Gå til innhold

Hva jobber support med? Hvilken arbeidsoppgaver, o.l.


Marv

Anbefalte innlegg

Hei...

Lurer litt på om dere som jobber på support kunne ha fortalt litt om hva dere arbeidoppgaver/dager går ut på.

Er dette en jobb å satse på, eller......?

 

En som er litt interessert :)

Endret av Skagen
Utbedret emnetittelen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som support, men reiser rundt med andre it oppgaver i tillegg, (vi er en liten kommune) hadde jeg måttet sitte i support heledagene hadde jeg nok ikke orket å jobbe mer enn ut lærlingetiden.

 

Det blir fort kjedelig, support er vel en mellomstasjon før man kommer seg oppover i systemet.

Lenke til kommentar

Hvilke andre oppgaver får dere da?

hvilken lnje sitter dere på?

Hvordan er arbeidsplass?

 

fortell,fortell..... er litt interessert i å finne ut mer om dette yrket.

er selv servicelektroniker lærling pr. dags dato...... men vil se litt for å finne ut videre løp :)

Lenke til kommentar

Support er da et veldig greit startsutgangspnkt etter IT utdannelsen/lærlingstiden.

 

Det finnes 1, 2 og 3 linje support. Jeg har selv jobbet med IT support 1 Linje ut på StatoilHydro i Stavanger i ca 6 måneder for et konsulent firma som heter WM-Data (heter vel Logica CMS fra nå av). Har gått 3 årig systemutvikling før dette.

 

1. Linje er hovedsakelig på TLF. Da snakker jeg 7,5 timer 5 dager i uken på TLF. Til å begynne med var det greit, man lærte mye, men man blir fort lei jobben. Heldigvis jobber jeg ikke med support mere.

 

2 og 3 linje er ikke så mye på TLF. Disse skal løse saker som 1 linje ikke klare å løse og som sender det videre til 2 og 3 linje. For å jobbe i 2 og 3 linje må man ha litt mere skills og gjærne jobbe i 1 linje en liten stund men dette var aldri planen min.

 

Du benytter deg av et verktøy som heter Service Senter/Service Desk der alle saker blri registrert osv.

 

Mange av de folkene jeg jobbet med under min support tid var folk som likte seg i jobben, og har planer om å bli der. Jeg er veldig sær og takler ikke å få telefoner fra brukere som ikke vet åssen de skal skru av PC`en med av og på knappen, når det har låst seg. :roll:

Lenke til kommentar

Hvilke andre oppgaver får dere da?

på 1.linje var det stort sett brukerstøtte, altså hjelpe brukerene med f.eks selvlagde databaser, kopiere/lime inn, reparere ødelagte dokumenter, osv.

men det var også ting som var feil

1.linje er telefon, 2.linje er å løse saker man ikke løste på 1.linje.

vi hadde rullerende vakter på 2.linje, de fleste hadde 1-2 dager pr uke de satt på 2. linje

 

nå er det alt mulig, alt fra pc`r som ikke er på nett til defekte servere, og andre ting jeg ikke kan snakke om.

med andre ord en god del mer avansert enn på 1.linje

jeg sitter nå ikke i telefonen å tar imot samtaler, det er mange som ringer, men det er direkte til meg :)

 

når jeg satt på 1-2 andre linje hadde vi 1 person som satt å delte ut saker som kom inn til riktig person, hver person har sine ansvaresområder, og får saker på dette.

personen hadde gjerne mange ansvars-områder og fikk flere etterhvert som man ble mer erfaren.

 

hvilken linje sitter dere på?

jeg satt på 1-2 linje tidligere, sitter på 2-3 linje nå, ekstremt lite 2.linjen

 

 

Hvordan er arbeidsplass?

på 1.linje satt jeg ganske likt alle andre, vi hadde en relativt stor pult hver, egen pc med 2 skjermer og de fleste hadde spesial-bestillte mus og tastatur.

hadde en skjerm med oversikt over hvor mange som stod i kø, litt statistikk og slikt.

 

nå: helt grei, sitter i min egen krok i åpent landskap, god kontakt med andre avdelinger som sitter ved siden av min avdeling.

 

 

 

oftest finner jeg sakene jeg skal jobbe med selv, registrerer disse på min avdeling i ett program og starter å jobbe med dem, eller så kommer disse fra 1-2. linje og blir sendt via det samme programmet til min avdeling.

stort sett alt blir styrt via dette programmet.

Lenke til kommentar

flere tips mottas med takk...

hvordan er lønnen (vet det kommer ann på utdannelse, kunnskap osv), men slik ca....

dere som sitter på support, vil dere anbefale dette?

 

hva slags type support driver dere med?

 

please help me to make a choice :)

Lenke til kommentar

enkelte ganger kan det være det ja, men det må ikke være det...

support varierer veldig fra sted til sted, eneste som du uansett gjør er å hjelpe brukere og ta imot henvendelser på en eller annen måte.

Dette kan være alt fra fax til at du går rundt å spør hvem som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann.

 

Jeg jobber idag som support for en leverandør av internett, telefoni og digital-tv og jeg må si at det er fin jobb å ha i tillegg til studiene. Jeg vet dog ikke om jeg hadde satset på dette som et karrierevalg da jeg selv har opplevd å miste jobben på grunn av outsourcing til andre land, samtidig er det nok godt mulig å gå lei av de samme rutinene som sjeldent endrer seg om ikke du beveger deg opp og innover i systemet.

 

Min arbeidsdag er som følger; Du finner deg en stor pult, en rimelig komfortabel stol og tar frem et headset. Du spaserer så til kaffemaskinen for å få i deg en cappucino, det blir mange av de iløpet av en arbeidsøkt, og setter deg så ned på maskinen. Du åpner så nødvendige verktøy, slik som databaseinterface slik at du får tak i kundeinformasjon og kunnskapsdatabaser så du har en referanse å sjekke saker opp i mot. Resten av dagen går med til å ta telefoner, innhente informasjon og så gjøre ditt beste for å løse kundens problem.

Endret av jabberjab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...