Gå til innhold

Hva er Terminal? Hva brukes det til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe... Om du har forstått det riktig? Tja, hva skal man svare til det...?

 

Terminal kan vel kanskje kalles noe ala cmd i Windows, men samtidig så er det veldig mye mer. Terminal er et fullblods Unixshell og er et veldig kraftig verktøy for de som gidder å lære seg det.

 

Gjennom terminal kan du få tilgang til filer du gjerne ikke engang visste eksisterte hvis du bare har forholdt deg til det grafiske brukergrensesnittet på Mac´en din. For et eksempel kan du åpne hjemmefolderen din i Finder, og siden kan du åpne terminal og i terminal gi kommandoen i hjemmekatalogen din:

 

ls -alF

 

Mulighetene i terminal er alt for omfattende til å kunne ta det i en tråd på forumet, men et sted å begynne kunne være "Learning Unix for Mac OS X Tiger" utgitt på O´Reilly forlag. (Leopard utgaven er ikke utgitt enda, men jeg tviler det er noen særlig forskjell på akkurat terminalen på disse).

Lenke til kommentar

Jeg antar at det ikke er spesielt viktig for en gjennomsnittlig bruker, som bruker maskinen til skole og surfing, å kunne bruke Terminal altså :p

 

Jeg prøvde å skrive ifconfig, for å sjekke ut om det var det samme som ipconfig i cmd. Det var det visst ikke :p Jeg forsto ikke en **** av det som dukket opp. Heldigvis vises ip'en på iStat ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...