Gå til innhold

Age of Conan utsettes til 20. mai

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Det jeg står igjen med er hvordan man skal unngå at folk blir mismodig eller å ha lagt ned så mye tid i crafting o.l. for å bygge Keep'et. Hvordan vil de da orke å begynne på nytt når et imba guild lett kan rase dem..? Det er faktisk viktig å ta vare på slike spillere siden de betaler subscription og er like mye verdt for et softwarehus som en hard-core. Kanskje til og med viktige for det er flere casual og vanlige spillere enn hard-core. Hvis en slik spiller blir mismodig vil han si opp subscription.

Nå er det jo også en PvE by, så man kan uansett ha en by. Så ang Battlekeep, mange vil ha alt uten å ville gjøre noe arbeid for det. En del folk har den hvorfor får ikke super casuals alt det samme som hard core, men de vil ikke bruke mye tid på det. (ikke kritikk til deg, men gennerelt) Alt passer ikke til alle. Noen ting skal være vanskelig og krevende, ellers blir det ikke noe stort å eie det. Foreksempel, det hadde ikke vært noe prestisje å eie fult tire.6 i wow 90% av serveren hadde det.

Jepp men det vil sannsynligvis vil være flere gode guild som som er veldig mye bedre enn andre, slik som det er på en hver MMO-server pr. idag. Samtidig har FunCom sagt at man kan ha flere Keep, men det vil være vanskelig.

Man kan kun ha 1 keep etter det jeg forstår, det er også den generelle oppfatningen på AoC forumet.

Endret av Christeven
Videoannonse
Annonse
Skrevet
OK glemte dette ticket systemet jeg. Ja da vil jo det indirekte være en "rating" fordi det beste guildet vil ha flest tickets.

Ja, det guildet som dreper og ødeleggre mest vil vinne.

Det jeg står igjen med er hvordan man skal unngå at folk blir mismodig eller å ha lagt ned så mye tid i crafting o.l. for å bygge Keep'et. Hvordan vil de da orke å begynne på nytt når et imba guild lett kan rase dem..? Det er faktisk viktig å ta vare på slike spillere siden de betaler subscription og er like mye verdt for et softwarehus som en hard-core. Kanskje til og med viktige for det er flere casual og vanlige spillere enn hard-core. Hvis en slik spiller blir mismodig vil han si opp subscription.

Risk and Consequence er noe man bruker mye i et MMO sammenheng.

For å få det beste så må man også risikere det beste.

Dette er jo noe vi også ser ved Player vs Player combat.

For å bli lvl 20 i PvP så må man rett og slett være best, men ved å være best så vil man også miste mest Blood Money/XP når man dør. På den måten så vil disse folkene bli jaktet ned. Noe som jo gjør det hele litt mer spennendes.

Grunnen til at de vil "orke" å begynne på nytt blir jo det samme som "hvorfor gidder folk å begynne på nytt i WoW med de nye expansionene"?

Jo, man har lyst på det beste av det beste. Og for å få det i Age of Conan så må man faktisk være best i det man driver på med. Enten om det er dungeon crawling, PvP, crafting eller orginisasjon (tenker da på det å styre det beste guildet, som jo i dette tilfellet vil gi deg bonuser).

Uansett, er man ikke hardcore så har man også andre muligheter, men man må tåle at man heller ikke vil få det beste gearet som det folket som bruker mest tid på spillet.

Hardcore = Battle Keeps.

Semi-Hardcore = Forts.

Casuals = Resource Nods.

Disse tre objektene vil gi deg og din gruppe/guild bonuser på lik linje. Forskjellen er jo hvor store bonusene er.

Også må du jo ikke glemme at man også har en "PvE" city som fungerer på en måte som et "fallback" for craftere, som forsåvidt kanskje ikke liker de andre aspektene av spillet så mye. Så selv om han mister sitt Keep, så har han da fremdeles gode crafting muligheter med sitt Player City.

Jepp men det vil sannsynligvis vil være flere gode guild som som er veldig mye bedre enn andre, slik som det er på en hver MMO-server pr. idag. Samtidig har FunCom sagt at man kan ha flere Keep, men det vil være vanskelig.

Ja, det vil nok mest sannsynlighvis være ~10-15 "sinnsyke" guilds som vil sloss og herje over disse 9 plassene for Keeps. Kanskje et par av disse guildsene vil bli så store og sterke at det rett og slett ikke nytter å prøve seg mot dem slik at de vil eie et keep lengre enn andre.

Dette skaper jo bare liv på serveren, kanskje må man slå seg sammen med noen andre for å få dem ned fra sin trone før de blir for sterke? osv osv...

Man kan ikke eie flere Keeps samdidig.

Skrevet
Nå er det jo også en PvE by, så man kan uansett ha en by. Så ang Battlekeep, mange vil ha alt uten å ville gjøre noe arbeid for det. En del folk har den hvorfor får ikke super casuals alt det samme som hard core, men de vil ikke bruke mye tid på det. (ikke kritikk til deg, men gennerelt) Alt passer ikke til alle. Noen ting skal være vanskelig og krevende, ellers blir det ikke noe stort å eie det. Foreksempel, det hadde ikke vært noe prestisje å eie fult tire.6 i wow 90% av serveren hadde det.

Jeg tror ikke problemet er at casuals vil få ting uten å gjøre noe for det. Dette fordi alle skjønner at sånn må det være, selv dem selv.

Problemet er ikke at det tar lang tid å å bygge keep / skaffe seg tier 6 i wow. Men at det kan mistes så lett til noen som er på et annet nivå. Mange ville også bli i harnisk etter å ha wipet i ukesvis for å skaffe seg fullt tier 6 (i hvilken instance det måtte være), for så at det kjapt ble borte for dem. Tror det ville være en kraftig smell for motivasjonen til å cleare instansen på nytt uke etter uke for å få fullt sett igjen. Man tenker litt sånn: "hvorfor raide 30 timer ukentlig i flere uker hvis jeg ikke får glede av det lenge fremover".

Det høres kanskje ut som jeg er veldig item-orientert. Det er jeg ikke. Det er derfor helt greit at du kritiserer "pose og sekk gjengen". Jeg vil bare finne ut hvordan det vil bli i AoC for de som er item-orientert. For meg er det viktigste at gameplay'et er moro. men jeg og 95% av alle MMO-spillere vil gjerne ha en gevinst i tillegg til morsomt gameplay. Hvis vi sier noe annet tror jeg vi ikke er er ærlige med oss selv. Vi vil gjerne ha en gevinst vi kan beholde enten dette er items, permanent endring av verden, eller status symboler som titler etc.

Jeg spiller Arena i WoW. Dette er morsomt i seg selv. Men vet ikke om jeg hadde gjort det fortsatt nå (i 3. sesong) hvis det ikke hadde vært for gear'et jeg får.

Derfor er jeg ikke enig en i fraksjonen på de offisielle forumene som vil ta awards for "PvP minigames" (litt slapt navn som tilsvarer battlegrounds i WoW). Tar man bort gulerøttene vil minigamesene stå tomme. Selvom jeg ser WorldPvP argumentene til de som fjerne awardsene for mini games.

Jeg er forøvrig helt enig i at ting skal være vanskelig å oppnå. Selvsagt skal det koste endel svette og timer å sikre seg det beste Keepet på serveren etc. Men jeg er som sagt redd for hvordan folk vil takle å stå på "0" (bar bakke etc.), etter å ha tapt et Keep.

[klipp]Grunnen til at de vil "orke" å begynne på nytt blir jo det samme som "hvorfor gidder folk å begynne på nytt i WoW med de nye expansionene"?

Hvorfor orker folk å begynne på nytt i ekspansjonene? Jo fordi det er nytt content nye features nye instancer, nye zoner, nye skill, nye drops etc etc.

hva som er mer relevant i denne sammenheng er hvorfor skal folk orke å begynne helt på nytt i en instance de har raidet til det kjedsommelige?

[klipp] Uansett, er man ikke hardcore så har man også andre muligheter, men man må tåle at man heller ikke vil få det beste gearet som det folket som bruker mest tid på spillet.

Det er selvsagt helt greit og noe jeg tror alle vil akseptere. Selv raider jeg ikke i WoW og må derfor aksepterere at jeg ikke får de feteste sverdene f.eks (Warglaive etc.). Dette er et valg jeg gjør som spiller. jeg orker ikke sitte fastlåst i 6timer+ pr. kveld å wipe altså får jeg ikke det beste. (Så kan man diskuterer om det er rett å sette PvE over PvP, men det er en annen diskusjon).

Jeg tror mange vil gå løs på Border Kingdoms med liv og lyst uten å være mentalt forbredt på hva som brått lett kan skje når de har fått sin belønning.

Hardcore = Battle Keeps.

Semi-Hardcore = Forts.

Casuals = Resource Nods.

Disse tre objektene vil gi deg og din gruppe/guild bonuser på lik linje. Forskjellen er jo hvor store bonusene er.

da spørs det om Resource Nodes er underholdende nok gameplay i seg seg til å holde casuals happy.

Blir Ikke det litt som å bare forsvare Cold Mine i AV/WoW?

Også må du jo ikke glemme at man også har en "PvE" city som fungerer på en måte som et "fallback" for craftere, som forsåvidt kanskje ikke liker de andre aspektene av spillet så mye. Så selv om han mister sitt Keep, så har han da fremdeles gode crafting muligheter med sitt Player City.

Jepp det har vært litt frem og tilbake på dette. Først as dev'ene at man kunne ha begge. Så sa de at man kun kunne ha enten eller. Greit å se at de nå er tilbake på begge. Håper bare at de fleste vil våge seg ut i Keep/Border Kingdoms og ikke bare safe inne i sin PvE City.

Man kan kun ha 1 keep etter det jeg forstår, det er også den generelle oppfatningen på AoC forumet.
Man kan ikke eie flere Keeps samdidig.

OK! OK!! ;)

Da er det endret på. Dev'ene sa tidligere at et guild kunne ha flere, men at det ville være veldig vanskelig.

Sikkert greit å sikre at ikke et gigastort guild soper alt.

Skrevet
Jeg tror ikke problemet er at casuals vil få ting uten å gjøre noe for det. Dette fordi alle skjønner at sånn må det være, selv dem selv.

Problemet er ikke at det tar lang tid å å bygge keep / skaffe seg tier 6 i wow. Men at det kan mistes så lett til noen som er på et annet nivå. Mange ville også bli i harnisk etter å ha wipet i ukesvis for å skaffe seg fullt tier 6 (i hvilken instance det måtte være), for så at det kjapt ble borte for dem. Tror det ville være en kraftig smell for motivasjonen til å cleare instansen på nytt uke etter uke for å få fullt sett igjen. Man tenker litt sånn: "hvorfor raide 30 timer ukentlig i flere uker hvis jeg ikke får glede av det lenge fremover".

Får de som mister sitt keep et kraftig smell så har dem ingenting i The Border Kingdoms å gjøre.

Ikke bare kan man miste et Keep der, men man mister også Blood Money og XP ved å dø via PvP. Vil de reagere på samme måte når dem mister en PvP level?

Vell, da er ikke dette spillet for dere.

Q:"Hvorfor raide 30 timer?"

A:"Man vil ha epix".

Q:"Hvorfor bruke 30 timer på å bygge et keep?"

A:"Man vil ha epix".

Går man inn i The Border Kingdoms og trur at man vil få det beste av det beste fra ingen til null innsats så fortjener man en smell rett og slett.

Det beste kommer ikke rullendes inn på ej fjøl, og det er jeg glad for.

Alle kan ikke bli lvl 20 i PvP f.eks.

Kun de beste.

Alle kan ikke få et Keep og beholde det.

Kun de beste.

Alle vil ikke kunne crafte hva de vil.

Kun de beste.

osv.

For meg er det viktigste at gameplay'et er moro. men jeg og 95% av alle MMO-spillere vil gjerne ha en gevinst i tillegg til morsomt gameplay. Hvis vi sier noe annet tror jeg vi ikke er er ærlige med oss selv. Vi vil gjerne ha en gevinst vi kan beholde enten dette er items, permanent endring av verden, eller status symboler som titler etc.

Risk and Consequens ER morro.

Hvordan vil du føle deg når du har arbeidet hardt for å sette opp et Keep og du ser at 100-200 menn står klar for å ødelegge alt?

1.Hvordan vil du føle deg når du taper?

2.Hvordan vil du føle deg når du vinner?

1. Hvis jeg taper og mister mitt Keep, så er saken grei. De som angrep oss vil tvert bli et hat objekt. Vi (guilden) vil drepe alle vi ser som er medlem av dem, små som store. Vi vil også gjøre alt vi kan for å få hevn. Så de skal nok ikke se bort ifra at vi kommer til å komme hvergang de har et "VW" selv, enten for å ta over keepet, eller for å sabotere mest mulig rett og slett.

2. Hvis vi vinner så vil nok den følelsen være 100x større enn første gangen man tar ragnaros f.eks i WoW. Grunnen er simpel.

Man brukte taktikk og vant med det.

Man vant fordi man var bedre og fortjente det.

Og det vil føles helt konge at man ser at guilden klarer seg, vi blir større og sterkere for hvergang man vinner et Siege.

Det å ha ordentlig Risk and Consequence i et MMO spill vil gi spillet så mye mer.

Man blir mer engasjert.

Det blir mer drama.

Venner og fiender betyr så mye, mye mer.

Følelsen av seier/tap vil fordobles X antall ganger fra andre MMOs uten R&C.

Saken er egentlig ganske grei. Tåler man ikke å tape, så hører man ikke hjemme i et slikt spill. Isåfall burde man kun konsentrere seg om PvE delen av spillet og heller la PvP delen være, eventuellt kun gjøre Arena PvP.

Jeg spiller Arena i WoW. Dette er morsomt i seg selv. Men vet ikke om jeg hadde gjort det fortsatt nå (i 3. sesong) hvis det ikke hadde vært for gear'et jeg får.

Derfor er jeg ikke enig en i fraksjonen på de offisielle forumene som vil ta awards for "PvP minigames" (litt slapt navn som tilsvarer battlegrounds i WoW). Tar man bort gulerøttene vil minigamesene stå tomme. Selvom jeg ser WorldPvP argumentene til de som fjerne awardsene for mini games.

Det er helt greit at Arena PvP vil gi "rewards". Men det som er viktig er at disse ikke vil være større enn hva World PvP vil gi.

Ettersom det ikke er slikt, så vil man tappe spillet for World PvP og heller se at folk grinder Arena PvP som du jo selv akkurat sa at du gjør i WoW. Saken er enkel, det er den kjappeste veien til epix, og folk tar alltid den kjappeste veien.

Arena PvP burde kun være der for folk som vil måle sin "PvP epeen" mot andre, ikke for å klatre i "I've got the best epix" stigen.

Jeg er forøvrig helt enig i at ting skal være vanskelig å oppnå. Selvsagt skal det koste endel svette og timer å sikre seg det beste Keepet på serveren etc. Men jeg er som sagt redd for hvordan folk vil takle å stå på "0" (bar bakke etc.), etter å ha tapt et Keep.

Man vil ikke stå på "0" hvis man taper et Keep.

For å bygge et Keep så er man NØDT til å bygge et Player City først.

Hvorfor orker folk å begynne på nytt i ekspansjonene? Jo fordi det er nytt content nye features nye instancer, nye zoner, nye skill, nye drops etc etc.

hva som er mer relevant i denne sammenheng er hvorfor skal folk orke å begynne helt på nytt i en instance de har raidet til det kjedsommelige?

Du mener det samme gamle? Mere å grinde, mere dumme NPC'er å drepe.

Mere item centristic piss rett og slett.

Jeg håper FunCom klarer å lage ordentlige expansion packs som ikke kun handler om mere levler, mere gear og mere land.

Jeg vil heller ha "Piracy", muligeten for sjøslag og slike ting som dette. Ting jeg vil kalle ordentlig conent og ikke "grind meg ihjel" content som Blizzard til stadighet kommer med.

Hvis du mener at Sieging vil sammenlignes med det å raide en instance man har på grind så trur jeg du har gått på en smell.

PvP kan aldri sammenlignes med det å gjøre PvE.

Det er selvsagt helt greit og noe jeg tror alle vil akseptere. Selv raider jeg ikke i WoW og må derfor aksepterere at jeg ikke får de feteste sverdene f.eks (Warglaive etc.). Dette er et valg jeg gjør som spiller. jeg orker ikke sitte fastlåst i 6timer+ pr. kveld å wipe altså får jeg ikke det beste. (Så kan man diskuterer om det er rett å sette PvE over PvP, men det er en annen diskusjon).

Jeg tror mange vil gå løs på Border Kingdoms med liv og lyst uten å være mentalt forbredt på hva som brått lett kan skje når de har fått sin belønning.

På samme måte som at du aksepterer at du ikke vil få det beste PvE gearet i WoW så må du også akseptere at Keeps er laget på en måte at man kan miste dem. Dette ikke for å "straffe" folk som kun tenker på "epix", men fordi det skaper et godt endgame spill.

Folk som løper ut i The Border Kingdoms uten venner, helt aleine vil bli ganket til de sletter spillet eller klarer å skjønne hva det egentlig handler om. Sonen handler kun om grådighet, penger og makt. Og jeg trur heller ikke at de som ikke vet hva det handler om vil noengang få muligheten til å eie et Keep uansett.

da spørs det om Resource Nodes er underholdende nok gameplay i seg seg til å holde casuals happy.

Blir Ikke det litt som å bare forsvare Cold Mine i AV/WoW?

Selv om man er casual så er det da ingen som stopper dem i å prøve seg på større ting. Uansett som jeg sa tidligere i denne posten.

Følelsen av å lykkes i et slikt spill som dette vil veie opp for det meste av det "kjipe" som kan skje som du er så redd for.

Jepp det har vært litt frem og tilbake på dette. Først as dev'ene at man kunne ha begge. Så sa de at man kun kunne ha enten eller. Greit å se at de nå er tilbake på begge. Håper bare at de fleste vil våge seg ut i Keep/Border Kingdoms og ikke bare safe inne i sin PvE City.

Ifølge min viten så har de aldri sakt noe annet enn hvordan det er enda.

Hvertfall ikke personen som lager systemet.

Kan godt hende at sider som MMORPG.com har kommet med noen rare bemerkninger eller at franske,spanske,tyske sider har sakt noe annet, men disse sidene tar jeg alltid med en klype salt ettersom det ikke kommer fra en spillutviklers munn, det må igjennom et mellomledd først, reporteren, og da kan lett ting glemmes, feiltolkes osv osv..

Skrevet (endret)
Får de som mister sitt keep et kraftig smell så har dem ingenting i The Border Kingdoms å gjøre.

Ikke bare kan man miste et Keep der, men man mister også Blood Money og XP ved å dø via PvP. Vil de reagere på samme måte når dem mister en PvP level?

Det var faktisk nytt for meg at man kan miste PvP level også :dontgetit: .

Men ja de vil nok reagere på samme måte omtrent. Tipper at det ligger litt færre timer bak et PvP level og et et Keep dog.

Går man inn i The Border Kingdoms og trur at man vil få det beste av det beste fra ingen til null innsats så fortjener man en smell rett og slett.

Det beste kommer ikke rullendes inn på ej fjøl, og det er jeg glad for.

Ingen tror at ting kommer gratis. Alle vet at man må jobbe hardt for det.

Om man er villig til å miste ting så lett er noe annet.

[klipp]

2. Hvis vi vinner så vil nok den følelsen være 100x større enn første gangen man tar ragnaros f.eks i WoW. Grunnen er simpel.

Man brukte taktikk og vant med det.

Man vant fordi man var bedre og fortjente det.

Og det vil føles helt konge at man ser at guilden klarer seg, vi blir større og sterkere for hvergang man vinner et Siege.

Jepp jeg tror de som brukte taktikk vil få en bedre følelse enn de som zerget seg til det. Det er en av grunnene til at jeg ønsker mulighet for strategi og taktikk i spillet.

Det er helt greit at Arena PvP vil gi "rewards". Men det som er viktig er at disse ikke vil være større enn hva World PvP vil gi.

Ettersom det ikke er slikt, så vil man tappe spillet for World PvP

100% enig i det. Sålenge det ER awards for Arena.

og heller se at folk grinder Arena PvP som du jo selv akkurat sa at du gjør i WoW.[klipp]

Jeg har ikke sagt at folk grinder Arena. Det er nemlig umulig. Ja, battlegrounds kan grindes, men ikke arena. Dette for Arena har et rating system som gjør at tap gir minuspoeng. Derfor må man spille bra for å få poeng. Battlegrounds derimot kan man tape tape tape og fortsatt få poeng.

Grunn til at folk spiller mye Arena i WoW er fordi det er det som gir det beste gearet og WorldPvP er feilslått. Så får vi se om de greier å rette opp dette i WotLK.

Du mener det samme gamle? Mere å grinde, mere dumme NPC'er å drepe.

Mere item centristic piss rett og slett.

LOL det kan du godt si! Men Likefullt det er nytt. Er ikke å bygge opp akkurat det samme på de samme tuftene eller raide den samme instansen.

Jeg håper FunCom klarer å lage ordentlige expansion packs som ikke kun handler om mere levler, mere gear og mere land.

Jeg vil heller ha "Piracy", muligeten for sjøslag og slike ting som dette. Ting jeg vil kalle ordentlig conent og ikke "grind meg ihjel" content som Blizzard til stadighet kommer med.

Jepp blizzard kjører den samme formelen hver gang. Riktig det. Men nå skal de jo ligge inn PvP med destructable buildings og constant ongoing PvP. Så noe nytt kommer tydligvis, men det er bare annenhver expansion. ;)

Håper du har rett ang. FC om de greier å putte ut så kreativt gameplay hvert år gjenstår å se. Men tommelen opp for det! :thumbup:

Hvis du mener at Sieging vil sammenlignes med det å raide en instance man har på grind så trur jeg du har gått på en smell.

PvP kan aldri sammenlignes med det å gjøre PvE.

Langt ifra. Jeg sammenligner Reward and Consequence systemet (ellr hva det heter) fra du har mistet alt du jobbet for. Altså ikke selve siegingen, men gjenbbygningen enten det er av Keep'et eller "rebyggingen" av tier 6 settet ditt (farme instansen på nytt). Derfor mener jeg at å miste et Keep kan sammenlignes med å miste hele tier settet sitt. Det siste synes jo FC er for brutalt. Hvorfor er ikke å miste hele keepet og rase alt du har bygd det samme?

Selv kan jeg leve med begge deler. Men itemsorienterte spillere vil det ikke.

Edit: Kom på at det å være mercenary kanskje er den beste veien å gå for itemsorienterte spillere...(?)

Ifølge min viten så har de aldri sakt noe annet enn hvordan det er enda.

Hvertfall ikke personen som lager systemet.

Kan godt hende at sider som MMORPG.com har kommet med noen rare bemerkninger eller at franske,spanske,tyske sider har sakt noe annet, men disse sidene tar jeg alltid med en klype salt ettersom det ikke kommer fra en spillutviklers munn, det må igjennom et mellomledd først, reporteren, og da kan lett ting glemmes, feiltolkes osv osv..

Det ble sagt direkte av dev'ene i en av vid'ene der ute, på pressekonferanse eller noe. Men det spiller liten rolle nå som det er tilbake på begge.

Endret av maanemann
Skrevet
Det var faktisk nytt for meg at man kan miste PvP level også :dontgetit: .

Men ja de vil nok reagere på samme måte omtrent. Tipper at det ligger litt færre timer bak et PvP level og et et Keep dog.

Jepp, man kan miste XP også, nyhet fra Oslo event saken.

Og godt er det, hvis ikke hadde alle blitt lvl 20 i PvP etter en stund, og da blir det liksom ikke så "stort" lengre.

Nå må man faktisk vinne mer enn man taper for å gjøre det bra, da vil man ikke se 14åringer som driter i skolen være lvl 20 bare pga de har tid til det.

Ingen tror at ting kommer gratis. Alle vet at man må jobbe hardt for det.

Om man er villig til å miste ting så lett er noe annet.

Miste ting så lett?

Glemmer man at Keepet ditt er åpent for angrep, så fortjener man da å miste det. På samme måte som at man fortjener å miste gear hvis man setter seg AFK midt ute i slagmarken.

Item loot er også noe jeg håper kommer etterhvert. Da det vil sette fokus vekk fra gear totalt og heller rette det mer mot craftinga i spillet.

Jepp jeg tror de som brukte taktikk vil få en bedre følelse enn de som zerget seg til det. Det er en av grunnene til at jeg ønsker mulighet for strategi og taktikk i spillet.

Du missforstå hva jeg ville frem til.

100% enig i det. Sålenge det ER awards for Arena.

Med awards for Arena så mener jeg ting som ikke vil ha så mye å si for PvP delen av spillet.

Jeg vil ikke se at folk grinder Arena for å få gear til Siege/World PvP ellementene av spillet.

Det jeg da mener med rewards er visuelle ting, kanskje en kappe som kun de beste går med, en mount f.eks, eller en liste over de beste folka slik at de kan skryte av at de er best når det gjelder 1v1, 10v10 eller whatever.

"Fame" rett og slett.

Tarib (tyske community manageren) sa engang at de så på mulighetene for å sette opp statuer av de beste Arena PvP folkene i Tarantia f.eks, og det er slike ting jeg syns passer seg som reward for Instansiert PvP. Ikke stats som gjør det bedre i PvP.

Jeg har ikke sagt at folk grinder Arena. Det er nemlig umulig. Ja, battlegrounds kan grindes, men ikke arena. Dette for arena har et rating system som gjør at tap gir mindre poeng enn seier. Derfor må man spille bra for å få poeng. Battlegrounds derimot kan man tape tape tape og fortsatt få poeng.

I denne sammenhengen så brukte jeg ordet "grind" pga du gjør Arena PvP KUN for hva du får ut av det. Gear. Ikke pga at det er morsomt.

Langt ifra. Jeg sammenligner Reward and Consequence systemet (ellr hva det heter) fra du har mistet alt du jobbet for. Altså ikke selve siegingen, men gjenbbygningen enten det er av Keep'et eller "rebyggingen" av tier 6 settet ditt (farme instansen på nytt). Derfor mener jeg at å miste et Keep kan sammenlignes med å miste hele tier settet sitt. Det siste synes jo FC er for brutalt. Hvorfor er ikke å miste hele keepet og rase alt du har bygd det samme?

Stemmer det. Det å miste et Keep i et 100v100 sammenheng kan sammenlignes med det å miste noe gear i 1v1 sammenheng.

Bare i større og mindre grad, og av den grunn så er jeg for Item Loot i AoC.

Det skaper et vell ballansert R&C system.

Itemsorienterte spillere vil da måtte finne seg et annet spill, eller teste ut hvordan dette med R&C fungerer. Kanksje de vil like det bedre enn det jaget de har etter gear hele tia.

Selv kan jeg leve med begge deler. Men itemsorienterte spillere vil det ikke.

Itemsorienterte spillere har allerede en masser av spill for dem.

Da får dem heller spille de spillene der istedet. Eller holde seg unda PvP somsakt.

Det ble sagt direkte av dev'ene i en av vid'ene der ute, på pressekonferanse eller noe. Men det spiller liten rolle nå som det er tilbake på begge.

Da ble det sakt av Erling Ellingsen kanskje?

Har fått med meg at han har sakt noenting feil et par ganger.

Er kanskje ikke så rart når det er over 200 folk som lager spillet, og det å være oppdatert til enhver tid kan kanskje være litt køddent.

Uansett, Jason Stone aka Athelan har aldri sakt noe annet enn hvordan det er nå til dags dato. Og det er han man skal gå til om man vil få informasjon angående PvP aspektene i spillet.

Skrevet

Når jeg spiller WoW for eksempel så er det fordi jeg liker konkuranse. Personlig er jeg ikke noen stor farmer, som kan spille PvE i en semi-god guild uten noen konkuranse eller seriøsitet.

Tingen er, at for å konkurere i toppen må du ha gear som matcher de andre, og derfor følger gear grind automatisk med kokuransen for å være "best". Det er utrolig mange som ikke spiller pga konkuranse, men fordi at de like å spille slike spill helt causual, uten seriøsitet eller konkuranse. De liker å få gear og se kulere ut, gjøre mer skade osv (hvem gjør vel ikke det?). Det er alltid kjedelig å bli ganket av en person som er dårlig å spille på grunn av at han har det beste gearet han kan få og du akurat har kommet til max level.

Likevel vil MMO's være slik som dette en god stund til fremover. Gear vil ha en del å si uansett, og selv om conan fokuserer mer på skill vil fortsatt gear ha en rolle å spille i hvem som vinner til slutt.

Mye av "problemet" med MMO's som gjør at skill har så mye å si nå er at teknologien ikke er på det nivået den må være. Den støtter ikke store åpne landskap som i WoW og samtidig en "Latency" og skill level som i spill som CS som kun er på små og veldig begrensede maps.

Dette kommer til å bli bedre etterhvert, vi vil få større og større maps med der det er fullt og helt "realtime" combat, som i et fps spill. Jeg tror ikke dette kommer på en god stund, men det blir sikkert morro. Da kan vi komme med store MMO's med nesten ingen load time, der skill har nesten alt å si. Hvis det da blir MMO's? Sjangeren bregenser seg også.

Kunne sittet å rable om dette, uten at noen forstår hva jeg mener, så jeg sier ikke mer nå :p

Skrevet

Man kan jo bare håpe at ophus har rett, og at det som aoc låver funger like bra i praksis som i teorien. Jeg tviler sterkt, det høres bare for bra og annerledes ut til å være sant, derfor skal man kanskje være litt forsiktig å si at SLIK BLIR DET.

Har sikkert lært mer av å lese denne posten enn alle timene jeg har googlet aoc, good job! :D

Skrevet
Man kan jo bare håpe at ophus har rett, og at det som aoc låver funger like bra i praksis som i teorien. Jeg tviler sterkt, det høres bare for bra og annerledes ut til å være sant, derfor skal man kanskje være litt forsiktig å si at SLIK BLIR DET.

Har sikkert lært mer av å lese denne posten enn alle timene jeg har googlet aoc, good job! :D

Det blir jo slik til Funcom sier annderledes, så at du tviler sterkt er vel noe overdrevent? Btw: du må ikke google, da finner du masse dritt. Les på TTH og funcom sine sider, da du finner god info ;)

Skrevet
Mye av "problemet" med MMO's som gjør at skill har så mye å si nå er at teknologien ikke er på det nivået den må være. Den støtter ikke store åpne landskap som i WoW og samtidig en "Latency" og skill level som i spill som CS som kun er på små og veldig begrensede maps.

Jeg har også bekymret meg litt for hvordan de takler latency med et slikt "live" combat system. Finnes det noen info på dette området? Er det et problem?

Skrevet

Jeg har også bekymret meg litt for hvordan de takler latency med et slikt "live" combat system. Finnes det noen info på dette området? Er det et problem?

Systemet er nok ikke så "live" som de skal ha det til. Hovedforskjellen blir nok at du må trykke heletiden for at characteren din skal angripe, du kan ikke slå på autoattak. De har også gjort slik at du må stå litt nærmere en det som er vanlig. Men det er ikke mer live en hva nettverkene klarer.

Jeg har ikke spillt betaen, så jeg kan ikke si så mye egentlig. Det blir vel mer slik jeg har oppfattet det fra gameplay videoer, ting som folk sier, og lignende. For eksempel vet jeg ikke hva som blir spesielt med caster classes, bortsett fra spellweaving.

Skrevet

Største forskjellen mellom combat i WoW og combat i AoC er som Robinvi sier. Det finnes ingen autoattack.

Så latency problemer vil det nok være lite av. I WoW så tåler man da latency opp til 100-150ms, mens i AoC så er det kanskje opptimalt med en 10-20ms mindre ellernoe slikt.

Uansett...

Dette er en økning vi tåler, internetten til folk har da blitt såpass mye bedre siden 2004 (WoW) at MMO produsentene kan trikse og fikse litt på combat systemet for å gjøre det litt mer engasjerende.

Ut ifra alle "hands-on" previews jeg har lest, så har det hvertfall ikke vært noe klaging på latency problemer.

Skrevet

100-150ms hvis man er backstab rogue er fulstendig umulig, man må mye lengre ned. Jeg tenkte kanskje at latenzy ble et problem på grunn av at de fiendene man skader er de som sverdet faktisk rekker bort til(i wow kan man stå et halvt kontinent unna å fremdeles treffe). Slik at man fikk et problem med at fienden hadde flyttet seg for mye fra du trykker til angrepet skjer(pga latenzy).

Skrevet
100-150ms hvis man er backstab rogue er fulstendig umulig, man må mye lengre ned. Jeg tenkte kanskje at latenzy ble et problem på grunn av at de fiendene man skader er de som sverdet faktisk rekker bort til(i wow kan man stå et halvt kontinent unna å fremdeles treffe). Slik at man fikk et problem med at fienden hadde flyttet seg for mye fra du trykker til angrepet skjer(pga latenzy).

for at de skal treffe deg må også de stå innen rekkevidde, då det problemet går opp i opp. Så lenge det ikke er ranged.

Skrevet
Jepp, man kan miste XP også, nyhet fra Oslo event saken.

Og godt er det, hvis ikke hadde alle blitt lvl 20 i PvP etter en stund, og da blir det liksom ikke så "stort" lengre.

Nå må man faktisk vinne mer enn man taper for å gjøre det bra, da vil man ikke se 14åringer som driter i skolen være lvl 20 bare pga de har tid til det.

Jepp genialt system. Det er slik Arena systemet i WoW funker også.

Miste ting så lett?

Glemmer man at Keepet ditt er åpent for angrep,

Det jeg mener med miste ting så lett, er ikke at man er offline i VW, eller at man har stukket for å raide etc., men at veldig bra guild lett kan nuke "sliter"-guildene. jeg ville derfor hatt et "Checks and Balances" system eller rating. Et rating system gjør ikke bare at man må tape mer enn man vinner, som jo er utrolig bra i seg selv, men også at folk møter like bra folk som seg selv.

Ta et eksempel fra WoW igjen. På min server nå, har de fleste kule spillerne gått lei. Det har enten sluttet å spille, eller spiller sin alt. Det gjør at det er ekstemt stor forjell i Battlegrounds på spilleres gear. Noen har grønt pve gear, mens de beste har høy epic tier PvP. Blizzard har lagd et system som skal ta høyde for dette, som skal gjøre at grønt pve gar kommer i samme BG som grønt pve gear, og epic PvP i samme BG som epic PvP. Dette systemet funker ikke. Så det som lett kan skje er at et fullt epic PvP gear lag møter et grønt pve gear lag. Hvis man legger til at epic PvP laget har stor forståelse for sin egen klasses rolle i gitte BG, skjønner man at det ikke er veldig morro for det grønne pve laget, ei heller noen challenge for epic PvP laget.

Det samme kan skje i Border Kingdoms selvfølgelig. Et grønt pve gear lag kan bli angrepet av et slikt epic PvP gear lag med stor spilleforståelse. Det gjør at det grønne laget vil tape raskt. Derav: lett miste. Med et rating system vil like bra guild angripe like bra guild det gir en challenge for begge og morsommere gameplay for begge.

så fortjener man da å miste det. På samme måte som at man fortjener å miste gear hvis man setter seg AFK midt ute i slagmarken.

Hmm er i teaorien enig dette. Men jeg tror real life vil vise at det ikke vil være så bra.

Hvis man tenker seg en verden hvor bare AoC eksistere og ytre faktorer ikke eksisterer vil dette være bra.

Men voksne ansvarlige spillere vil lett støte på real life issues. Tenk det en voksen person som sitter å spiller. Så ringer mob'en fra jobb noe viktig har skjedd. Eller at en voksen med foreldreansvar må løpe fra tastene fordi barne har slått seg eller holder på å sette fyr på huset. Eller en person som har en nagete bedre halvdel som ber deg fikse noe akutt. Når du da kommet tilbake etter 10 minutter er alt du har jobba for de siste månedene borte, tror jeg er uholdbart.

Item loot er også noe jeg håper kommer etterhvert. Da det vil sette fokus vekk fra gear totalt og heller rette det mer mot craftinga i spillet.

Jepp det hadde vært veldig kult. Men jeg tror item loot vil bli veldig begrenset

Du missforstå hva jeg ville frem til.

LOL. Mulig det, men så fikk jeg dog en god sjangse til å si hvorfor game mechanics for strategi og taktikk er viktig. ;)

Med awards for Arena så mener jeg ting som ikke vil ha så mye å si for PvP delen av spillet.

Jeg vil ikke se at folk grinder Arena for å få gear til Siege/World PvP ellementene av spillet.

Noe gear må de jo få, men dette kan godt være litt dårligere enn Siege gearet.

I denne sammenhengen så brukte jeg ordet "grind" pga du gjør Arena PvP KUN for hva du får ut av det. Gear. Ikke pga at det er morsomt.

Arena er utrolig morsomt fordi du får utøvd skills og taktikk i en totalt zerge-fri setting. Der det har jo å si hva hver enkelt gjør ellers får det store konsekvenser. Det finnes sikkert eksempler på PvE spilelre i WoW som gjør Arena kun for litt ekstra gear. Men jeg tror 95% synes det er morsomt.

Da ble det sakt av Erling Ellingsen kanskje?

Har fått med meg at han har sakt noenting feil et par ganger.

Er kanskje ikke så rart når det er over 200 folk som lager spillet, og det å være oppdatert til enhver tid kan kanskje være litt køddent.

Uansett, Jason Stone aka Athelan har aldri sakt noe annet enn hvordan det er nå til dags dato. Og det er han man skal gå til om man vil få informasjon angående PvP aspektene i spillet.

Jepp var enten Erling E., Gaute G, eller han som pleier å være sammen med Erling E.

@Crispin. "Teori og praksis etc..."

Ja godt poeng!

@Viper

Denne latency problematikken er omtrent like i begge spillene. Utfordingen i AoC er at man i tillegg har bra grafikk som skal kvernes samtidig med latency utfordingene.

Skrevet
Det jeg mener med miste ting så lett, er ikke at man er offline i VW, eller at man har stukket for å raide etc., men at veldig bra guild lett kan nuke "sliter"-guildene. jeg ville derfor hatt et "Checks and Balances" system eller rating. Et rating system gjør ikke bare at man må tape mer enn man vinner, som jo er utrolig bra i seg selv, men også at folk møter like bra folk som seg selv.

Som sakt The Border Kingdoms ligger i en åpen sone. Det er ikke en instance, så dermed er det umulig med noen form for rating system.

Og godt er det!

Er jo liksom det som er meningen med et FFA spill. World PvP.

Lagene er ikke jevne, noenganger så taper man pga de andre er x antall mer, mens andre ganger vinner man selv om odsene var hos de andre.

Det er dette som gjør det spennende, man aner ikke hva som kommer og man må derfor forandre taktikk og tilpasse seg etter situasjonen.

Og ja, du har rett, de beste guildene vil kunne overta "sliter" guildene, og slik er det jo ment å være også. 9 plasser for Keeps, som ligger til rette for de 9 beste guildene på serveren.

Ta et eksempel fra WoW igjen. På min server nå, har de fleste kule spillerne gått lei. Det har enten sluttet å spille, eller spiller sin alt. Det gjør at det er ekstemt stor forjell i Battlegrounds på spilleres gear. Noen har grønt pve gear, mens de beste har høy epic tier PvP. Blizzard har lagd et system som skal ta høyde for dette, som skal gjøre at grønt pve gar kommer i samme BG som grønt pve gear, og epic PvP i samme BG som epic PvP. Dette systemet funker ikke. Så det som lett kan skje er at et fullt epic PvP gear lag møter et grønt pve gear lag. Hvis man legger til at epic PvP laget har stor forståelse for sin egen klasses rolle i gitte BG, skjønner man at det ikke er veldig morro for det grønne pve laget, ei heller noen challenge for epic PvP laget.

Har man grønt gear i AoC er man ikke rede for endgame enda. Man kan prøve, men det skal nok mye til for å lykkes.

9 Keeps pr server for 9 beste guilds.

Man er ikke best om ditt lag kun har grønt gear. Da er man ikke klar for det ordentlige endgame spillet som AoC byr på. Bruk tiden for å geare opp dine folk først, så kan man angripe. Og da vil man mest sannsynlighvis møte folk ved samme nivå. Det er de beste mot de beste.

Ikke det at gear skal bety like mye i AoC som i WoW, men jeg bruker kun ditt eksempel. Forveksl gear med antall "played", eller skill til folkene så ser du hva jeg mener.

Keeps er laget for de beste av de beste på serveren.

Det samme kan skje i Border Kingdoms selvfølgelig. Et grønt pve gear lag kan bli angrepet av et slikt epic PvP gear lag med stor spilleforståelse. Det gjør at det grønne laget vil tape raskt. Derav: lett miste. Med et rating system vil like bra guild angripe like bra guild det gir en challenge for begge og morsommere gameplay for begge.

Lett miste? Et "grønt" PvE lag vil aldri kunne få tilgang til Keeps i the Border Kingdoms "in the first place". Så logikken din blir feil.

De "grønne" laga kan sloss om de mindre objektivene, og der vil de nok møte relativt lik motstand som oftest. Uansett, endgame i Age of Conan er ikke "barnevennlig". Det vil ikke passe for alle, og alle vil ikke kunne få muligheten til å eie et Keep.

Vil du ha rettferdige kamper så er Arena kampene eller "instansiert" PvP for deg, ikke Word PvP.

World PvP er alldri rettferdigt og kommer aldri til å bli det. Det er det som er sjarmen i det hele.

Hmm er i teaorien enig dette. Men jeg tror real life vil vise at det ikke vil være så bra.

Hvis man tenker seg en verden hvor bare AoC eksistere og ytre faktorer ikke eksisterer vil dette være bra.

Men voksne ansvarlige spillere vil lett støte på real life issues. Tenk det en voksen person som sitter å spiller. Så ringer mob'en fra jobb noe viktig har skjedd. Eller at en voksen med foreldreansvar må løpe fra tastene fordi barne har slått seg eller holder på å sette fyr på huset. Eller en person som har en nagete bedre halvdel som ber deg fikse noe akutt. Når du da kommet tilbake etter 10 minutter er alt du har jobba for de siste månedene borte, tror jeg er uholdbart.

Du nevner ordet "jobb" her. Og der trur jeg vi har litt forskjellige syn på et SPILL.

Hvis noen sier at de må "jobbe" for et spill så er nok ikke det spillet for dem.

En annenting, hvis det blir item loot i spillet så vil fokuset vende over til crafterne, slik at det ikke vil ta måneder og år for å få tak i gear, det tar en tur til banken, marketplace, eller en venn som er en crafter, verre er det ikke.

Og må man dra fra stolen i en hast, så log av spillet, det er en, maks to tastetrykk. Uansett, forhindrer man at ungen setter fyr på huset, så trur jeg man heller er glad for at ungen og huset er helt, ikke at du mistet noen pixler i et spill.

Jepp det hadde vært veldig kult. Men jeg tror item loot vil bli veldig begrenset

Ja, blir det item loot i spillet så vil det nok mest sannsynlig kun være gear fått fra crafting som vil kunne droppe ved en PvP død.

Noe gear må de jo få, men dette kan godt være litt dårligere enn Siege gearet.

Gear er helt greit, så lenge det er ubrukelig i PvP ute i verdenen.

La det være "pynte gear". Gear som gir deg en status, ikke gear som hjelper deg i å ta over Battle Keeps og slike ting, da vil man fort se att folk grinder Arena PvP for å få en kjapp snarvei inn til et Keep.

Nei, la folk heller crafte seg veien til et Keep, så vil World PvP florere samt økonomien sette fart.

Arena er utrolig morsomt fordi du får utøvd skills og taktikk i en totalt zerge-fri setting. Der det har jo å si hva hver enkelt gjør ellers får det store konsekvenser. Det finnes sikkert eksempler på PvE spilelre i WoW som gjør Arena kun for litt ekstra gear. Men jeg tror 95% synes det er morsomt.

Du sa selv at du mest sannsynlig ikke ville gjort Arena PvP enda hvis du ikke hadde fått gearet det gav.

Men ja, jeg er enig, Arena PvP er morsomt. Man får testet egenkunnskaper og slike ting mot andre i en kontrollerbar form.

MEN det burde ikke være annet en gøy. Rewards i form av Gear gjør at spillet blir et grind og ikke et spill om "fame" og respekt.

Skrevet (endret)

MMORPG som det er idag er ikke morro for de 18+ gruppen pga det faktum at skills ikke er tilstedet i disse spillene. Du må sitte lenge gjerne 6-7 timer om dagen med grinding for å få det og det utstyret og den levelen for å ha noen sjanser i PvP. Er utrolig at folk gidder dette. Skal noen ta meg så må det være pga han er god, ikke pga han har grinda i tusen timer mer enn meg.

Jeg er 25år nå, jeg spiller når jeg har tid. Plutselig kan jeg ha lyst til å spille, da orker jeg ikke å sette av flere timer for å bli høyere level. Hele tiden sitte og trykke 1,2,3,4,5 repetivt som faen mot helt hjernedøde fiender.

Utrolig at millioner sitter og spiller slike spill, det må gå utover det mentale uten tvil.

Endret av Avean
Skrevet

Avean: Vi får håpe at AoC klarer å styre unda dette gear jaget og heller satse på andre ting. Noe jeg trur de klarer, på papiret ser det slik ut hvertfall.

Det ser jo ut som om de klarer å fjerne mesteparten av grindinga også, rep. er jo ute, crafting er jo questbasert og den slags.

Man vil "grinde" PvE for å gjøre PvE, så da vil de som liker den slags gjøre dungeon crawling pga det er gøy og at det fører deg fremover i en histore (tier 1, 2, 3 osv) ikke pga det er en snarvei i det å være "god".

Skrevet (endret)
Som sakt The Border Kingdoms ligger i en åpen sone. Det er ikke en instance, så dermed er det umulig med noen form for rating system.

Og godt er det!

Godt og godt. (?) Ihvertfall gagner dette de beste på kort sikt. Lite motstand, komme lett til godene. Om normale spillere, casuals og noobs liker å bli wipet lett gjenstår å se. Tross alt de som utgjør 90% av kundemassene. Forsvinner disse 90 kan spillet ebbe ut.

Såvidt jeg husker har dev'ene tidligere sagt at det skal være instansert og ca 3 Keep i hver instanse.

De har jo også slitt med mange spillere i samme siege samtidig av hensyn til tekniske årsaker. Så ville overaske meg om alle kan entre samme område.

Lett miste? Et "grønt" PvE lag vil aldri kunne få tilgang til Keeps i the Border Kingdoms "in the first place". Så logikken din blir feil.

Men da forusetter du at alle guildene på server vil ha epic pvp gear fra dag 1. Når de første treffer lvl80 vil nesten ingen guild ha fullt epic pvp gear. Så den første perioden vil man kunne oppleve av store guild godt organiserte guild kan sikre seg et Keep.

De "grønne" laga kan sloss om de mindre objektivene, og der vil de nok møte relativt lik motstand som oftest. Uansett, endgame i Age of Conan er ikke "barnevennlig". Det vil ikke passe for alle, og alle vil ikke kunne få muligheten til å eie et Keep.

Jepp, det ligger litt i kortene.

Poenget mitt er bare at alle bør få kul gameplay og noe igjen for spilletiden sin. Det trenger ikke nødvendigvis å være et Keep (ihvertfall ikke på sikt). De bør ikke bli griefet, ganket konstant (ja vet at det finnes bounty, men tenker GvG nå), hvem orker vel et slikt gameplay? De må kunne føle mestring på sitt nivå og ikke bli mismodige. Heldigvis vil mercenary systemet hjelpe på dette tror jeg for endel.

Vil du ha rettferdige kamper så er Arena kampene eller "instansiert" PvP for deg, ikke Word PvP.

World PvP er alldri rettferdigt og kommer aldri til å bli det. Det er det som er sjarmen i det hele.

For meg er Siege og WorldPvP to forskjellige ting. WorldPvP er åpne sletter, med symbolske objectives hvor folk stort sett kommer for å få "hk". Mulig det er pga at jeg kun har erfaring fra WoW på dette, men dett er ganske kjip gameplay fordi det alltid blir et gigantisk kaotisk zerg, som premierer caster klassene voldsomt. Selv er jeg alltid melee eller ranged missile, og da er en slik setting håpløs.

Siege er derimot objectbased. Hvor det å ta/holde objektene har alt å si. Det å downe folk er egentlig sekundær/en bieffekt av å holde folk unna objektene. Objekter sprer folk ut og gir en skiftende spenning og ikke bare en DM følelse.

Alt vil jo ikke være åpent i Siege. Det vil jo mest sannsynlig bli en cap på hvor mange som kan delta, og sikkert endel andre ting etterhvert.

God World PvP er tydeligvis vanskelig å få til. Er vel bare DAoC, EVE og (Shadowbane?) som har fått til dette...(?) Blir spennende å se hvordan Warhammer lykkes her.

Du nevner ordet "jobb" her. Og der trur jeg vi har litt forskjellige syn på et SPILL.

Hvis noen sier at de må "jobbe" for et spill så er nok ikke det spillet for dem.

Det var ikke meningen at ordet jobb skulle taes for bokstavelig. Bare en folkelig måte å si at man har slitt lenge med å få tak i noe.

Har du aldri fått følelse av at en MMO er jobb fordi du har lagt ned så mange timer i det?

Det har ihvertfall jeg. Man føler seg fastlåst fordi man setter andre i stikken ved å stikke av, og at man faller av lasset. Det var en av grunnene til at jeg sluttet med raiding for lenge siden, og er en av MMo'er store skyggeside, spesielt de itemorienterte mmo'ene.

PvP har den fordelen av gameplayet har begrensinger på kamper slik at man slipper å "stoppe" verden i 6timer+. Greit å kunne slippe å "måtte" spille så lenge.

En annenting, hvis det blir item loot i spillet så vil fokuset vende over til crafterne, slik at det ikke vil ta måneder og år for å få tak i gear, det tar en tur til banken, marketplace, eller en venn som er en crafter, verre er det ikke.[klipp]
.

Jepp det er det som er så utrolig kult på papiret i AoC. Håper de tar høyde for nye tier etterhvert også slik at crafting vil ha noe å spillet lenge etter launch også.

Du sa selv at du mest sannsynlig ikke ville gjort Arena PvP enda hvis du ikke hadde fått gearet det gav.

Jeg sa at jeg ikke visste om. Fordi gear gir en ekstra gulerot. Men jeg sa også:

Altså har det en egenverdi i underholdningen.

Men ja, jeg er enig, Arena PvP er morsomt. Man får testet egenkunnskaper og slike ting mot andre i en kontrollerbar form.

MEN det burde ikke være annet en gøy. Rewards i form av Gear gjør at spillet blir et grind og ikke et spill om "fame" og respekt.

jeg mener at gear utgjøring endel av spenningen. man er redd for å tape for å miste poeng til å kjøpe gear for. Noe som vil gjøre at det går flere dager/uker får man får tak i det. Fam etc. blir for lite.

Fame kan jo sammenlignes med duell i WoW. Hvem bryr seg om hvem som vinner etc. Kanskje de 2 beste på servern er interessant å se. og når "X has defeated Y in duel" blir annonsert i Zone'n så sier dette ingenting om fighten til de som leser det. Faktisk tror jeg "ingen" merker det engang.

Eksempel igjen:

Ta en person somer vedlig god i Arena. Han vinner faktisk sesong1. Si en sesong varer 6 måneder. Mens denne personen har brukt mye tid på å komme til tops på rankingen har de andre PvP'erne drevet Siege og skaffet seg bra siege gear. For de første vil disse ha en fordel mot denne personen i sesong2, og vil denne personen da gjøre Arena i sesong 2 når han ikke har fått bedre gear, kun symbolsk på 6mnd?

Hehe, men der ligger hele den Arena-gear diskusjonen.

@Avean: Jeg er enig med deg i at de fleste MMO'er krever alt for mye nedlagt tid. Synes man at levling er kjedelig og end game er det eneste kule, blir også denne veien en eneste stor grind selvsagt. For meg er det derfor uforståelig at folk orker å spille onn alter til end game. Men folk er forskjellig. Noen liker levlingen og instansene underveis andre liker konkurransen. Det har vel vært mindre mmo-prosjekter hvor man går rett til "end-game" og driver endel PvP one on one. uten at jeg husker hva de heter nå. Det ligger liksom veldig MMO'ers natur at man skal igjennom denne første levlingen, så blir vel ikke akkurat så lett å unngå det.

Jeg er derimot uenig i at MMO'er ikke krever skills. Spesielt WoW får mye imo feilaktig kritikk for at det ikke krever skills. Men ser man på både PvE og PvP blir det bare feil å si at de beste her ikke har skills. Du får bare ikke høyest ranking i Arena hvis du ikke er god, og se bare hvor mange av de beste PvE-instansene som står "tomme" fordi folk ikke er bra nok til å være der. Klart Nihilum har skills som klarer disse.

Endret av maanemann
Skrevet (endret)

Og godt er det!

Godt og godt. (?) Ihvertfall gagner dette de beste på kort sikt. Lite motstand, komme lett til godene. Om normale spillere, casuals og noobs liker å bli wipet lett gjenstår å se. Tross alt de som utgjør 90% av kundemassene. Forsvinner disse 90 kan spillet ebbe ut.

Såvidt jeg husker har dev'ene tidligere sagt at det skal være instansert og ca 3 Keep i hver instanse.

De har jo også slitt med mange spillere i samme siege samtidig av hensyn til tekniske årsaker. Så ville overaske meg om alle kan entre samme område.

Det er PvE byene. BK er ikke instanced og alle 9 keepene er åpne, at alle kan se dem etc.

Ang lagg= Fog Of War. :)

Ingen liker å wipe lett, men det må være content for hard core folk også. Om man ikke har en stor og god guild som kan holde et Battlekeep over lengre tid, kan man ta over fort, tårn etc. Ikke whine over at de ikke får alt de vil ha. De kan også bygge en stor og mektig PvE by uten fare for å bli ganket av en stor guild.

Endret av Christeven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...