barn.

 

Men Gud skapte oss i stand til å synde. Han kunne skapt oss ute av stand til å synde. Derfor er det til syvende og sist Gud som har skylda.

 

Men det hadde vel vært litt kjedelig.

 

Så han skapte os syndige for underholdningens skyld, vel vitende om at prisen ville være at milliarder av mennesker skal brenne i Helvete? Det var vel forresten også Gud som lagde Helvete.

 

Alltid gøy med fundies som tror på alt som blir fortalt dem. Religiøse er som barn.

Lenke til kommentar
Gud skapte vel ikke menneskene som syndere, de ble det selv, jf. Eva og eplet, syndefallet etc.

 

Gud skapte mennesket og er dermed utelukkende ansvarlig for det han selv har skapt.

 

Adam og Eva ble ikke utrustet godt nok til å møte verden på ønskelig måte, Gud har altså feilet i sin produksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...